Gå til hoved-indhold
Kapsejlads

BådNyts boss: Stop America’s Cup klynkeriet

På forskellige sejlsports-sites verden rundt har et større kor af klynkende og jamrende eksperter og lægmænd været ved tasterne de seneste dage. Årsagen er, at de ikke forstår, hvorfor den 34. America’s Cup er blevet så radikalt ændret som tilfældet er. Det skriver Morten Brandt i et indlæg.

 

Af Troels Lykke |

Morten Brandt fra BådNyt, som minbaad.dk arbejder sammen med, har et brændende hjerte for cup-sejladsen.

Han blev senest brugt af DR2, da DR skulle have forklaret seerne, hvorfor man brugte milliarder af kroner for at vinde den 33. Cup i Valencia.

Her er Morten Brandts indspark:

Jeg må bare sige: Stop dog den jammer og vær glade for, at der rent faktisk findes mennesker med visioner, mennesker som besidder evnen at tænke nyt og ikke mindst mennesker der sætter handling bag deres ord.  

Intet havde været lettere og mere forudsigeligt end at fortsætte på samme kedelige kurs som blev stukket ud med IACC bådene tilbage i 1992.

40-50 årige mænd med lavt kondital

Resultatet ville blive lige så forudsigeligt: Vi ville se tv-billederne af 40-50 årige mænd med lave kondital, der kæmper mod hinanden i meget tunge både, der sejler langsomt rundt på en uendelig lang bane. Samtidig vil de påstå, at de repræsenterer sejlsportens Formel 1.

Dette miks er svært at forstå for en del sejlere og helt uforståeligt er det for de bredere masser. Og det er lige her, at Coutts og Ellison tager fat i forskellene mellem hvordan America's Cup opleves af sejlerne og af verden udenom.

Derfor vil vi i den 34. Cup se sejlere, der er hurtigere, stærkere, mere adrætte og i besiddelse at mere ægte mod end vi de sejlere vi tidligere har set sejle America's Cup.

Mere for publikum

Katamaranerne vil qua deres høje fart synliggøre det taktiske spil langt bedre.

Ligesom det bliver meget mere synligt for tilskuerne, når en båd rammer et vindspring eller finder et tryk som konkurrenten ikke har - farten vil være et forstørrelsesglas og ganske givet en øjenåbner ind i kapsejladsens ellers svært forståelige verden.

Vi vil se sejladser, hvor vinderen ikke nødvendigvis er den der runder topmærket først.

Vi vil se både, der accelerer op over 30 knob, når de runder topmærket.

Vi vil se sejladser, der bliver afviklet til tiden, fordi bådene operere i et langt større vindspænd: Fra 3 til 33 knob.

Og når jeg skriver, "vi vil se", er det fordi at Oracle over en længere periode har postet store summer i at udvikle kamerateknologien, dækningsformen og baneformatet til den 34. America's Cup.

De har fokuseret på, hvordan sporten præsenterer sig visuelt, og hvad der skal til for at gøre det mere attraktivt et bredt publikum og dermed også interessant i tv-sammenhæng for annoncører og andre for kommercielle interesser.

Dette har den logiske og positive konsekvens, at en investering i den 34. AC kan blive en sund forretning. I modsætning til en investering i et IACC America’s Cup projekt der ikke var i nærheden af at ligne en forretning i return of investment øjemed.

Frygt for det ukendte

Som sagt er jeg træt og helt uforstående over for mængden af jamren i kapsejladsmiljøet. Men måske er det bare som Grant Dalton fra TNZ udtrykte folks indbyggede frygt for det ukendte, der viser sig her.

"Team NZ were initially against switching the America's Cup boat from a monohull to a catamaran when it was first mooted…It was fear of the unknown a little bit. But once you start understanding it, it doesn't feel so scary," hentet fra The New Zealand Herald.

Morten Brandt, BådNyt

Morten Brandt fra BådNyt har selv sejlet i flerskrog i flere år.

Læs mere i BådNyt om America's Cup og følg også BådNyt på Facebook her.

content-loader
content-loader
content-loader