Gå til hoved-indhold
Det er ikke unormalt at en redaktion får 20-30 pressemeddelelser om dagen. Gør du dig umage ender den næppe i papirkurven. Collage: Katrine BertelsenKort Nyt
Det er ikke unormalt at en redaktion får 20-30 pressemeddelelser om dagen. Gør du dig umage ender den næppe i papirkurven. Collage: Katrine Bertelsen

Fredagstip: Sådan kommer du bedst i pressen

OPDATERET: Det er også en kunst at skrive en pressemeddelelse. Gør den ærlig, konkret og nem at gå til, så har du en chance for at den bliver forstået og bragt! Læs her hvordan du gør.

Af Troels Lykke |

Minbaad.dk modtager dagligt pressemeddelelser og vi bringer dem med glæde, da vi er en meget lille redaktion med Katrine Bertelsen, Morten Lorenzen og Troels Lykke, samt fotograf Søren Svarre.

Vi er glade for at få pressemeddelelser med nyt fra nær og fjern, men en pressemeddelelse der er selvrosende eller uforståelig har ikke mange chancer.

Det vigtigste først

På de større dagblade får man let 30 pressemeddelelser om dagen, så sørg for at få det vigtigste frem først.

Har du en ny fantastisk ”dims”eller en begivenhed så kom til pointen i første linje.

Skriv:

Ekkoloddet til det hele og lidt mere
Ikke en fisk i Kattegat undslipper ekkoloddet fra XXX.

Herligt, det kan vi forstå!

Skriv ikke:

XXX udvider sortimentet med de unikke CC 4711 og CC 4712.
De er forsynet med kræfter, der har kraft og overskud til selv den mest krævende opgaver.

Nåååeeee... Det var interessant, og?

  • Spar på fyldordene som f.eks. ordet unikke om dine produkter. Det er jo sjældent tilfældet

  • Tjek teksten for stavefejl

  • Skriv en kort overskrift der fænger, en mindre underrubrik, der forklarer artiklen og en hovedtekst, der forklarer, hvad du mener i overskrift og underrubrik.

Det kan ikke betale sig, at lade journalisten gætte, hvad det er det handler om, så sørg for at vinkle historien og hold den røde tråd.

Vær ærlig

Vær ærlig og fortæl om dramaet, protesterne og konflikterne. Journalister hader polerede og politisk korrekte, dødssyge og alt for indviklede pressemeddelelser.

Finder man ud af at producenten, firmaet, Sejlunionen eller andre dækker over noget, så giver det oftest bagslag.

Gode råd fra minbaad.dk

Når sejlklubber, sejlere og firmaer sender pressemeddelelser er det vigtigt at:

  • Send ikke små billeder – de skal minimum være 800 pixels brede, men send ikke 10 kæmpe billeder, der lukker vores e-mail.

  • Teksten må ikke overstige et A-4 ark, en halv side er rigeligt til et netmedie.
  • Send ikke hver uge, så kan vi ikke bringe artiklen, men gerne en gang om måneden.

  • Send ikke 22 produkter i samme pressemeddelelse, det bringer vi alligevel ikke.

  • Send pressemeddelelsen til katrine(at)minbaad.dk og troels(at)minbaad.dk

  • Husk gerne at få citater ind i pressemeddelelsen, men bring ikke farveløse citater, men bring gerne tre citater, så bringer medierne måske ikke det samme.

  • Send til flere medier, ofte bringer lokale medier masser af sejlstof, men send ikke resultaterne fra dit klubmesterskab til Politiken.

  • Skriv ikke til kun til chefen på magasinet, men gerne til praktikanten. Det hjælper ikke at snobbe op.

  • Pak aldrig din artikel og billeder ind i en PDF – det har fanden skabt. Det tager en krig at få billederne ud af PDF’en.

  • Nævn alle gasternes navne, og ikke kun dig selv skipper! Og husk, hvor, hvornår og hvad.

  • Vær ikke for indforstået, ikke alle ved hvad du taler om. Ikke alle ved hvad en Code 1 er for noget.

  • Forslag til billedtekster er godt – journalister er dovne…

  • Husk hjemmeside-link til klubben, klassen eller dit firma og skriv tlf. nummer på.

  • Tro ikke bare at medierne læser din artikler på din hjemmeside, det er for arrogant.

  • Giv nogle gange medierne en solo-historie, det er noget vi journalister tænder på.

Elkan.dks gode råd om pressemeddelser

Tænk i overskrifter

Denne øvelse er god fordi en overskrift er kort, knap og præcis. Hvis du ikke kan få din historie kogt ned til meget få ord i en kort sætning, så er du nok på glatis og får ikke meget af den eftertragtede medietid, skriver elkan.dk.

Undgå reklameindslag

"Igen i år har hatogbriller A/S...", nej den går kun hvis din virksomhed er så stor at den har interesse for almenvellet. F.eks. Mærsk, Lego og Novo - virksomheder der enten har et image af at de repræsenterer danskheden i industrielt regi.

Begynd med effekten af nyheden eller konklusionen af det du gerne vil sige. Det skal være den som fænger. Tænk på en kriminalroman - mordet er som regel det som sker, dernæst kommer opklaringen.

Husk: hvem, hvad, hvor, hvornår og hvorfor

Det som kommer efter effekten, skal være en kort præsentation af hele nyheden i ultrakort form. Afsnittet skal indeholde oplysninger om: hvem, hvad, hvor, hvornår og hvorfor.

Sætter du effekten først og hele nyheden derefter, så kan journalisten lettere vurdere nyhedens relevans.

Skriver du som man er vant til - og gemmer effekten af nyheden - så gider journalisten sjældent at give sig i kast med det, skriver elkan.dk.

Uddyb

Resten af teksten skal du bruge på at komme til bunds i historien og uddybe lidt af det du allerede har skrevet. Her kan der komme udtalelser, fakta og tal som underbygger udsagnet. 

Dermed støtter du journalisten i enten selv at kunne skrive en kort artikel ud fra det du har skrevet, eller så journalisten har noget at følge op på historien med, forklarer elkan.dk.

God skrive- og fotolyst

Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader