minbaad.dk
onsdag 23. maj

Christian Peter Lübeck smiler igen, men han måtte først igennem en stor operation. Selfien er taget af rorsmand Lin Cenholt fra Aarhus.

Lübecks ulykke på Nacra 17 får internationalt efterspil

Christian Peter Lübeck blev skåret dybt af et ror, men nu opfordrer Nacra-klassen til at tjekke udstyret. Sejlerlandshold samarbejder med Zhik om udvikling af specialtøj, der i fart modstår et ror.

Kapsejlads | 09-02-2018 10:07 | Af  Troels Lykke

Da KDY-sejler Christian Peter Lübeck forleden blev kastet i vandet i New Zealand blev og ramt af Nacra-roret, var han ikke den første.

Alt i mens den gode nyhed er, at C.P. nu er udskrevet fra hospitalet og ved godt mod, så sidder Nacra-klassen tilbage med dette uheld som det seneste blandt flere, hvor Nacra 17-sejlere har været karambolage med roret. 

Det fortæller Dansk Sejlunion til bådpressen.

Hændelserne har tilmed fået deres eget - lidt dramatiske - navn, "rudder strikes". Og med afsæt i C.P's aktuelle uheld var "rudder strikes" på dagsordenen, da den internationale Nacra-klasse holdt møde forleden. 

Ikke længere isolerede hændelser

"Fra et klasse-perspektiv er vores bekymring, at "rudder strikes" sker for ofte til, at de hver især kan betegnes som isolerede hændelser," hedder det i en udtalelse, som Nacra-klassen har udsendt efter mødet. 

Her fremgår det også, at mange af uheldene med sejlere, der falder i vandet - og risikerer et "rudder strike" - skyldes fejl eller brud i trapezudstyret. Det gælder også C.P., hvis uheld skyldtes en ødelagt trapezkrog. 

"Vi vil derfor opfordre alle sejlere til at fokusere på sikkerhed - og i særlig grad tjekke jeres trapezudstyr," skriver Nacra-klassen og opremser herefter en lang række af konkrete udstyrsdetaljer, man bør inspicere. 

Database på World Sailing

Det fremgår videre, at World Sailing har etableret en database, hvor kendskab og relevant viden om lignende hændelser kan blive indsamlet. 

"Vi opfordrer alle sejlere, som har oplevet uheld eller nærved-hændelser til at registrere disse, så sporten derigennem kan tage systematisk hånd om de poroblemstillinger, der opstår," lyder det fra Nacra-klassen direkte henvendt til sejlere og trænere rundt i verden. 

Det konkrete uheld med C.P. bliver undersøgt af Yachting New Zealand, som på et tidspunkt vil fremlægge en nærmere redegørelse.

Sportschef: Vi arbejder på løsninger

Dansk Sejlunions sportschef, Thomas Jacobsen, siger om sagen: 

"Vi skal til hver en tid gøre, hvad vi kan, for at mindske risikoen for uheld og personskader, og jeg kan kun bakke op om Nacra-klassens konsekvente reaktion her, hvor man opfordrer sejlerne til at være grundige med at tjekke deres udstyr." 

"Konkret har vi fokus på udstyret sammen med vores tøjpartner, Zhik. Vi arbejder på at løsninger, der gør tøjet i stand til at modstå et ror i fart. C.P. skal selv mødes med Zhik meget snart."  

"Når dét er sagt, så peger pilen efter min opfattelse først og fremmest på båd- og grejproducenterne. I sejlsport på topniveau bliver udstyret presset maksimalt, og det må være producenternes ansvar at udvikle grej, der kan klare presset." 

"Som de sportsligt ansvarlige har trænerteamet og jeg et ansvar for at sikre, at de sejlere, vi sender på vandet i landsholdets Nacra'er, har de nødvendige skills. Det er vi meget bevidste om," fastslår Thomas Jacobsen. 

Nacra 17 sejlads  og anden foil-sejlads skal ikke længere være livsfarligt, forsøger sejlere verden over nu at få styr på. Foto: Lin Cenholt

Det var T-foil roret, som CP blev ramt af, da han faldt ud af båden, da trapez knækkede under kapsejlads i New Zealand.

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER


Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET