Danmarks første fjernstyrede arbejdsbåd ser dagens lys
Med en fjernbetjening kan Tuco Marines ProZero-arbejdsbåde styres fra land. Fartøjet lanceres i forbindelse med en international konference i København.
Et møde med Søfartsstyrelsen i sommeren 2017 skulle vise sig at give det afgørende skub i udviklingen af en fjernstyret båd. På mødet nævnte Søfartsstyrelsens medarbejdere henkastet for Tuco Marine og Sea Machines muligheden for snart at have en fjernstyret båd sejlklar.
Kunne man have et sådant fartøj sejlende den 14. november 2017 i København i forbindelse med Søfartsstyrelsens internationale konference om ubemandede skibe, ville det være fantastisk, lød det dengang.
- Den udfordring kunne vi naturligvis ikke lade ligge. Vi har sammen med Sea Machines siden arbejdet målrettet på at kunne introducere et demonstrationsfartøj op til konferencen, fortæller Jonas Pedersen, direktør i Tuco Marine, i en pressemeddelelse.
Sikkerhed i farlige områder
For den danske virksomhed er der da også klare fordele ved at have den fjernstyrede båd klar til fremvisning for de mange konferencegæster:
– Fartøjet giver os yderligere den mulighed at interesserede kunder kan besøge Tuco Marine og gøre deres egne erfaringer med autonome skibe, og de muligheder autonomi kan tilbyde, forklarer Jonas Pedersen.
Øget sikkerhed i farlige områder, effektiv drift ved eksempelvis olieopsamling eller hydrografiske undersøgelser og andre rutineprægede og tidskrævende operationer er blandt de mange fordele, som en fjernstyret båd kan tilbyde, fremhæver Tuco-direktøren.
Har fulgt udviklingen
Det er dog ikke nyt, at de autonome skibe er kommet på dagsordenen. Gennem en periode har de fået et øget fokus, også på politisk plan som støtte for vækst i det blå Danmark. Senest i 2017 har Søfartsstyrelsen, med erhvervsminister Brian Mikkelsen i spidsen sammen med DTU, fremlagt en ny rapport, som skal bane vejen for autonome skibe i Danmark.
En udvikling, der er gransket nøje på direktionsgangene hos Tuco Marine i Faaborg:
- Vi har naturligvis fulgt udviklingen og markedernes interesse for de ubemandede fartøjer. Øget digitalisering og automatisering gør sin entré i alle markeder i dag, og da vi har et fokus på at være helt fremme i udviklingen, har vi søgt at arbejde sammen med partnere, der kunne sikre os en sådan position, fortæller Jonas Pedersen og slutter:
- Derfor er det naturligvis en fornøjelse, at vi sammen med teknologileverandøren Sea Machines nu introducere fjernstyret såvel som autonom drift som en mulighed i alle vores ProZero-fartøjer.
Se mere om Søfartsstyrelsen konference her.
Demonstrationsfartøjet er af ProZero-typen. Foto: PR-foto
Det er fra denne fjernbetjening, at båden styres. Foto: PR-foto