Gå til hoved-indhold
Tur
Efter at have sejlet langs de europæiske kanaler når Thomas Veber endelig det azurblå Middelhav. Foto: Thomas Veber

Thomas Veber når Middelhavet i sin 17-fods motorbåd: - Det er en trist fornemmelse

Ambivalente følelser rammer sejleren, da han når det blå Middelhav. Nu er målet nået – men han er alene ombord, og projektet synger på sidste vers. Minbaad.dk taler med Thomas Veber, der blot brugte 11.500 kroner på selve flodturen.

Af Sara Sulkjær |

I shorts og t-shirt står Thomas Veber ved roret. Efter 1.249 sømil på Europas floder venter slutmålet for stævnen af den 17 fod lange Terhi 520HT: Middelhavet.

Temperaturen har kysset de 30 grader, og solens stråler leger i vandoverfladen. Men der mangler noget. Under hele turen, som Thomas Veber har delt op i tre etaper, har tre forskellige gaster stået ved sejlerens side. 

Nu, hvor turen når sit højdepunkt, er eneste selskab ombord de bøger, som Thomas undervejs har nydt at dele med sine medsejlere:

- Det er ikke fordi, jeg er trist, men det er en trist fornemmelse. Jeg kommer frem, det er varmt, jeg har gjort det! Men det er også en øv-følelse, både over at være der alene, og over at projektet nu er forbi, forklarer Thomas Veber til Minbaad.dk.

Uvisheden skaber eventyret

”Plask”. Ankeret kastes i det dybblå Middelhav, som har erstattet det grønne flodvand, der ellers har været en tro følgesvend på hele turen. 

Fra kanalens udmunding i Port Saint Louis du Rhône til storbyen Marseille venter Thomas Veber en times sejlads. En sejlads, som sejleren afbryder med en badetur for anker i det lune havvand. 

For hvert svømmetag genvinder familiefaren sin begejstring for omgivelserne, for tiden og for de mange overraskelser, der er fulgt i kølvandet på eventyret:

- Ville jeg kende resultatet på forhånd, kunne jeg tage på en all-inclusive-ferie til Rhodos. Her ville jeg vide præcis, hvad jeg skulle spise til aften, og hvilken strand jeg ville bade på. Men det er ikke et eventyr, påpeger Thomas Veber. 

For sejleren er det netop uvisheden, der skaber eventyret. Som da problemer med de automatiske sluser fostrede en hyggelig dag med en fransk slusevagt som privat assistent. Eller når snakke med lokale har bragt sejleren til steder og områder, som for selv de mest dybdegående turistbrochurer er ukendt farvand.

Vigtig læring

Uvisheden er med andre ord det nødvendige udgangspunkt, hvis de største og mest eventyrlige oplevelser skal nå frem til overfladen – og samtidig er det netop i mødet med disse eventyr, at man som sejlende lærer afgørende nyt om sig selv:

- Man får et nyt perspektiv på livet, når man kommer væk fra sine faste rammer. Man møder en ny kultur, udvikler sig og får nye indsigter, som man kan bruge i andre aspekter af livet, understreger Thomas Veber. 

Selv må den 46-årige familiefar erkende, hvordan hans målrettede fokus på Middelhavet trækker en unødvendig travlhed ned over projektet. 

En travlhed, der får hans kusine og gast på første togt til at tvinge et stop på den lokale café ind i programmet. ”Dine skuldre sidder helt oppe. Du har brug for en pause og en god snak,” lyder hendes argument.

- Jeg er i starten meget fokuseret på at nå til Middelhavet og stresser for meget. Det betyder, at vi sejler hårdt og har mange dage på floden, også selvom vejret er dårligt. Efter snakken med min kusine prioriterer vi de kloge pauser – og det er netop klogt, mener Thomas Veber.

Middelhavet er muligt for de fleste

Efter 31 dages sejlads – endda få dage før planlagt – rammer sejleren det populære Middelhav.  

Rutens slutdestination er nået. Omkring 11.500 kroner har undervejs forladt sejlerens konto til fordel for havnepenge, brændstof og kanalafgifter. Dertil kommer 20.000 kroner til den brugte motorbåd, der gør turen mulig:

- Kan man få en båd, kan man også tage på eventyr – og de fleste har mulighed for at skrabe 20.000 kroner sammen, måske endda mindre. Det er kun et spørgsmål om, hvilket komfortniveau man vil have, påpeger Thomas Veber og uddyber: 

- Det er et konstant kompromis. Man kan købe en større trailerbåd, der har mere komfort, men det vil til gengæld kræve en større bil og garanteret et banklån. Så skal man pludselig arbejde en masse og har mindre tid til at sejle, argumenterer den 46-årige familiefar.

At tage turen i en båd med så beskedent et prisskilt er derfor ikke blot et billigt valg. Det er også et valg, der betyder, at IT-konsulenten kan trække flest mulige dage ud af arbejdskalenderen for at drage på eventyr.

Sejlere troede ikke på projektet

At turen i så lille en båd og til et så begrænset budget skal blive en succes er ikke givet. Selvom Thomas Veber bevarer smilet og troen på eventyret, har kritikerne ikke holdt sig tilbage – hverken på havnen eller i det virtuelle univers:

- Mange troede ikke, at det kunne lade sig gøre, og tonen på Facebook kan nogle gange være hård. Men jeg har ikke haft nogen som helst problemer, hverken med båden eller motoren, understreger en stolt Thomas Veber. 

Med båden trailet tilbage til hjemmet ved den svenske Øresundskyst kan han nu sætte sidste punktum i eventyret om Middelhavet – i hvert fald foreløbigt. 

Drømmen er at fortsætte sejladsen i den 17 fod lange motorbåd på Donaufloden mod Sortehavet – men først skal en bog om kanalsejlads på de europæiske kanaler i trykken. 

Følg med i bogdrømmen og i Thomas Vebers øvrige sejlereventyr på Instagram her.

content-loader
content-loader
content-loader