Gå til hoved-indhold
Også mærkerne ved VM er beklædt med Hempels produkter. Her i form af en malerspand. Foto: Sailing EnergyKapsejlads
Også mærkerne ved VM er beklædt med Hempels produkter. Her i form af en malerspand. Foto: Sailing Energy

Hempel har brugt 18 måneder på at forberede deres VM-succes

Hårdt arbejde betaler sig. I hvert fald til VM i Aarhus, hvor Hempel har fået langt mere ud af deres sponsorat, end de turde håbe på.

Af Sara Sulkjær |

En sum penge til arrangørerne, en simpel underskrift og et 'farvel og tak'. En løsning, som flere titelsponsorer anvender - men ikke Hempel, der har skrevet sig som titelsponsor på Danmarks hidtil største sejlsportsevent, VM i Aarhus.

- Vi har forberedt os i 18 måneder og tager del i selv de små detaljer, eksempelvis er vi med omkring flagenes design. Det er den måde, vi har valgt at gøre det på, forklarer Malte Eggers, branding director i Hempel. 

Sponsorat havde været dyrere i dag  

Med TV-transmission i 59 lande og tusindvis af nysgerrige tilskuere på havnen er det ikke få, der har set Hempels logo, der pryder alt fra sejlernes bibs til fladskærmene på land. 

- Når vi mødes med Aarhus' borgmester og andre, der er inde omkring eventen, er det da ingen hemmelighed, at vi går rundt og giver hinanden krammere og high-fives, fortæller en glad Group President og CEO i Hempel, Henrik Andersen. 

Verdensmesterskabet i Aarhus er kort sagt en stor succes. Så stor, at sponsoren næppe var sluppet så billigt, hvis aftalen først skulle forhandles efter eventen: 

- Skulle vi forhandle i dag, var prisen nok blevet væsentligt højere. Vi har fået meget mere ud af det, end vi turde håbe på, fortæller Henrik Andersen, der dog ikke vil ud med aftalens størrelse. 

Moderne grafik er afgørende 

En succes, der hænger nøje sammen med den massive TV-dækning. Sammenkoblet med grafikken, der løbende giver seerne en oversigt over bådenes placering, har TV-seerne fået et eminent indblik i sejladserne. 

Lykkes det at implementere disse grafiske detaljer i publikums bevidsthed, vil en langt mere tilskuervenlig sejlsport opnås - også selvom banerne kan være svære at følge fra landjorden: 

- Vi skal have opdraget tilskuerne til at tjekke deres smartphone under sejladserne. Det er jo imponerende, at man på grafikken pludselig kan se, hvordan der kun er 13 meters forskel mellem to både, understreger Henrik Andersen. 

Nye sejlere skal kende Hempel 

Med glade tilskuere og en fremragende havnestemning på land er håbet samtidig, at sejladsen kan lokke nye sejlere på vandet: 

- Forhåbentlig er eventen med til at skabe nye sejlere. Sejlere, der har set vores logo, og som derfor i forvejen har kendskab til vores brand, den dag de springer ud som sejlere, forklarer Malte Eggers. 

Faktisk har sponsoratet givet så meget opmærksomhed, at det næppe er sidste gang, Hempel er med ved et sådant event. 

 

Smilene er store hos Malte Eggers og Henrik Andersen, der nyder at være en del af VM-eventen. Foto: Sara Sulkjær

content-loader
content-loader
content-loader