Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads

11th Hour Racing bygger første IMOCA 60 i nyt design til The Ocean Race 2022-23

Som de første har 11th Hour Racing løftet sløret for deres nye IMOCA 60. En båd, der bygges i Frankrig af førende designere og bådebyggere og skal tage del i den nye udviklingsklasse under den kommende Jorden rundt-sejlads.

 

Af Sara Sulkjær |

11th Hour Racing-teamet har taget førerhatten på forud for den kommede The Ocean Race, der sejles i 2022 og 2023. 

Som de første har holdet sat produktionen af deres nye IMOCA 60 i søen. En båd, der normalt er designet til solosejlads, men som i The Ocean Race skal gøre sig med en besætning på fem mand. Der er derfor slækket på klassens sædvanligt stramme regelsæt, når verdens bedste bådebyggere, designere og teams slår sig sammen for at konstruere den hurtigste IMOCA 60.

Tre gange så meget arbejde

Kampen foran skrivebordet med design-planer og konstruktioner er benhård forud for sejladsen. Det har 11th Hour Racing-holdet mærket på egen krop, da blandt andet et alternativ til solosejlernes normalt yderst avancerede autopiloter skulle udarbejdes:

- I The Ocean Race er vi begrænset til en retningsbestemt autopilot, som ikke er nær så præcis, så det er mere effektivt at håndstyre vores båd 100 % af tiden. Som et resultat af det har vi designet vores båd med tvillinge-rat. En masse overvejelser og tid er gået med designet af cockpit og dæk for at sikre, at styrmanden kan se horisonten rundt til bådens stævn og kan se sejl, vindenforhold og bølgegang, forklarer skipper Charlie Enright i en pressemeddelelse.

Op til tre gange så meget tid som normalt har designerne brugt med blyanten i hånden i jagten på det helt rette cockpit-design på båden, der bliver den første i en helt ny generation af IMOCA'ere:

- Vi byggede en kopi i fuld skala, så holdet kunne komme og 'lege' ombord på båden. Vi ændrede det tre gange og ombyggede det fra ét koncept til et andet. Det har været et temmeligt hårdt arbejde at finde svarene og en løsning for dette cockpit, påpeger Armand de Jacquelot, projektingeniør.

En prominent holdliste

Foruden de Jacquelot er flere stærke navne skrevet på 11th Hour Racings holdkortet. Guillaume Verdier har designet både for tidligere America's Cup-vindere, redkordholdere og har taget del i designprocessen hos fire af de fem seneste Vendée Globe-vindere. 

Netop Vendée Globe-vinderen fra 2012, François Gabart, er ligeledes på holdlisten, ligesom båden bygges hos franske CDK Technologies, der har konstrueret de seneste tre vinderbåde i Vendée Globe og verdens største kap-trimaran, Maxi Banque Populaire V.

- Udfordringen, som nu venter os, er at tage en IMOCA 60 og forvandle den til en Ocean Race-båd med fuld besætning og at integrere bæredygtighed i hvert step i processen. Det er noget, som ingen har gjort før, og for mig er det den mest spændende del af kampagnen, forklarer Mark Towill, holdets CEO. 

content-loader
content-loader
content-loader