Test af finske ClubSwan 50 - svaret på kapsejlerens hede drømme
Nautor Swan fejrede 50 år med ny, 8,5 ton let, sexet ClubSwan 50 i kulfiber. Den fancy weekend-sejler krydser let 9,2 knob mod vinden. Vi prøvede den i Barcelona for BådNyt.
Og det er sket, viser et salg på 20 både, men også ved bådudstillinger har køen til båden været enorm. Den blev da også nomineret til European Yacht of the Year 2018.
Faktisk var det italiensk-ejede Swan med 160 ansatte i princippet ligeglad med, om båden solgte godt, så længe den bare havde wow-faktor, fortæller en italiener fra Swan-værftet.
Og wow-faktoren er der. BådNyt så det straks ved kajen i Barcelona før, under og efter testen. Båden sejler som en drøm. Den er muskuløs, maskulin og har kantet aggressivt design og et langt, stærkt bovspryd til gennakeren på 270 kvadratmeter.
Linierne er sexet, og den finske båd til 12,2 mio. kroner sejlklar i dyreste kapsejladsudgave skriger på at komme frem. Frem forbi alle de tungere konkurrenter.
Dørken på ClubSwan 50 er f.eks. i teaklaminat med tykt skum imellem og vejer ingenting, og tung aptering i træ er i det hele taget en by i Rusland. Skabene er i læder, og de kan fjernes, når der skal sejles ræs. Generelt er kulfiber svaret på den lette vægt. Mast og bom fra Southern Spars er i kulfiber.
Skroget er i kulfiber og er med ultra tynd skal med tyk skumkerne i midten, selv den smalle kølfinne på den 3,5 meter dybe køl er i kulfiber, men også salonbordet. Hver en detalje er gået efter. Selv sejlene på testbåden var lette North Sails i 3di-model.
Aggressivt, maskulint look, klæder den finske båd, som også Jesper Bank sejler i under klassens stævner i Middelhavet. Foto: Bertel Kolthof
Bådens succes afhænger nemlig af, hvor let båden kan blive, forklarer bådens argentinske kultdesigner Juan Kouyoumdjian, der har slået de aggressive streger til flere 70 fods vinderbåde i Volvo Ocean Race.
Det er første gang i årtier, at en Swan ikke tegnes af designer German Frers. Swans både, hvor den første var en Swan 36 i 1967, er kendt for først og fremmest at være solide, traditionelle, sødygtige, velsejlende og bygget i dyre materialer.
Apteringen er minimalistisk og ekstrem let med skum i træet, som distancemateriale. Foto: Bertel Kolthof
Det er ikke en båd, der primært er skabt til tryg familiesejlads, dertil er den for levende med den 24 meter høj mast. Godt nok ville båden plane hurtigt over Atlanterhavet.
På læns har båden nemlig allerede surfet 27 knob i 12 m/sek, med 150 grader til vinden. Båden, der har en bredde på 4,25 meter, har nemlig en stor våd overflade fra midten og agter, så den kan surfe på Middelhavet, mens den på kryds er hurtigst, når den krænger mellem 15 og 20 grader, da bådens vandlinje øges.
På kryds var båden dejlig levende, balanceret og responsiv på kulfiberrattet.
Og den gik ikke i stå under vendingerne, der gik som smurt, nok også fordi vi havde tre professionelle gaster om bord, hvilket er helt normalt for en rigmand på en ClubSwan 50.
Topfarten på kryds, med under 40 grader til vinden, er på 9,2 knob i 10 m/sek., og den fart er der ganske få 50 fods både, der kan matche. Faktisk ikke nogle både, som jeg har testet før.
Med slæk på skøderne røg vi lige over ti knob, da den 270 kvadratmeter gennaker blev rullet ud og monteret på det én meter lange bovspryd. Også her var båden neutral på rattet.
Et arbejdsvenligt cockpit. Foto: Troels Lykke
En ClubSwan 50-kampagne, hvor der kun må være fire professionelle på båden og ejeren skal styre eller en amatør, koster et par mio. kroner om året at drive. Lige nu er elleve SwanClub 50-ejere med i klassens Nations Trophy, der tæller fire stævner i Middelhavet i Monaco, St. Tropez, Palma de Mallorca og Porto Cervo på Sardinen.
Det oplyser Philippe Qulhen, der sejler med på testen. Han arbejder for Swan omkring ClubSwan 50 og arbejder samtidig for Juan Yacht Design. Han havde netop deltaget i Palma de Mallorca på en ClubSwan 50 i Nations Trophy, hvor også Jesper Bank fra Elvstrøm Sails deltog.
Båden er let, ultra let. Den vejer kun 8,5 ton, heraf vejer den 3,5 meter dybe køl alene 3,45 ton. Alt er stort set i kulfiber, selv salonbord og kølfinnen. Dørken ligner ægte teak, men det er et laminat med skum imellem, dørken vejer derfor stort set ingenting.
Båden er til rigmanden, der selv styrer båden og typisk har fire professionelle gaster om bord. Clubswan50 er krævende, men der overvejes nu, om der skal elektriske spil om bord.
Båden kan også bruges til tursejlads i en uges tid for en familie på fire. Den kan omrigges til en turbåd med rulleforstag og lazy-jack til storsejlet.
Fokken kan skødes temmelig langt ind mod midten, som det ses. Foto: Troels Lykke
Med slæk på skøderne har båden surfet 27 knob i 12 m/sek. med spiler og rebet storsejl. Båden har en flad bund og elsker at surfe, samtidig er stævnen spids, men stadig med bæring nok til, at den ikke dykker. Båden rykker ved det mindste pust og er i balance på roret.
De store Harken-spil sidder, som de skal i det brede arbejdsvenlige cockpit. Fx til storsejlstrimmeren, der sidder foran roret og har adgang til trim af storsejlsskødet, men også den sænkede løjgang.
Fremme, højt placeret på ruftaget, er Harken-spillene placeret til trim af fokken. Bagved rorsmanden er der to andre Harken-spil, der sørger for, at bakstagene bliver halet. Båden er uden agterstag, der blot ville genere den kæmpe kappe på storsejlet.
Sejlere kalder den populært for en weekend-turbåd, men selvfølgelig kan du holde fjorten dages ferie i båden.
Der er otte sovepladser, heraf fire i salonen, når slingrekøjer vippes op. Fremme er to køjer i den lidt smalle forkøje. I bagbord side er der også plads til to sovende. Noget utraditionelt er pantryet placeret i styrbord agterkøje, og der er ingen navigationsplads om bord.
ClubSwan 50 er vellykket. Meget vellykket. Dyr jo, lige over 12 mio. kroner sejlklar, hvis du har fuld kapsejladspakke med de dyreste North Sails 3Di eller Elvstrøm Epex Sejl, som leverer til klassen, eller også har teak i cockpittet. Teak på dækket skal man have.
Alle både skal veje det samme nemlig. Båden har et maskulint og aggressivt look, og den sejler derefter. Letdrevet, god at bevæge sig på, hurtig, men også krævende, når man fx hejser en af gasterne op i en mastestol, fordi storsejlet skal ned.
Båden er ikke til hr. og fru Danmark, men til sejleren, der både har masser af penge og dygtige gaster. Gid vi får en til landet, den vil være en nydelse at se på. Båden produceres på fire måneder, og der bygges tre samtidigt.
PLUS
Velsejlende
Smukke linjer
Arbejdsvenligt cockpit
God mast
MINUS
Kræver stort mandskab
Lille kahyt
Pristung og dyr at drive
ClubSwan 50
Længde over alt16,74 m
Skroglængde15,24 m
Bredde4,20 m
Dybgang 3,5 m
Vægt 8500 kg
Kølvægt3450 kg
Motor:Volvo Penta D2 75 hk
Fok65 kvm
Storsejl93 kvm
Gennaker270 kvm
Antal køjer8 styk
Vandtank350 l
Dieseltank300 l
Design Juan Kouyoumdjian
Pris testbåd sejlklar12,2 mio. kr.
Pris standardbåd 9,4 mio. kr.
Værft Swan Nautor, Finland
Mere infowww.clubswan50.com
Dansk forhandler Top Yacht, Rungsted, tlf. 4918 0350
Man kan se hvor mange tons tryk, der er på forstaget, efter man har halet hækstaget. Foto: Troels Lykke
Troels Lykke fra BådNyt (der nu er lukket i 2018, red.) styrer her båden. En sand fornøjelse. Foto: Swan