KDY-formand Lars Ive og KDY-direktør Dan Ibsen skriver i dag:HKH Prins Henrik er død
Hans Kongelig Højhed Prins Henrik er gået bort den 13. februar 2018 i en alder af 83 år, og opholdt sig den sidste tid på Fredensborg Slot, som han holdt meget af, med den kongelige familien omkring sig.
Det er med stor sorg, at Kongelig Dansk Yachtklub har modtaget beskeden om HKH Prins Henriks bortgang, hvilket er er et stort tab for sejlsporten og ikke mindst Kongelig Dansk Yachtklub.
KDY sender de varmeste kondolencer til Hendes Majestæt Dronningen og hele den kongelige familie i anledning af Prins Henriks bortgang.
HKH Prins Henrik afløste i 1972 HM Kong Frederik IX som KDY’s Æresformand, hvor Protektoratet samtidig blev overtaget af HM Dronning Margrethe II.
Efter 44 år som Æresformand overrakte Prins Henrik i klubbens jubilæumsår 2016 formandskabet til sin søn, og sejler, HKH Kronprins Frederik.
Det betyder videreførelsen af en tradition i den kongelige familie, som går tilbage til Kong Christian den IX, som blev protektor i 1891.
Ved samme lejlighed modtog Prins Henrik KDY’s Fortjenstmedalje i Guld for sin helt ekstraordinære indsats for KDY og for at være med til at udbrede og udvikle sejlsporten, og dermed for sit mangeårige virke i dansk sejlsport siden 1967.
Prins Henriks engagement i sejlsporten startede i 1967, hvor KDY forærede tronfølgerparret Knarr’en ”Triton” i bryllupsgave.
Kronprinsesse Margrethe var ude og sejle i Triton, men det blev Prins Henrik som blev bidt af sejlsporten og tillige blev begejstret for at sejle kapsejlads.
Prins Henrik var i høj grad med til at give Knarr klassen ny vitalitet, var trofast deltager i nationale kapsejladserne og har deltog også i International Knarr Championship på det danske hold.
Prins Henriks store fortjeneste i dansk sejlsport var hans dybe engagement i Drage klassen, som han var med til at genstarte på et møde han var vært for på Fredensborg i 1982.
Her var det en gulerod, at der året efter blev sejlet Gold Cup i Skovshoved. Prinsens entre i klassen skabte stor opmærksomhed om Dragen der fik en renæssance i Danmark og internationalt, efter at den var med ved OL sidste gang i 1972.
Prinsen viste et stort talent som rorsmand med mange flotte placeringer nationalt og internationalt, heriblandt EM bronze i 1987. Han deltog gennem årene i mange danske stævner, DM, NM, EM, VM og Dragon Gold Cup.
Prinsen tog også initiativ til at klassen igen fik sit eget felt ved Régates Royales i Cannes, hvor Christian X i sin tid var en ivrig deltager.
Han var også initiativtager til Prins Henrik Silver Trophy, en nationskonkurrence i Drage mellem de 4 sejlklubber Kongelig Dansk Yachtklub, Royal Hong Kong Yacht Club, Royal Yacht Squadron og Cercle de la Voile d'Arcachon, og som blev sejlet første gang i 1988.
Prinsen deltog i sin sidste kapsejlads i 2016 som 78-årig ved netop Prins Henrik Silver Trophy i Hong Kong, hvor han var med til at sikre KDY og Danmark en fornem andenplads.
Prins Henrik har været ejer af seks Drager, den sidste var den navnkundige ”White Lady” som Ole Berntsen vandt guld i Tokyo i 1964. Prinsen købte klenodiet tilbage til Danmark i 2006, efter 37 år i udlandet.
Kongeskibet var meget ofte med til kapsejladsstævnerne i Danmark, og Prins Henrik inviterede sejlerne ombord til en hyggelig stund og sejlersnak på det smukke skib, og var dermed med et at sætte en helt speciel ramme omkring arrangementerne.
Prins Henrik indførte også som KDY’s Æresformand en traditionen med en reception på Dannebrog hvert andet år for KDY’s partnere, sponsorer og donorer.
”Sejlsport handler om kammeratskab, elementerne og om at sejle, ikke altid at vinde”, sagde Prins Henrik i sin tale ved KDY’s 150 års jubilæum.
Prins Henriks engagement i sejlsporten blev også et frirum i hans liv, hvor han kunne være sig selv sammen med gode sejlerkammerater.
Han talte altid om sine mange sejlsportsoplevelser, glæden ved at sejle, få båden til at sejle optimalt, besætningens samarbejde i båden, og ikke mindst også om kammeratskabet i sejlsporten før og efter sejladserne.
Prinsen var meget interesseret og inkluderende, og talte med alle sejlere. Engagementet i Drage klassen blev yderligere forstærket ved at Kronprins Frederik valgte samme bådtype på kapsejladsbanerne, hvor far og søn konkurrerede mod hinanden.
Prins Henrik var engageret i mange sider af sejlsporten, hvilket viste hans brede interesse og respekt for sportens mange facetter.
I midten af 1980’erne indviede Prins Henrik sejlsportens første Team Danmark elitetræningscenter i Kaløvig Bådehavn, som siden har været med til at fostre mange medaljetagere i dansk sejlsport.
Prins Henrik var Protektor for det danske 12m projekt, hvor man satsede på dansk deltagelse ved Americas Cup i 1992 under KDY’s stander.
Det forblev en drøm med dansk deltagelse i Americas Cup, men til gengæld gav projektet et lift til dansk sejlsport, og efterfølgende opstod match race kulturen i Danmark baseret på DS37’erne, hvor Danmark gennem årene udviklede nogle af verdens bedste match race sejlere, og KDY afholdt EM, VM og World Match Race Tour stævner på stribe ud for Skovshoved Havn.
Prins Henrik var protektor for Danmarks Museum for Lystsejlads i Svendborg, hvor han i 1996 var med til at indvie museet på Valdemar Slot, som nu er flyttet til den mere centrale beliggende i Svendborg på Frederiksøen, tæt på bymidten.
Prins Henrik var i 2004 sammen med den Kongelige familie værter for et arrangement på Christiansborg Slot for sejlsportsrepræsentanter fra hele verden, da Dansk Sejlunion afholdt verdenskongres for International Sailing Federation, nu World Sailing.
Prins Henrik har også ved flere lejligheder besøgt de danske OL-sejlere under De Olympiske Lege, senest i Weymouth i 2012, hvor han var ude og følge Jonas Høgh-Christensen på Finnjolle banen på vej mod OL-sølvmedaljen, og bagefter mødtes med hele det danske OL-sejlerhold i det danske ”meeting point”.
Danmark har mistet en afholdt, elskelig og farverig Prins, KDY og sejlsporten har mistet en populær, humørfyldt og engageret sejler samt god sejlerkammerat med et stort hjerte for sporten og klubben, og som elskede sejlerlivet.
Prins Henrik er afmønstret og møder ikke længere på sin vagt. En stor æra er endegyldigt slut, og vi kan bringe det videre som Prins Henrik har lært os:
At være nysgerrig, at være velorienteret, at være kritisk, at være til stedet i nuet, at være lattermild, at være festlig, at være generøs, at være en hengiven ven, at gøre sig umage og at være sig selv.
KDY og sejlsporten vil alle sammen savne Prins Henrik som vores honorære skipper og en fantastisk sejlerkammerat.
Æret være HKH Prins Henriks minde.
Lars Ive & Dan Ibsen
Kongelig Dansk Yachtklub