Quantcast
Gå til hoved-indhold
Test
Båden var testet gennem 12.000 sømil førend vi steg om bord. Siden blev den sejlet til en kunde i Rio, herefter skal den på tur i Stillehavet, noget den vil mestre fint med gode surfegenskaber. Fotos: Bertel Kolthof
Test
Test
Test
Test
Test

Test af JPK 45 med jordomsejler-DNA

Test fra arkivet. Vi prøvede i 2017 en vældig cool JPK 45, der dog ikke er solgt til Danmark. Det er en skam, for den er velsejlende, rå og havgående.

Af Troels Lykke |

JPK-både skal kunne vinde, sejles af én eller to personer og samtidig være sødygtige, selv på Atlanterhavet.

Og netop vinde, det har JPK 1010 gjort, da den ti meter båd i 2013, med kun to mand om bord, vandt Fastnet Race i England efter IRC-reglen, foran 300 både.

Vi testede båden for BådNyt i European Yacht of the Year, hvor den dog ikke vandt, men var tæt på.

Salget eksploderet

Siden eksploderede salget af JPK-bådene, der bygges på et 22 mand stort værft i Loirent ved den franske Atlanterhavskyst. Også storesøsteren, JPK 1080, har domineret havkapsejlads under den internationale IRC-regel.

Linjerne bag alle JPK-bådene står designer Jaques Valer for.

Hans design er stærkt inspireret af de transatlantiske Mini 650, Open 40 og IMOCA 60'ere, der er bygget til at surfe over Atlanten, men JPK-bådene dog er lidt mere allround og ligeledes skabt til kryds i hård vind.

Til hurtig tursejlads

Nu har han slået stregerne til en endnu større JPK 45, der i højere grad er skabt til tursejlads, selvom den har sjælen fra en kapsejler over Atlanterhavet.

Det er da også design skabt til hurtig sejlads, selvom båden er 4,5 meter bred. Men da båden samtidig er let, opnår den en mindre våd overflade, hvilket giver mindre friktion.

Hurtigheden kommer desuden efter, at båden har en to tons blybulb i en 2,2 meter dyb køl, der bæres af en to tons finne, monteret under et let skrog, bygget i en stærk, men vakuumstøbt sandwichkonstruktion med tykt, let unidirektional mellemtynd glasfiber (se foto).

Alle dele i apteringen er nøje vejet af, inden det blev lamineret i skroget for at give styrke, hvilket gør båden dobbelt så dyr at producere, som eksempelvis en båd fra Bavaria eller Jeanneau. Selv i dørene er der skum i midten for at gøre dem ultra lette.

Producenten Jean Pierre-Kelbert, der var med under testen ud for den franske sejlerby La Rochelle, fortæller, at det tager fire måneder eller cirka 4.000 timer at bygge en JPK 45, der før ekstraudstyr, men sejlklar, koster 3,5 mio. kroner inden levering i Danmark. 

Kan sejle til Danmark

Men båden kan man sagens sejle hjem fra Frankrig. Den er nemlig beregnet til at kunne holde til storm i ti meter høje bølger i Biscayen.

Det har den allerede vist under en 12.000 sømil lang test, hvor nogle af de syv købere har prøvet båden. Denne JPK 45 blev efter testen sejlet til Rio til en brasilianer, der skal bruge den til tursejlads i Stillehavet.

Det vil i høj grad ske med den franske selvstyrer fra NKE, der er dominerende på disse havkapsejlere, der også tæller franske bådtyper som Pogo, Django og Offcet. Os fra Yachting World og BådNyt havde nu ikke sat selvstyreren til.

Under testen, der foregik i European Yacht of the Year 2018-regi, sejlede vi direkte forbi en af de andre nominerede, en Hallberg-Rassy 44.

Markant fartforskel

Og det gik stærkt. På kort tid sejlede vi både fem grader højere og næsten en knob hurtigere, da vi krydsede 7,75 knob mod vinden i fem-seks m/sek. med en 110 procents fok. Der var virkelig fartforskel.

Vi var da også på en 9,5 tons vægtoptimeret båd, der vejer lidt under fire tons mindre end den svenske båd. Til gengæld har den franske båd hverken smagfuldt teakdæk, elektriske spil, flere hundrede kilo aptering i mahogni eller opvaskemaskine.

Franskmanden var til gengæld neutral på rattet, som det ofte ses på fartøjer med to ror, mens båden generelt virkede i god balance og hele tiden krængede kontrolleret i de 5-6 m/sek. 

Praktiske spil midt i cockpittet

Man sidder godt og styrer, der er god rygstøtte i søgelænderet, mens udsynet fra pladsen dog generet er småt grundet det faste dækshus, som man dog kan se igennem.

De to spil i hver side er placeret fremragende praktisk midt i cockpittet. Her kan du stå op og køre på de store Harken-spil, og det var der virkelig brug for at kunne, da der var stor friktion i skøderne fra både gennaker og fokkeskøder, der har en 90 graders vinkel ind til spillene. 

Båden gik hurtig rundt i vendingerne, der var god inerti i båden, men det var besværligt at trække fokken forbi stagsejlet, der er placeret lidt over en meter bagved.

Fordel ved det permanente stagsejl er, at du lettere kan skifte til et mindre, fladt forsejl. Men det fik vi nu ikke brug for.

Vi satte i stedet den 200 kvadratmeter røde og sorte gennaker, der blev hejst op i en lang pose, der efterfølgende blev trukket ned. Gennakeren blev sat på det permanente bovspryd. Med det sejl oppe steg farten i perioder til lidt over otte knob i 5-6 m/sek.

Det var et effektivt sejl, vi kunne bruge på kurser til vinden på mellem 50 og 120 grader.

Her kunne få følge os ud for La Rochelle. Også her var roret neutralt, og med to ror i vandet er man sikret et godt greb, også når båden er presset i hård vind og bølger.

En båd til det hele

JPK 45 er skabt til at levere til solo-sejleren eller ægteparret, der kan lide at sejle langt, ja faktisk jorden rundt. Vil du sejle i fjorde eller vil tæt på land, kan du også få båden med en vippekøl, der kan svinges op i en kølkiste, der fungerer som støtte til cockpitbordet.

Med den store fart opnås en stor aktionsradius. Her er ikke tale om en langsom turbåd, hvor man skal bruge en uge ekstra på at komme over Atlanterhavet.

På den store bøjle agter, hvor der på testbåden var placeret solpaneler, kan man også placere antenner eller en gummibåd, der kan spændes fast på den store bøjle.

Båden virker inspirerende og med mange gode løsninger, som eksempelvis spillene i midten af cockpittet og det lange, permanente dækshus.

Og én ting er sikkert: Båden er robust bygget. En båd, man kan vise stor tillid, og hvor der er otte køjepladser og masser af plads. Men vær forberedt på mindre luksus uden mahogni og en finish i kahytten, der er set bedre.

Vi mener

JPK 45 er et spændende alternativ til de konventionelle både. Båden er skabt til den aktive singlehand-sejler, der dog let kan tage sin familie med om bord.

Båden er let og meget rubust og fungerer på stort farvand af en eller to mand, men også med flere gaster om bord, da cockpittet er dejligt langt, og der faktisk er otte regulære køjer i denne båd.

Det faste dækshus er smart. Det sikrer, at du bliver holdt tør i cockpittet, når bølger eller regn vælter ind over. Herinde kan du med din fjernstyrer fra NKE styrer båden i tørvejr.

Båden er egnet til at surfe på bølger, men er også designet til hård kryds, viser test på 12.000 sømil. Det lover bådproducenten Jean-Pierre Kelbert.

PLUS

- Sødygtig, stærk og hurtig

- Praktisk singlehand-cockpit

- Vægt dybt placeret

- Let aptering med skum som distancemateriale

MINUS

- Finish er set bedre

- Luger ikke sænkede

- Friktion på skøder pga. 90 graders vinkel

JPK 45:
Længde:      13,80 m

Vandlinje:     12,91 m 

Bredde:          4,50 m

Køl:                 2,25 m

Vægt:                  9,5 t

Motor: Volvo Penta 45 hk

Dieseltank: 300 l

Vandtank: 800 l

Storsejl  og fok: 112,8 m2

Gennaker: 200 m2 

Antal køjer: 8 styk

Skrogmateriale: Glasfiber

Mast og bom-materiale: Aluminium

Designere: Jaques Valer og JPK Composites, Frankrig

Pris sejlklar før ekstraudstyr: 3,5 mio. kr.

content-loader
content-loader
content-loader