Sådan gør forhandlere og værfter når kunderne udbetaler på en båd
To købere tabte sidste år deres udbetaling på hver deres Nimbus på i alt 500.000 kroner, da Nimbus gik konkurs, men kort tid efter refunderede en Ishøj-forhandler kunderne beløbet og tog selv tabet.
Bølgerne er gået højt i den forløbne uge. Det startede da Nord West og Najad AB blev begæret konkurs. Det fik Reese Marin op af stolen, da firmaet udtalte til minbaad.dk, at det var mest sikkert at handle gennem en forhandler.
Til det svarede Marineparken, der er agent for Hallberg-Rassy, at det er vigtigt at man vælger en pålidelig og seriøs partner og at det ikke automatisk er mere sikkert at at handle igennem en forhandler.
Nu følger vi op med udtalelser fra andre værfter og forhandlere.
Men sandt er det at værfter kan gå ned, det skete også for få år tilbage, da Dehler drejede nøglen om.
Det kostede en dansk forhandler i Middelfart et stort millionbeløb, da han betalte kundernes udbetalinger på Dehler-bådkøb tilbage. Kort tid efter lukkede Dehler-forhandleren.
Søren Jensen fra Shipcenter i Ishøjtabte 500.000 kroner, da han sidste år solgte to Nimbus til kunder, der hver lagde 30 procent i udbetaling, men da værftet gik konkurs tabte kunderne pengene indtil Søren Jensen betalte kunderne pengene tilbage:
- Selvfølgelig skulle kunderne have pengene tilbage, jeg hæfter personlig for al gæld i mit firma. De ville kunne gå i retten og bede mig om at få pengene tilbage, men det ønsker jeg naturligvis ikke. Jeg har ikke noget imod at kunderne får en bankgaranti for deres indbetaling på en båd, men de skal betale for garantien. Man kan ikke gøre andet end give kunderne en bankgaranti på en indbetaling på en båd, hvis de ønsker det, men de skal selv betale det, siger Søren Jensen til minbaad.dk.
Michael Floor fra Floor Marine i Aarhus:
- Hvis kunderne er utrygge når de lægger en udbetaling på en Bavaria eller Dufour, så tilbyder vi dem en deponeringskonto de kan betale ind på, og den frigives når båden er leveret i Danmark. Det vil sige at vi kun kan hæve beløbet, når der er en underskrevet overdragelsesdokument. Men som jeg ser det generelt, så er det sådan, at hvis man handler med en bådhandler i Danmark og værftet går konkurs, så er det bådandlerens opgave at betalte en udbetaling tilbage til en kunde. I øvrigt er det også en fordel at købe gennem en dansk forhandler, så er det dansk lov der gælder, hvis der opstår problemer i handlen. Vi forhandlere kan ikke være bekendt ikke at kunne tilbyde en bankgaranti eller en deponeringskonto ved forudbetaling på en båd.
Niels Thomsen, salgschef hos X-Yachts:
- Hvis man ønsker det får man en bankgaranti for sin indbetaling hos X-Yachts, hvis man køber en båd, men i praksis er det få, der ønsker det, men vi forlanger også kun typisk mellem 10 og 20 procent i udbetaling. Ved købet udsteder vi et dokument med bådens HIN-nummer (som alle CE-godkendte både har, red.), så kunden kan identificere sin båd. På den måde vil man i tilfælde af en konkurs, sikre sig at ens båd, der er under bygning ikke indgår i konkursboet.
Henrik Jørgensen, Tempo Bådsalg fra Ishøj:
- Vi beder kun om en udbetaling på ti procent på vores både. Vi har handlet både i 25 år og solgt over 4.500 både og vi kan ikke se der er et problem, som det er i dag, når kunderne lægger en udbetaling, men kunderne skal være trygge og føle at de laver en sikker handel, derfor skal man som bådhandler kunne tilbyde kunderne en bankgaranti på en indbetaling alternativt kan man stille udbetalingen på en deponeringskonto i ens eget pengeinstitut eller i vores pengeinstitut, men kunderne må selv betale for det. I de sidste 15 handler med både, der har kun to ønsket en bankgaranti på deres udbetaling.
Lars Buchwald, Nordship ved Kolding:
- Vi tilbyder altid en bankgaranti på udbetalingen til kunden. Hvis man fx ønsker en bankgaranti på en mio. kroner, så koster det typisk 6.000 kr. for kunden. Og vi kan gøre det fordi banken står inde for at vi kan betale beløbet, også selvom at det vil belaste vores kreditramme i banken, men en uigenkaldelig bankgaranti kan vi tilbyde, hvis Nordship skulle gå hen og gå konkurs.
Thomas Hougaard, Faurby Yacht, Skærbæk:
- Vi beder typisk kunderne om en bankgaranti på, at de først skal betale bådens beløb når den er færdigbygges, så når kunden har betalt for båden, så frigives bankgarantien, forklarer Thomas Hougaard.