Gå til hoved-indhold
Denne Drabant 38 ligner en der er totalskadet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Fyens.dk, SøsidenKort Nyt
Denne Drabant 38 ligner en der er totalskadet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Fyens.dk, Søsiden

Efter bådbrande i Rudkøbing: Sod trænger ind overalt

15 både blev ramt. Flere havde ikke kaskoforsikret deres brændte både i Rudkøbing. - Det er et spørgsmål om hvad der giver mening af reparere, siger Pantaenius til fyens.dk

Af Søren Stidsholt Nielsen, fyens.dk, Søsiden |

Brandskader på opbevarede lystfartøjer involverer bl. a. bådejere, taksatorer, rengøringsfirmaer, forsikringsselskaber og værfter. Fyens.dk kikker på følgerne efter bådehal-branden i Rudkøbing i fredags.

Afbrændt glasfiber hænger i sorte trevler. På sodsværtede båddæk flyder nedstyrtede armaturer og skår fra knuste lysstofrør. Indenfor i bådene har stinkende sod sat sig i sprækker og kroge, på elektronik, på og under paneler, køjebunde - overalt.

Her på Bianca Yachts udlånte plads få bådlængder fra Rudkøbing Havnesmedies brandhærgede hal er bådbranchens folk kommet på arbejde.

Teknisk totalforlis

Taksatorer, forsikringsfolk og medarbejdere fra bådeværfter tager billeder, gør notater og snakker med de ramte bådejere. Brandens følger skal gøres op. Kan det betale sig at reparere - eller er der dømt totalskade?

Flere af brandens omkring 15 skaderamte både har allerede fået dommen "teknisk totalforlis". Det betyder, at skaderne har et omfang, som det forsikringsmæssigt ikke kan betale sig at reparere. En reparation på værft vil overstige bådens salgsværdi.

Nogle ramte bådejere har ikke kasko-forsikret. For dem er der umiddelbart ingen forsikringsbetalt bistand at hente. De uforsikrede hænger selv på alle reparationer - eller miljørigtig og dermed kostbar bortskaffelse af et bådvrag.

Der er ingen faste regler

En håndfuld af de brandramte både er forsikret hos den danske afdeling af det tysk baserede Pantaenius. Allerede i fredags havde bl. a. dette forsikringsselskab folk på havnen i Rudkøbing. Selskabets taksator skulle danne sig et førstehåndsindtryk af skaderne og tale med de ramte bådejere om skadesagens videre forløb.

Efter specialisters udvendige rengøring af de brandhærgede både, er ejerne igen i denne uge besøgt for identifikation og detaljeret besigtigelse af skaderne. Det oplyser adm. direktør i Pantaenius, Gert Toft, Skive til Søsiden:

- Hele forløbet sker i god dialog med bådejerne. Vi foretager en afvejning af, hvilke udbedringer, der ligger indenfor forsikringens rammer. En båd er jo ikke som en bil bygget af udskiftelige enkeltkomponenter, så det er noget mere kompliceret at tage stilling til udbedring af skader, siger Gert Toft.

- Meget om bord kan i princippet udbedres, men det er også et spørgsmål om, hvad der giver mening at reparere. Dette er i høj grad en vurdering af den enkelte sag. Bådens alder og markedsværdi spiller ind. Der er ingen faste regler, forklarer Gert Toft.

Sod trænger ind overalt

Da branden stod på sit højeste fredag morgen, væltede sort røg op af hullerne i bådehallens tag. Denne massive røgudvikling kan give et billede af, hvordan det samtidig har set ud inde i den brændende bådehal.

Røgen fra det brændende glasfiber, lak, træ, hynder og andet generer sod. Fjernelse af sod navnlig inde i bådene er et af de store emner i forsikringssagerne.

Sod trænger ind og sværter og stinker nærmest overalt. Det kan derfor være en tidskrævende og dermed kostbar opgave at gøre en båd sod- og lugtfri, så sommerens sejladser kan blive en ren fornøjelse.

- Vi har erfaring for, at en rensning godt kan lade sig gøre, men omfanget og dermed tidsforbruget spiller selvfølgelig også ind i vores samlede vurdering af forsikringsspørgsmålet, siger Gert Toft.

Sod trænger ind overalt, siger Pantaenius. Foto: Søren Stidsholt Nilsen, fyens.dk, Søsiden

Overbygning, dæk og interiør er brændt væk på denne Apollo 32 TT. Foto: Søren Stidsholt Nilsen, fyens.dk, Søsiden

content-loader
content-loader
content-loader