Gå til hoved-indhold
I Kerteminde sejles der bl.a. 2-handsejlads i Classic Fyn Rundt. Foto: Troels LykkeKapsejlads
I Kerteminde sejles der bl.a. 2-handsejlads i Classic Fyn Rundt. Foto: Troels Lykke

Råd om shorthand, doublehand, singlehand og triplehand

Kært barn har mange navne, men faktum er at kunsten at sejle med 1, 2 eller 3 mand ombord kræver en del forberedelse og omtanke, forklarer Morten Grove fra Dansk 2Star-forening.

Af Troels Lykke |

Vi har samlet de bedste råd forklarer Morten Grove fra Kerteminde. Han sender følgende råd til minbaad.dks læsere på vegne af Dansk 2Star-forening:

Sikkerhed

Det første man bør tænke på er sikkerhed. Øresund 1-2-3 stiller fx krav om livliner, svømmeveste, anker, nødblus og mobiltelefon ombord. Classic Fyn Rundt stiller krav om at redningsvesten skal være med lys og livline, samt at den skal bæres mens der sejles. AFI 2Star Race stiller krav om at man skal bære redningsvest mens man sejler.

Så det første man gør når man har besluttet sig for at ville sejle shorthand, er at sikre sig at det nødvendige sikkerhedsudstyr er i orden, og at man ved hvordan man skal bruge det.

Selvstyrer

Alle 3 sejladser tillader brug af selvstyrer. Der er intet krav om hvilke type af selvstyrer man ønsker at bruge, men det er helt klart en fordel at kunne lade båden sejle selv for at kunne foretage sejladsmæssige manøvrer. 

Det kan være meget avancerede selvstyrer, som den Dansk2Star’s Henrik V. Jørgensen bruger, men det kan også være meget enkelt. Anders Hansen, der sejler shorthand i sin Banner 30 DEN-69 ”Delice” har et system med elastikker, samt en fast rorpindsforlænger – se her: www.youtube.com/watch?v=JucN6WlL2CI

Bliv ombord

Årsagen til at der er krav om livliner er at man ønsker at undgå mand overbord ulykker, specielt om natten. Det vil være en god ide at have gode steder at fastgøre sin livline.

En populær måde at gøre det på er at have 2 lange liner fra for til agter i begge sider. Her skal man være lidt omhyggelig for det kan komme i kollision med med skøder og fald. En enkel mulighed er igen fra Anders Hansen og ”Delice” – en rem rundt omkring masten – se her: www.youtube.com/watch?v=wun2PVn0q6s

Tag ud og øv jer

Det er altid en god ide at øve sig i de forskellige manøvrer – stagvending, bomning, spiler/gennaker sætning/bjærgning/bomning både sammen og alene. Anders Hansen påpeger at manøvrer tager længere tid, når man er få ombord.

Gode råd fra erfaren singlhand-sejler

Er der ingen mangel på. Alan Roberts, der sejler singlehand i Solitaire du Figaro foreslår følgende:

1: Tænk i processer – øv dig i de nødvendige manøvrer

2: Brug checklister – specielt når du er træt. Det hjælper til at fokusere.

3: Lær din autopilot at kende

4: Tænk dine nødprocedurer igennem. Vid hvor din radio/telefon er og hvordan den bruges – hav en 

     kniv klar – vid hvor dine nødrakkerter er og hvordan de bruges osv. Du får forhåbentligt ikke brug for 

     det, men hvis uheldet er ude kan det gøre forskellen på liv og død.

5: Tænk positivt. Man bliver træt og så hjælper det at have en positiv indstilling.

6: Lær fra andre.

7: Vær forberedt – et gammelt spejdermotto, der også har sin værdi her. Sørg for mad, mulighed for at 

     sove, rig tjek og system tjek.

8: Før en log mens du træner. Skriv indstillinger ned, skødepunkter osv. Det hjælper når man er træt at 

     man ikke skal ”opfinde den dybe tallerken”.

Birgitte Søgaard fra Dansk2Star mener at man bør ”gå i vagt” på de lidt længere ture, så man kan holde niveauet under hele sejladsen.

Træt – ja, mon ikke

Man bliver træt af at sejle shorthanded. Nogen kan holde sig vågen meget længe, nogen kan ikke, så et godt råd er: Lær dig selv at kende. 

Hvis du ved, at du får en krise kl. 3 om morgenen, så vær forberedt på det – det kan være at I begge skal være vågne på det tidspunkt.

Hvis du ved at en 20 min. powernap er løsningen, så planlæg så du får din powernap.

Man kan forebygge ved at være i god form. Shorthand sejleren Kristian Skjærlund, som sejler en Dehler 343 ”Anna”,  løber gennem vintersæsonen, hvor der er gode muligheder for at stille op i diverse løb.

Sejladserne

Både Øresund 1-2-3 Stars og AFI 2Star Race er delt over 2 dage med et hyggeligt stop-over i henholdsvis Ballen på Samsø og på Flakfortet. Her er der moleøl, middag og restitution, inden der sejles tilbage. 

Classic Fyn Rundt er derimod i et stræk, og som sådan en mere krævende sejlads, men glæden og følelsen af tilfredsstillelse ved at gennemføre er den samme i alle 3 sejladser. 

God fornøjelse

Classic Fyn Rundt 9-11 juni

AFI 2Star Race 17-18 juni

Øresund 1-2-3 26-27 august

www.facebook.com/groups/Dansk2Star

content-loader
content-loader
content-loader