Gå til hoved-indhold
Test
X4.0 krydser godt. Især med en køl på 2,4 meter og med kulfibermast og dyre sejl. Klik ude i siden af billedet og se galleri. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Test af X4.0: Dansk design med fuld fart og masser af gode detaljer

Test fra arkivet. Minbaad.dk testede i 2019 den danske X4.0. Se galleri og video fra testen i Årøsund, hvor vi testede med kolleger fra Finland. Epoxy er stærkere end glasfiber og samtidig lettere. Det betyder at X-Yachts har flyttet vægten fra skroget og ned i kølen i stedet.

 

Af Troels lykke |

Ja. Jeg ved det. X-Yachts er dyre. Det er sejlsportens dyreste Audi. I dag er bådene ikke for en almindelig lønmodtager.

Heller ikke den seneste og mindste fra X-Pure serien. X4.0 koster nemlig 2,98 mio. kroner i standardudgave, eller hvad et parcelhus koster i en mellemstor provinsby.

Men kvalitet koster. Og det skriver jeg ikke for at smigre mig ind hos X-Yachts. Faktisk sælger X-Yachts godt i Danmark. Især den nye X-Pure serie.

For værftet i Haderslev kan dokumentere og forklare prisen. De har faktisk udgivet en hel bog om det for to år siden. Det gjorde de for at forklare at kvalitet koster. Man får en båd, der dermed også har en høj gensalgsværdi.

En bog om kvalitet

I bogen skriver de fx at de bruger dyrere materialer. Lad mig bare nævne Dyform- eller rodrig, John Mast, Harken-udstyr, og det er ikke i små symbolske størrelser.

Kølen er i bly og den er indkapslet i glasfiber, motoren er med foldepropel, skroget er epoxystøbt i Polen og kan ifølge designer Niels Jeppesen tåle hård varme i Middelhavet uden at glasfiberen deformerer og bliver mat at se på, som en anden charmeforladt charterbåd. Og det er ikke noget du kan se når du køber en båd, derfor forklarer X-Yachts det.

Epoxy, der er stærkere end glasfiber, er samtidig lettere. Det betyder at X-Yachts har flyttet vægten ned i kølen i stedet. Smart ikke.

Køl falder ikke af

I bunden af X4.0eren er der tillige en bundramme i stål, der gør at båden ikke falder fra hinanden ved en grundstødning, og at kølen aldrig falder af.

Der er samtidig den fordel, nemlig at du kan stramme hækstaget med hydraulik, uden at båden krummer så du ikke kan lukke dørene i kahytten.

Et stift skrog, hjulpet af stålrammen, gør tillige at du kan sætte maksimalt pres på dit forstag, så du får en fladere indgang i fokken, hvilket betyder at du krænger mindre, og dermed sejler hurtigere og med mindre krængning. Hvem ønsker ikke det?

Rulleforstaget er sænket elegant og bovsprydet kan afmonteres, men det ville jeg ikke gøre, for under det skjules ankeret og bovsprydet er godt at træde på. Hvis bovsprydet knækker, efter en kollision eller forkert havnemanøvre, kan man derfor også hurtigt montere et nyt.

Niels Jeppesen koster også

Ja så betaler du da også for designet. Chefdesigner, Niels Jeppesen, der arbejder fra Sydengland med et mindre designteam, kan sit kram. Linjer, der gør at man har lyst til at glo længe efter sin båd. Det handler ikke kun om det praktiske om læ. Æstetik tæller.

Om designet på X4.0eren forklarer Niels Jeppesen til minbaad.dk.

-X4.0eren er faktisk kun 38,5 fod lang. Den er primært bygget til tursejlere, der stadig går efter en stor sejlerglæde, men i forhold til dens afløser, X-40eren, er den nye mere fyldig fremme og tilbage i skroget. Det har vi gjort for at give mere plads. Samtidig er båden stivere end X-40eren og krænger mindre. I dag er der færre kapsejlere end der var for tyve år siden, men X4.0eren kan du sagtens sejle kapsejlads rundt om Fyn i. Den nye X4.0 sejler stort set lige så hurtig som vores Xp38 fra vores performance-serie. Xp38eren går 0,2 knob hurtigere end X4.0eren, viser vores VPP-beregninger.

Cockpit godt indrettet - men korte bænke

Bådens cockpit er smart indrettet, også hvis der er fire personer i cockpittet. De to rat tager ikke alt for meget plads, og en gast foran rorsmand kan komme til at hale hækstag og løjgang, og gasterne kan komme til de sænkede Harken-spil.

Båden kan også sejles af to personer uden problemer, ja også af en. Båden deltog nemlig i Silverrudder fra Svendborg, hvor den klarede sig til en placering helt fremme i feltet.

Cockpitbænkene er dog lidt for korte efter min smag, hvis man gerne vil ligge udstrakt i båden, som jeg fx kan i min Drabant 24, ved godt at sammenligningen er dårlig.

Men jeg går ind for store cockpit med store cockpitbænke og gerne med god rygstøtte, hvilket der også er i denne X4.0er. Man kan jo gøre kahytten mindre og cockpittet større på de fleste både i dag.

Denne testbåd var apteret med Flexiteek, hvilket er et rigtigt godt valg. Flexiteek er skridsikkert, lettere at holde end almindelig teak, og er i dag er det gjort lettere, og er mindre varmt at gå på.

Du slår heller ikke tæerne på skødeskinnen, for på X4,0 er skødeskinnen flyttet op på ruftaget. Genialt, noget alle andre burde gøre, hvis det er muligt.

Den bredde rællingsliste, man også ser på større både, giver også et virkelig godt indtryk, det samme gør det åbne cockpit.

1,92 meter ståhøjde

Nede i kahytten er der fin ståhøjde, faktisk 1,92 meter, hvilket er rigeligt for selv de fleste danskere.

Naturligt lys er der også, fx vinduet der er mod sejlretningen inde i forkahytten, se galleri i toppen af artikel.

Samtidig gør den nordiske eg også båden lysere. Apteringen er smagfuld og man skal lede længe efter mispasninger, faktisk fandt jeg ingen.

Sejler bare derud af

Men hvordan sejler båden. Svaret kan gøres kort. Virkelig godt. Responsiv på roret, krænger ikke for meget, sejler stærkt med lidt over syv knob på kryds og næsten 10 knob på læns med den 130 Elvstrøm kvadratmeter gennaker oppe.

Båden blev da også sejlet med en let og stiv Axxon-mast og en 2,4 meter dyb køl, den fås standard med en køl på 2,1 meter, der nok er at foretrække i Danmark, hvis man ikke vil stå på grund.

Testbåden havde også tjekkede, formstabile Elvstrøm Epex sejl, med Technora fibre, med dobbelt sort taffeta på, der beskytter fiberne.

Og det var let at sætte sejl, for nogle af Harken-spillene var med el.

Vi gik 7,3 knob på kryds og gik cirka 43 grader til vinden i 6-8 m/sek. Gode nøgletal for de fleste. Båden sejler fantastisk. Andet kan jeg ikke sige. Var også tilpas neutral på roret, også i pustene. Den var velsejlende og vindpustene blev omsat til fart, og ikke til krængning. Hvem kan ikke li det?

Testede båden i tre måneder før levering

Hele tre X4.0ere har sejlet flere hundrede sømil af folk fra X-Yachts, som dermed har kunne give feedback tilbage til værftets designere og ingeniører. Faktisk blev den ene X4.0 testet i mere end 1000 sømil.

- Vi byggede tre X4.0ere til os selv, før den første blev leveret. Det har vi gjort for at sende den helt rigtige båd på markedet. Det kan blive en gamechanger for kvaliteten af vores både, at vi tester så grundigt så længe Og der har været flere ændringer, som nu er implementeret på den første båd, der blev leveret til kunden, også i kahytten, fordi folk fra X-Yachts har boet i båden, noget man først rigtigt finder ud af, når man bor i båden. Vi har også testet holdbarheden af X4.0eren, når den fx har sejlet i 20 m/sek. i flere timer, når den er blevet sejlet til udstilling i København, Oslo, Marstrand og Flensborg blandt andet, forklarer Kræn Nielsen fra X-Yachts til minbaad.dk.

Ror blev ændret og flyttet

Man fandt blandt andet ud af at roret skulle justeres.

- Det første ror var der lidt for meget pres på, derfor ændrede man roret og flyttede rorstammen nogle mm, hvilket betød at der i dag er endnu bedre balance i båden, så man fx kan sejle en hård skæring i frisk luft, med en stor code zero oppe, uden at båden mister grebet. Derfor er båden endnu bedre balanceret og kan sejles med bare to fingre, hvilket vi fik ros for under testen i Barcelona, hvor journalisterne går meget højt op i sejlegenskaberne. Og der slog vi til fornemmer jeg, vi kunne sejle i op til 10 m/sek. med fuld sejlføring, forklarer Kræn Nielsen, der også havde tidligere X-99 verdensmester og X-Yachts kvalitetschef Dan Pedersen med under European Yacht of the Year-testen med.

Den nye X4.0er havde da også det helt frække set-up i Barcelona, hvor der var en 2,4 meter dyb T-køl, Axxon kulfibermast, Elvstrøm Epex Tecnora-sejl, noget man skal slippe omkring 500.000 kroner for, oven i de 2,98 mio. kroner, som båden koster sejlklar.

Der er i dag solgt 17 X4.0ere

- Vi har solgt 80 X4.3ere og vi tror også at denne X4.0 vil sælge godt, den er rummelig og sejler samtidig godt, hvilket er vigtigt for X-Yachts-sejlere, forklarer Kræn Nielsen.

X4.0 fakta

Design Niels Jeppesen og X-Yachts Design Team

Længde med bovspryd    12.09 m    

Skroglængde        11.5 m    

Vandlínje        10.4 m    

Bredde          3.81 m    

Dybgang            2.1 m    

Dygbang dyb testbåd        2.4 m    

Kølvægt              3,07 kg    

Totalvægt (let)     7800 kg    

Motor               21 kW    

Vandtank        300 ltr

Storsejl       48 m2

Fok 106 procent  37 m2

Gennaker              130 m2

Code zero              73 m2

Antal køjer        4 styk

Apetering            Nordisk eg

Standardpris fra  2,98 mio. kr.

Testbåd pris  cirka 3,5 mio. kr.

Værft              www.x-yachts.com

content-loader
content-loader
content-loader