Gå til hoved-indhold
Her ses vandscooter i Aarhus, hvor der også sejles ulovligt. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Her ses vandscooter i Aarhus, hvor der også sejles ulovligt. Foto: Troels Lykke

Vandscooter-kommentar: Speedbådekørekort er værdiløst

Så har to mennesker betalt med livet for andres uvidenhed, antageligt fordi speedbådskørekortet, som kræves til planende fartøjer, er en latterlig foranstaltning, lyder det i kommentar fra underviser.

Af Troels Lykke |

Benjamin Kristensen, underviser i søsikkerhed, skriver til minbaad.dk i kommentar:

Jeg læser med et tungt hjerte overskriften i minbaad.dk:

To døde i København - jetski påsejler båd. (det var en vandscooter, red.)

Så har endnu to mennesker betalt med livet for andres uansvarlighed eller uvidenhed, antageligt fordi speedbådskørekortet, som kræves til planende fartøjer, er en åbenlyst latterlig og værdiløs foranstaltning, som tilsyneladende kun har den effekt, at folk med et speedbådsbevis går rundt og tror, at de har lært at sejle sikkert - MEN DET HAR DE IKKE!

Dette er en offentlig hemmelighed, som ingen med sejladsfaglig baggrund antageligt vil bestride.

Duelighedsklubben har i en årrække kæmpet for, at speedbådsbeviset bliver udfaset, og utallige er vores opfordringer til Ministerie og Søfartsstyrelse om at afskaffe dette uvæsen.

Vi mener, at borgerne skal have frihed til at sejle ud på vandet i småbåde hvis de er alene ombord, uden formelle beviser eller uddannelse af nogen art. Det handler om retten til eget liv.

Men, hvis man tager andre med i sin båd, eller sejler med et fartøj der i kraft af sin hastighed eller beskaffenhed er til særlig fare for andre, skal der stilles solide krav om uddannelse og praktisk erfaring. Det handler om andres ret til deres eget liv.

Danskerne har efter Duelighedsklubbens mening, ikke brug for et et "proforma" speedbådsbevis, men en praktisk lille supplerende lørdag-formiddag-uddannelse for førere af planende fartøjer, som overbygning på duelighedsbeviset (ligesom f.eks. et kanalskipperbeviset).

På et sådant "powerboat-kursus" skal man f.eks. lære færdigheder i hurtigstop og justering af trimflaps, og f.eks. kunne redegøre for, at sikkerhedsafstanden til andre fartøjer eller hindringer i farvandet, stiger med ens egen fart.

Hvis en mand slår en anden mand i hovedet med en skovl, kunne et samfund fristes til at forbyde skovle og oprette et skovlereservat, samt et skovlepoliti, men i Duelighedsklubben mener vi at uddannelse og oplysning er vejen frem.

Det er en trist dag for sejlerfolket, men helt ufattelig er tragedien for familie og venner til de to mennesker, der mistede livet, bare fordi de gerne ville hygge sig lidt i en lille udlejningsbåd.

Og så er der to unge sjæle, som er blevet drabsmænd, og har fået perspektivet i deres liv ødelagt.

Har vi som samfund et medansvar?

Jeg mener JA!

De bedste hilsner,

Benjamin Kristensen, bestyrelsesformand for Duelighedsklubben.dk
content-loader
content-loader
content-loader