Eksperter: Den hurtige kapsejler har glæde af en hård bundmaling
Kom hurtigere rundt på kap-banen med den hårde bundmaling, der samtidig gør det muligt at vandslibe i løbet af sæsonen. Her er tre malinger.
Mindre friktion og større fart. Det er opskriften for kapsejleren, der drømmer om at komme hurtigst over linjen og derfor skal opbygge den glattest mulige bund:
- Sejler du rundt med en bund, hvor malingen skaller af, er det klart, at du taber meget fart. Overordnet gælder det derfor om at have så glat en bund som muligt, understreger Thomas Olsen, marketingdirektør hos Hempel, og fortsætter:
- Derudover vil mange kapsejlere have glæde af at vælge en hård bundmaling, som gør det muligt at vandslibe bunden i løbet af sæsonen. Noget, som mange seriøse kapsejlere benytter sig af.
Tre eksperter viser her bundmalinger, der kan sikre kapsejleren de sidste marginaler på banen. Malingerne lever desuden op til kravene i det nye BPR-regulativ:
International VC17m Extra
- Det er en hård tyndfilmsmaling, der aldrig opbygger lag. Dermed opnås en glat og hurtig bund, blandt andet på grund af indholdet af teflon og kobber. I sidste ende øges farten, hvorfor mange kapsejlere foretrækker malingen, fortæller Anders Jessen fra Watski.
For 599,00 kr. kan en malingbøtte på 0,75 liter købes hos Palby Marine.
----------
Jotun Racing
- Malingen til den hardcore kapsejler, der drømmer om en helt glat bund. Den er selvpolerende, kan vandslibes og giver mindre friktion i vandet, opremser Peter Helleskov fra Palby Marine.
2,5 liter maling kan købes fra 1.049,00 kr hos Palby Marine
----------
Hempel Hard Racing Xtra
- Det er en hård bundmaling, hvilket netop gør det muligt at vandslibe løbende, uden at malingen ryger af, som den ellers ville gøre, hvis det var en blød bundmaling. Samtidig giver den en god beskyttelse mod begroning, forklarer Thomas Olsen.
Malingen kan typisk købes for omkring 1000,00 kr. Se mere hos Hempel her.
Artikel blev også bragt i foråret 2020, men er stadig aktuel.