Gå til hoved-indhold
Tur
Alle kan lære at sejle, mener Trine Nørgaard og Vitus Valentin. Ingen af dem har fået sejladsen ind med modermælken. Foto: Ayla Sailing
Tur
Bandholm 35'eren Ayla skal bringe kæresteparret sikkert over Atlanten. Foto: Ayla Sailng
Tur
Mens de fleste mænd typisk har et hårdt tag om roret, har Trine og Vitus i stedet valgt at deles ligeligt om skipperrollen på Ayla. Foto: Ayla Sailing
Tur
Utallige timer har parret allerede brugt på at gøre sejlbåden i stand til deres langtur i 2020. Foto: Ayla Sailing
Tur
Ikke sjældent har Trine og Vitus inviteret venner ombord på Ayla, blandt andet under sidste års sommertogt rundt om Sjælland. Foto: Ayla Sailing

To bådbegyndere på SU-lån har kurs mod Caribien

Kæresteparret Trine Nørgaard og Vitus Valentin drømte om en 20-fods sejlbåd, men endte med en tilfældig forelskelse i en Bandholm 35. Trods manglende sejlerfaring, tid og økonomi er parrets ambitiøse 2020-plan klar: De vil krydse Atlanten.

Af Sara Sulkjær |

Trine Nørgaard har netop sejlet halvanden måned i Nordatlanten. Hun har navigeret mellem isbjerge, spottet spækhuggere gennem kikkerten og mærket skroget glide gennem vandet. Alt sammen for første gang. Aldrig før har den idrætsstuderende sat sine fødder på en sejlbåd.

Alligevel - eller måske netop derfor - vil begejstringen ingen ende tage, da hun halvanden måned senere vender stævnen mod København og kæresten Vitus Valentin.

- Det var så fascinerende at være på vandet, blive trukket af sejlene og besøge nye lande. Vitus er ’the DBA-kind of guy’, så han gik med det samme ind på Den Blå Avis og tjekkede priserne på små, 20-fods sejlbåde, forklarer Trine Nørgaard til minbaad.dk.

Kunne ikke sige nej

I københavnerlejligheden får de utallige salgsannoncer over mindre både sejlerblodet til at strømme i kæresteparrets årer, og drømmen om at stå ved roret med skipperhatten på hovedet tager form.

Mens de fleste af parrets venner spærrer øjnene overraskende op over den noget impulsive drøm, er Vitus’ far anderledes handlekraftig. En bekendt har en ældre sejlbåd stående i baghaven. 

En båd, som parret naturligvis skal kigge nærmere på.

- Jeg var helt ’blown away’. Jeg havde aldrig sat mine ben på en sejlbåd, og denne her var endda en stor én af slagsen, forklarer Vitus Valentin om båden, der viser sig at være en ældre Bandholm 35.

Med et prisskilt, der lå indenfor SU-budgettet, var det umuligt for parret at lade båden stå i baghaven - også selvom københavnerne endnu ikke havde gjort sig de store tanker om de muligheder, som en 35 fod lang sejlbåd lukker op for.

Skiftende planer

Ikke mange uger skulle der gå, før sløret blev løftet, og bådens potentiale skinnende klart. Med en båd, der tidligere havde givet eksempler på sine evner som langturssejler, lå verden pludselig åben for det unge par, der endnu havde deres første sejltur til gode. 

- Det startede egentlig som en sjov tanke, der pludselig blev til virkelighed. Nu havde vi jo en båd, der kunne sejle langt, så hvorfor ikke gøre det?, reflekterer 27-årige Trine Nørgaard.

Derefter var der ikke langt fra drøm til handling. Internettet, bøger og hjælpsomme Facebookgrupper blev hevet frem, og den første plan nøje udarbejdet.

Fire år senere, i 2022, når parret havde taget behørigt afsked med deres respektive universiteter, bankbogen var fyldt op og sejler-CV’et forlænget, skulle fortøjningerne kastes og fjerne kyster udforskes.

Planen holdt få måneder, for fire år er lang tid, når man er ung, eventyrlysten og fyldt af gå-på-mod. Med et SU-lån og et étårigt studieorlov begyndende i sommeren 2020 blev de fire år skåret til to. 

Dermed kunne parret følge i politikernes kølvand og fremlægge deres personlige 2020-plan, der skal bringe dem over Atlanten til det eksotiske Caribien og tilbage igen. Alt sammen på ét enkelt år.

Vejen er hård

Mens de unge, nyudklækkede sejlere ikke er i tvivl om deres forældres opbakning til det på mange måder ambitiøse projekt, kan de også spore en vis nervøsitet.

Ikke mindst Atlantkrydset fremkalder bekymrede panderynker hos beboerne i de unges barndomshjem. Selvom kæresteparret ærligt medgiver, at de også selv finder strækket langt og udfordrende, er de ikke i tvivl om, at 2020-planen kommer til at holde vand:

- Jeg er overbevist om, at vi nok skal blive klar, men jeg synes, vejen dertil er lidt hård, også hårdere end jeg havde forventet. Lige nu bruger vi utrolig meget tid på at lære båden at kende, dens systemer og så videre, fortæller Vitus, der til dagligt læser til kemiingeniør på DTU.

For når man for tredje time ligger med hovedet i maskinrummet, kan palmestrande og azurblåt vand føles længere væk end den danske sommer i en råkold januar måned. 

- Der kan man godt tænke, ’ej, hvor jeg ikke orker det her’. Men det er kun i øjeblikket. ’Over-all’ er det helt klart det hele værd, og vi bliver nødt til at lære båden fuldstændig at kende, inden vi tager afsted, fortsætter sejleren.

Sejlede langt fra andre både

For et års tid siden, fire måneder og utallige reparationer efter bådkøbet, fik Bandholm 35’eren Ayla efter længere tid på land atter vand under kølen. 

Ikke kun ville det stå klart, om båden kunne leve op til sit fine omdømme, eller om de ældre, inkarnerede Bandholm-sejlere havde ladt deres objektive dømmesans blive på fremmede palmeøer - også parrets evner til søs skulle stå sin prøve:

- Vi forsøgte egentlig bare at sejle ud, når der var vindstille og ingen både i nærheden. Vi trak i snore, og så hvad der skete. Det har været rigtig meget ’learning by doing’, fortæller Trine, der sammen med Vitus sidenhen har erhvervet sig et duelighedsbevis. 

Også en række kurser og eventuelle yachtskipper-beviser skal tilføjes sejlernes erfaringsliste, inden de om halvandet år stævner ud på den spændende drømmerejse: 

- Vi glæder os vildt meget. Lige nu handler alt om båden, og fordi vi har 2020-planen, får vi gjort tingene - også de sure. Men det bliver skønt at komme afsted, besøge nye lande og leve det simple liv, understreger det modige kærestepar.

Følg Trine og Vitus frem mod afgang og under deres rejse på Instagram og Facebook.

content-loader
content-loader
content-loader