Gå til hoved-indhold
Melges 24 EM blev i år sejlet i Aarhus.Kapsejlads
Melges 24 EM blev i år sejlet i Aarhus.

Bliver Melges 24 Danmarks nye internationale klasse?

Vi vover det ene øje: Melges 24-klassen bliver Danmarks nye H-båds-klasse med store felter. Jesper Davidsen fra Aarhus har sat sin J/80 til salg, det samme overvejer H-båds-sejlere. Se afstemning.

Af Troels Lykke |

Hvem vinder kampen om at blive Danmarks store internationale klasse?

CB66 bliver det ikke, den er kun udbredt i Danmark og Sverige. Selv hygger minbaad.dks udsendte sig i bådtypen og klassen har et godt tag i sejlerne.

H-båds-klassen er stor i Europa og felterneer store. J/80 er det i hele verden og mange har købt ind af bådtypen i Danmark, fx KDY, der købte seks styks for få år siden.

Drage-klassen er stor i hele verden, men er gået en anelse tilbage de senste år herhjemme og bliver næppe den mest fortrukne klassebåd i Danmark.

Flere sejlere som minbaad.dk har talt med hælder mere og mere til Melges 24, der er i høj gennemtestet kvalitet, samtidig sejles den med kulfibermast og laminat-sejl er tilladt.

Samtidig er konkurrencen benhård, hvor især Italien har skrappe sejlere, der blæste de danske sejlere af banen under årets EM i Melges 24 i Aarhus.

Brugt fra 25.000 til 35.000 euro

Priserne på Melges 24 er faldet de seneste år.

- De gode sælges for mellem 25.000 euro og 35.000 euro med trailer og brugte både er også hurtige, fortæller Aarhus-sejleren Jesper Davidsen, som er på jagt efter en. Samtidig har han sat sin J/80 til salg.

- Vi satser på Melges 24, det samme gør Peter Warrer og et par H-båds-besætninger, som overvejer seriøst at sætte deres både til salg. Jeg håber Melges 24 klassen bliver ved med at vokse, men det håber jeg da også for J/80eren, der også kan bruges til tursejlads, siger Jesper Davidsen.

Udfordrende at sejle

Om hvorfor han nu er faldet for Melges 24eren, siger han:

- Det er en rigtig udfordrende og sjov båd at sejle og trimme, den er samtidig velsejlende og så er den ved at blive udbredt flere steder, også i Horsens, hvor der er et lille felt.

Jesper Davidsen er også en del af Ullman Sails, der har fundet ud af, at et dacron-storsejl er lige så hurtigt som et laminat-sejl.

- Vi har lavet tobådetest og fundet ud af at dacron-storejlet er bedst, da det tvister bedre i toppen. Generelt står Ullman Sails godt i klassen og vi skal ikke ud og opfinde modeller, da de findes, fx sejler Hestbæks italienske hold vores sejl, siger Jesper Davidsen.

Ny stor klasse i Danmark?

Spørgsmålet er nu, er der andre end Jesper Davidsen, der skifter til Melges 24 eller er det blot et midlteridigt fænomen? Vi vover det ene øje og tror på at klassen har en flot fremtid i Danmark.

content-loader
content-loader
content-loader