Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Sønderborg danner rammerne om årets europamesterskab for 505-sejlerne. Foto: Christophe Favreau

Den lille 505-klasse har skaffet stort EM til Sønderborg

Ti aktive 505-besætninger findes herhjemme. Alligevel kommer op mod 100 både fra hele Europa samt Australien og USA til Danmark, når europamesterskabet til august sejles i Sønderjylland.

Af Sara Sulkjær |

Et godt ry, en flot dansk opbakning til de internationale stævner, fornemme resultater samt et overbevisende og målrettet formandsarbejde af Henrik Buhl.

Det er cocktailen, der har overbevist den internationale 505-klasse om, at Dannmark er i stand til at stå i spidsen for europamesterskabet 2019, hvor op mod 100 både forventes på startlinjen. 

Alle mod alle

Indfries målet, vil 200 sejlere finde vej til Sønderborg. En stor opgave for den danske klasse, der i øjeblikket blot har ti aktive både på medlemslisten. 

- Vi håber selvfølgelig, at det kan give klassen et boost, men at få EM til Danmark er i sig selv helt vildt stort. Sidst vi havde et lignende stævne på dansk grund, var ved VM i Aarhus i 2010, forklarer bestyrelsesmedlem i klassen, Fabiola Søndergaard van Wonterghem, til Minbaad.dk.

Dengang stillede over 100 både til start i det samme felt. En tradition i klassen, der ikke sådan ændres – heller ikke, når danskerne til august står i spidsen for mesterskabet:

- Det er i håbet om at holde fast i de gamle traditioner. Vi har da overvejet at opdele klassen i fleets, men det har der ikke været stemning for, måske fordi flere sejlere i klassen er ældre og i mange år har nydt at konkurrere ’alle-mod-alle’, mener van Wonterghem.

Dermed må baneledelsen finde det skarpe blik frem, når den første EM-start går den 6. august i farvandet ud for Sønderborg.

Bojsen-Møller forsvarende europamestre

På startlinjen mødes sejlere fra store dele af Nordeuropa, mens også omkring ti besætninger vil deltage med de hjemlige DEN-initialer i sejlet. 

Blandt dem er vinderne fra det senest afholdte EM i 2017. Brødrene Jørgen og Jacob Bojsen-Møller kunne dengang stille sig øverst på podiet og tager dermed til Sønderborg som forsvarende europamestre. 

En titel, som de håber at genvinde på hjemmebanen. Konkurrencen er dog hård, og såvel udenlandske som danske sejlere drømmer om at rejse fra stævnet med guldmedaljer om halsen.

Særligt amerikanske Mike Holt og flere tyske sejlere må brødrene holde øje med, mens også danske Jan Saugmann, der er to gange verdensmester i klassen, kan blande sig i topstriden:

- Begge de danske besætninger er særligt gode i let vind, mens sejlere fra Tyskland og USA, der dog naturligvis ikke kan tage EM-titlen, har en fordel i de højere vindstyrker, forklarer van Wonterghem, der selv stiller til start med sin far, Michael Wonterghem.

NM som optaktsstævne

Allerede i juni kan sejlerne prøve kræfter med det sønderjyske baneområde. Her er det Danmarks tur til at agere værter for det nordiske mesterskab, som ganske oplagt afholdes i Sønderborg. 

-Vi bruger det som optaktsstævne forud for EM. Sejlerne kan tjekke baneområdet ud, ligesom de kan lære de fine forhold på land at kende, herunder campingpladsen, der ligger ideelt som nabo til havnen, forklarer van Wonterghem.

EM sejles fra den 6.-10. august, mens NM sejles et par måneder før, fra den 8.-10. juni. Ved begge stævner er det muligt at få en gasteplads hos en af de danske sejlere. 

Kontakt Fabiola van Vonterghem på [email protected], hvis du drømmer om at deltage i et af mesterskaberne.

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites