Gå til hoved-indhold
Test
¨X-Power 33C har et lækkert kunstteakdæk fra Flexiteek på. Bemærk det store cockpit.
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Test af X-Power 33C fra X-Yachts: Ret tjekket weekendcruiser med alverdens elektronik

Vi tester X-Yachts' første motorbåd, X-Power 33C, der med lækre materialer, dyre højtalere, smart indretning og smukke linjer får én til at tro, at man er med i en James Bond-film. Eksempelvis kan man med en knap tænde for nærmest alt om bord.

Af Troels Lykke |

Jeg var ude og teste den lidt over ti meter lange X-Power 33C i marts. Det var fem grader varmt, og jeg havde taget sejlertøj med i den nye, luksuriøse dansker.

Sejlertøjet fik jeg aldrig brug for, da X-Yachts første motorbåd, T-top-modellen, var lukket med med et spraycover, så oliefyret havde effekt. Der var derfor 23 graders varme under sejladsen.

Man føler, at der er en perfekte beskyttelse mod både sol og vind sammen med den høje standard-vindskærm. Under den gennemsigtige kaleche er der en fremragende ståhøjde på 1,95 meter. X-Power 33C findes også i en åben version, som man forventer især vil være populær i Middelhavet.

En enkelt knap, og alt er tændt

Med et enkelt tryk på en knap i panelet på bådens C-zone-system var al elektronik tændt. Kortplotter, lys , skuffer og Fusions radio, køleskabsskuffer samt motorens digitale hovedafbryder blev tændt. Vældigt smart. Det tekniske niveau om bord giver en intuitiv oplevelse.

Netop dét med hurtigt at komme på vandet, tænder også sejlere med sejl, hvor de kan være træt af, at mange ting skal gøres klar, før man kan stikke til søs. Med en sådan båd kan man let smutte over Øresund til Sverige og hygge i havnen.

Der er da også flere X-Yachts-sejlere, der har købt en en X-Power 33C, trods det faktum at denne model, vi sejlede i, en Red Baron Limited Edition med T-Top, koster 3,04 kroner. Til gengæld får du her en masse ekstraudstyr med i prisen.

Hertil følger ligeledes et pænt indrettet rum med toilet og brusebad, hvor der er et spejl, der fungerer som et vindue, når det er nødvendigt. Det var anden gang på den korte testtur, at jeg følte, jeg var med i en James Bond-film. Spejlet er et såkaldt Magic Mirror.

Stor V-8er med dyb lyd

En stor V8-Yanmar-dieselmotor med 370 hestekræfter blev startet inde i Haderslev ved X-Yachts. Motorlyden er dejligog  dyb, men tilpas svag

Det betød, at X-Yachts' sælger, Martin Lindbæk og jeg kunne tale på vej ud af fjorden, før vi kunne lukke op for hestekræfterne. Det skete ved Årøsund. Det tog 10-11 sekunder, før den fire tons båd planede. Det er en anelse langsomt, men det er der siden rettet op på med en ny skrue, der passer bedre til båden. Martin Lindbæk forklarer om de seneste ændringer:

-Bådens motorstyring er blevet opdateret til en anden power-setting, som resulterer i en stejlere momentkurve, og derved er båden hurtigere ude af vandet. Dette er kombineret med en propeller-opdatering fra duoprop 3 x 14” x 26” til duoprop 3 x 14” x 24”, som gav de sidste omdrejninger på toppen og hurtigere acceleration.

Skærer bølger fint med Petep-bund

Båden tager bølgerne meget fint, og båden skærer igennem flot med dens stejle stævn. Båden virker i den grad søstærk, på en god dag vil man kunne stikke fra Grenå til Anholt i en X-Power 33C og stadig føle sig tryg.

Samtidig er der ingen støj fra skrogsiderne, som der opleves i billigere både, hvor de kan slå sig i bølgerne. Skroget er i X-Yachts' standard, vakuumstøbt og stærkt.

Vi planer vældigt fint, og når en topfart på 36,5 til 38 knob og skroget, der har en patenteret svensk, Petestep-bund, der trækker luft ind under, viser sig nyttig. Sejladsen er trods bølger behagelig. Man føler sig komfortabel, når man sidder dybt i de lækre sæder af mærket for X-Yachts' egen udvikling, det såkaldte X-Power.

Da vi svinger med 25 knobs fart, skrider båden med det lige retrolook-fribord ikke ud. Båden holder sit spor, men skruen trækker en anelse luft. Noget, der også, ifølge X-Yachts, nu er fikset. Det skal påpeges, at Motorbaadsnyt.dk var ét af de første bådmedier i verden, der testede X-Power 33C, som derfor stadig var under optimering, da vi var forbi.

Det er i cockpittet at båden vinder

Cockpittet på X-Power 33C er rummeligt med tre pilotsæder og otte sofasæder. Det er oppe i cockpittet, at båden scorer point. Selvfølgelig kan man let sove to i kahytten - endda vældig fint og med et flot, stort badeværelse med brus. Men det er oppe, at der virkelig er plads.

De tykke kahytshynder fra Kvadrat Hallingdal er med slidstærk polstring og sikrer en behagelig sovestilling og en god nats søvn. Der er desuden masser af lyskilder i kahytten, hvor der også er ståhøjde på 1,98 meter. Apteringen i Rose Wood er upåklageligt monteret. Man kan også vælge at få den apteret i Nordic Oak

Alligevel fortæller X-Yachts Martin Lindbæk, at en del af køberne primært vil bruge båden til at sejle med, for som nogle kunder siger: ’Så kan man tage et hotelværelse, når man kommer i havn’.

Alle sejlere, jeg kender, ville nu gerne sove i kahytten på X-Power 33C, men er man vant til mere plads og komfort end på en ti meter lang motorbåd, er det jo fint, at båden kan bruges som en weekendbåd kombineret med et hotelværelse. Hvis man i forvejen har en stor X-Yachts-sejlbåd, bruger man nok den til de længere ture.

Lyden tages alvorligt

Man kan let sidde seks personer og spise omkring cockpitbordet, der er justerbart i højden, og kan omdannes til en solseng nær badeplatformen, skabt af chefdesigner Kristoffer Jensen, der i alt har valg, at der på båden skal være otte cockpitsæder.

Pantryet er let tilgængeligt bagved de tre pilotsæder. Pantryet i styrbord side er praktisk designet og rummer som standard et gaskomfur og et 30 liter skuffekøleskab. En kaffemaskine finder man også i pantryet.

Der er i det hele taget meget luksus om bord såsom natlys, partylys, en del højtalere nede i kahytten og oppe i cockpittet, endda med subwoofer, for at understrege, at lyden tages alvorligt.

Det mest smarte ankersystem vi har set

Vil man ud og bade, er det virkelig let at smide ankeret, der elegant er gemt i stævnen.

Med en fjernbetjening åbner en port sig, som på en færge, og ud kommer ankeret og bliver sænket på sekunder. Hækankeret er ligeledes gemt væk.

Det er det under den store, dybe badeplatform, der også er beklædt med børstet kunstteak fra Flexiteek med sorte fuger, som også ses i cockpittet og på dækket.

Konklusion: Lækker luksus, men dyr sag

Den nye X-Power 33C fra X-Yachts er et frisk pust til liebhaverne. En pris på over 3,0 mio. kroner for en ti meter motorbåd ligger absolut i den dyre ende, men du får også masser af luksus og praktiske ting. Ikke mindst er teknikken på et niveau, vi aldrig tidligere har set på en ti meter-båd.

Når man har sejlet, er man stadig lige så udhvilet, som da man tog ud, da man er ladet op efter den bekvemme og lette sejlads, hvor alt er som en leg.

Sejlglæden er i top, især efter motoren nu er med en bedre skrue, der gør, at båden accelererer hurtigere. Båden gik let på rattet og skar bølgerne som smør og uden mislyde i skroget. Båden er derfor ekstraordinær lækker at være til søs i, men prisen er derefter.

X-Yachts boss: Unik weekendbåd

Kræn Brinck Nielsen, administrerende direktør for X-Yachts, siger om X-Power 33C, der bygges i en hel ny motorafdeling på X-Yachts' værft i Polen:

-Det, vi skaber her, er unikt. Med denne motorbåd appellerer vi til folk, der elsker at tage på vandet og blive ét med havet i weekenden eller tilbringe en aktiv dag offshore. Og i en båd, der som med vores sejlbåde er i høj kvalitet.

X-Power 33C

Længde: 10,2 m

Bredde: 3,1 m

Dygbang: 1,2 m

Vægt, let tilstand: 4.000 kg

Motor: Yanmar, 4,5 liters V8 diesel

Hestekræfter: 370, 350 eller 320

Bovthruster: 2,2 Kw

Navigation: 2 x 16 tommer skærm

Antal personer om bord: 8

Dieseltank: 380  l

Vandtank: 100 l

Standard pris uden T-top: 2,55 mio kr. inkl. moms

Standard pris med T-top: 2,6 mio. kr. inkl. Moms

www.x-yachts.com/en/powerboats/

content-loader
content-loader
content-loader