Molich-bådene Thyra og Svanen opgraderet med nye Seldén master og rig
Marinens sejlbåde er blevet bedre sejlende med nye master og bomme. Bådene er fra 1960 og 1961. De blev tegnet af skibsingeniør Poul Molich. Vi mødte besætninger da de var i Aarhus.
Der var krakeleringer i de ældre master på Søværnets sejlbåde, Svanen og Thyra. Masterne var fra 1983 og havde sejlet mange tusinde sømil.
- Vi trængte til nye master og bomme, forklarer chef på Svanen, kaptajnløjtnant, og tidligere OK-jollesejler Søren Christensen, da vi møder ham og mandskabene på Aarhus Lystbådehavn, hvor der stod kadetter på vagt.
Svanen og Thyra, der har hjemhavn i Frederikshavn, havde netop krydset fra Ebeltoft, hvor krydsfarten var mellem 8,5 og 9,0 knob på bådene, der er helt identiske, og hver vejer 34,4 tons, fordelt på 18,8 meters længde.
Mange antenner og lanterner blev monteret
Om de nye Seldén-master, der kom på tidligere i år under montering i Hvide Sande, fortæller den danske Seldén-importør Søren Lindstrøm til minbaad.dk.
- Det var en stor udfordring og stor opgave at skifte masterne og stå for tilrigningen. Først var masterne en uge her i Humlebæk på vores riggerværksted og derefter blev transporteret til Hvide Sande. Vi leverede også spilerbomme til de to både, forklarer Søren Lindstrøm, der med Seldén har været leverandør til Søværnet i mere end tyve år.
De to master, der hver er 23,5 meter høje over vandoverfladen, fik i alt monteret tolv antenner, da de skal kunne sende signaler til Søværnets interne navigation og den kommercielle navigation.
I toppen af masterne er der også monteret vindinstrumenter.
Derudover blev otte Lopolight-lanterner monteret, og på de 11 meter høje papegøje-master, blev der også monteret en messingklokke.
De smukke båd i træ, blev tegnet af skibsingeniør og bådebygger, Poul Molich, der døde i 2006.
Først blev Svanen bygget i 1960, og året efter fulgte Thyra. Begge bygget på Hundested Bådebyggeri.
Syv kadetter på hver båd, plus fast mandskab
Bådene, der er tomastede Bermuda-riggede, sejler med kadetter fra Søværnet.
Kaptajnløjtnant Søren Christensen fortæller at Søværnets kadetter skal ende med at blive officerer og derfor skal de vide noget om navigation, vejret og sejlbåde blandt andet.
Derfor er kadetterne på et fire ugers sejlophold på Svanen og Thyra. På hver båd er der syv kadetter, plus en chef, en kok, dæksgast og en sergent.
- Vi vil gerne have, at kadetterne lærer om hvordan en sejlbåd opfører sig, og hvordan man arbejder sammen på en båd. Vi har ingen radarer, selvstyrer eller bovpropel om bord, og sejlerne navigerer på gammeldagsvis med søkort. Kadetterne er bare trætte, når vi kommer i havn, skal der pudses messing, og hver båd skal stille med tre mand på vagt, forklarer en imødekommende Søren Christensen, der åbenbart er vant til at svare på alverdens spørgsmål om de kendte sejlbåde.
Svanen og Thyra lå i sidste uge ud for Sejlklubben Bugten i Aarhus. Her er Svanen og Thyra fra Søværnet æresmedlemmer. Fotos: Troels Lykke
Agter til findes en mast mere. Den giver kun ganske lidt fart. Krydsfarten på de to identiske både er mellem 8 og 9 knob. Selvom de 19,47 meter lange både hver vejer 34,5 ton.
Messingklokken på den bageste papegøje-mast blev i sin tid brugt til at varsle vagtskift.
Når bådene er i land pudses der flittigt på de flotte spil fra 1960.
Der er god plads om læ på bådene. Se galleri her fra minbaad.dks besøg i Aarhus Lystbådehavn.
Her ses bådene med ældre master på. Arkivfoto
Skibstype: | Sejløvelsesfartøjer (Bermudarigget yawl-type) |
Klasse: | SVANEN-klassen |
-
Enheder i Klassen | ||||
Nummer: | Skibsnavn: | Søsat: | Indgået: | Udgået: |
Y101 | SVANEN | 23/06/1960 | 31/08/1960 | I tjeneste |
Y102 | THYRA | 24/04/1961 | 25/05/1961 | I tjeneste |
-
Bemærkninger til Klassen |
Sejlkutterne er det andet sæt af SVANEN/THYRA i søværnet. Kutterne bruges af Søværnets Officersskole til den fundamentale uddannelse af kadetter til søs, herunder navigation, kommunikation, sømandskab og samarbejde. Derudover bruges kutterne ofte til repræsentative opgaver i og uden for Danmark, så som maritime sammenkomster og kapsejladser. |
-
Specifikationer | |||
Skibsværft: | P. Molich, Hundested Bådebyggeri | ||
Design: | Ikke oplyst | ||
Deplacement: | 34,4 tons | ||
Dimensioner: | Længde: | Bredde: | Dybgang: |
- | 18,80 m | 4,40 m | 2,40 m |
Besætning: | 4 mand, heraf 1 officer, samt 6-8 elever (kadetter) | ||
Maskineri: | 1 stk. Volvo Penta Turbo D3 110i 4 cylinder | ||
Aktionsradius: | Ikke oplyst | ||
Armering: | Ingen | ||
Fart: | 12 knob med spiler |
Kilde: Danish Naval History