Gå til hoved-indhold
L23'ere var sidste år samlet til DM i Nivå. Foto: Ib KofoedKapsejlads
L23'ere var sidste år samlet til DM i Nivå. Foto: Ib Kofoed

Klassetjek: Unge ser nu efter billig L23

Flere yngre finder håndværkertilbud på L23 og sætter båden i stand til tur- og kapsejlads. Tendensen er, at mange køber båden og sætter den i stand til tur og hygger sig med det, siger nu tidligere formand, Mike Rasmussen.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang hos L23’erne, hvor mulighederne for at blande sig i toppen med en billig båd, ifølge formand Mike Rasmussen, er store. Artikel er tidligere bragt på minbaad.dk og Mike er ikke formand længere.

Mike Rasmussen, hvorfor skal man sejle L23?

- Den sejler rigtig godt – både til kapsejlads og familieture, hvor den er udrustet ret fornuftigt med både pantry, vask og fire fornuftige køjer. Samtidig har båden gennem mange år bevist, at den klarer sig godt på kapsejladsbanerne. Der er bygget over 400, hvor mange er aktive på den ene eller anden måde, så hvis man sejler L23, kan man være en del af en klub, hvor der sker en masse ting.  

Hvad koster det at sejle L23?

- Det er en billig båd, her får du meget for pengene. Du kan købe en L23 til mellem 25.- og 70.000 kroner afhængigt af, hvor meget udstyr, der er med. Har man gå-på-mod til at sætte i stand, kan man finde et rigtig godt håndværkertilbud. Samtidig er der ikke ret meget vedligehold, de holder fint, og der er kun det sædvanlige med at male og polere.

Jeg vil sige, at du kan komme ud at sejle i en fin båd med fine sejl for 40-50.000 kroner. Hvis du tilmed er en dygtig sejler, kan du købe sådan en båd og vinde DM. Her handler det om at lære båden at kende og være en dygtig sejler og ikke om at have mest og dyrest udstyr, som i andre klasser. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Vi deltager på diverse messer, og ellers foregår det ofte fra mund til mund. Derudover er klubben super aktiv på de sociale medier og prøver at være opdateret på hjemmesiden, så man kan finde oplysninger om båden og finde personer, man kan ringe til med spørgsmål. Samtidig prøver vi at lokke de nye sejlere med til DM, som er et godt sted at komme i gang med masser af fif og tricks.

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Vi sender en nyhedsmail ud én gang om måneden. Her pusher vi alle nyheder på hjemmesiden og andre spændende ting. Det er måske efterhånden en gammeldags måde, da sociale medier har overtaget, men vi har flere medlemmer på 50+. som måske ikke bruger de sociale medier. Det er derfor vigtigt med mails. 

Hvor sejles der særligt L23 og hvilke stævner, vil du anbefale at sejle i år?

- Netop nu er det ved at centralisere sig omkring Køge, hvor der ligger flest aktive i forhold til kapsejlads – nogle har endda valgt at flytte deres båd hertil. For nogle år siden lå der 3-4 aktive, som så har trækket andre til. Af stævner vil jeg helt klar anbefale DM i Kerteminde, som ligger i uge 33. Sidste år var lidt et lavpunkt, hvor vi var helt nede at vende på 10 deltagere, ellers har vi været 15-18 stykker. For seks år siden var vi 20-25, der vil vi gerne op igen. Stævnet ligger meget centralt i landet, og der ligger en del både på Fyn, som har let ved at komme. 

Hvordan ser fremtiden ud for L23-klassen i Danmark?

- Jeg tror egentlig, det bølger op og ned. Vi har været nede at vende på deltagerantallet til DM, men generelt er der fire-fem år med mange aktive, som så falder og stiger igen. Selve medlemstallet er dog forholdsvis stabilt på omkring 200, hvor der kom 20 nye bådejere sidste år. 

Samtidig er der mange unge mennesker, som har fundet ud af, at L23 er en billig klassebåd til små penge og et godt alternativ til H-båden, Expressen og Spækhuggeren. Tendensen er, at mange køber båden og sætter den i stand til tur og hygger sig med det. Det der kapsejlads tænder ikke så mange, som det har gjort. Det kræver tid, og der kommer en generation, som gerne bare vil nyde tiden og pausen på vandet.

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

- Ja, vi får kun ros. Omvendt er der dog sket meget rent teknisk siden, som kunne gøre den mere moderne. Generelt er vi dog tilfredse, den rummer alt, hvad den skal rumme. Eksempelvis alt omkring bådens specifikationer. Bruger man et par timer på siden, vil man vide alt om L23’eren.  

Besøg hjemmesiden her

Fakta om L23'eren
Længde:      7,18 m

Vandlinje:    6,03 m

Bredde:       2,40 m

Dybgang:    1,30 m

Vægt:          1.540 kg 

Blå bog
Navn: Mike Rasmussen (formand i 2018)

Alder: 41 år

Job: Indkøbschef

Sejlklub: Sejklubben Egensedybet (Nordfyn)

Sejler med: Sin hustru og onkel

content-loader
content-loader
content-loader