Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
H-båd fra 1969.

H-båd fra 1969: Fra vrag til guld for småpenge - pris nu opgivet

Jesper Andersen har sat H-båden D-6 i stand. Læs og se hvordan Køge-sejleren fiksede båden, der før lignede noget katten havde slæbt med ind. Båd står i 25.000 kr. før sejlkøb.

Af Troels Lykke |

Efteråret 2013 satte jeg mig for at starte renoveringen af en gammel Artekno H-båd fra 1969.

Båden trængte til det man kalder ”en kærlig hånd” efter at have stået i en hal på midtsjælland i 4 år, hvor renoveringen havde været påbegyndt af min sejlerkammeret Jan, som desværre var gået i stå pga. manglende tid, det fortæller Jesper Andersen til minbaad.dk.

Han fortæller videre:

Da jeg overtog projektet lovede jeg Jan at få båden på vandet og blive kapsejladsklar!

Projektet startede med at få båden ud af hallen, for den stod bagest i et stativ og vognmanden kunne desværre ikke komme ind i hallen p.g.a højden, så vi måtte ”bære den ud”.

Vi var 6 mand og en løftevogn samt nogen køreplader, og det gik fint. Båden blev sat så kranen kunne nå den, og masten lagt på båden. Så var den klar til transport.

H-båd i haven. Hustruen har forståelse for sejleren.

Min kone var kommet til at foreslå at den jo kunne stå i haven imens jeg byggede, så det holdt jeg fast i, hun havde vidst glemt hvad en H-båd fylder på land, men hjem kom den.

Jeg kunne så begynde at danne mig et overblik og skrive diverse mangler og ideer op. Det var Januar og koldt, så det var ikke rigtig vejr til andet end planlægning.

Jeg fik indkøbt diverse produkter fra Hempel og gjort bund og skrog klar til at blive primet og malet.

Hele båden skulle spartles, slibes og males

Det meste var slebet men der manglede stadig et par meter af bundmalingen, samt hele båden skulle spartles og slibes med det fine papir. Jeg bestemte mig så også for at male overbygningen når jeg nu var i gang.

Jeg gik så i gang med at skrue alle de gamle beslag af og lukke alle huller, samt flytte røstjern og mastespor. Nu var det et projekt!

Påsken skulle så være der hvor jeg skulle male med primer, jeg havde bestemt mig for at rulle alt primer/maling på, så temperaturen skulle være i orden. Vejret var også perfekt, og det gik fint med maleriet.

Før.

Efter.

Jeg nåede dog slet ikke det jeg gerne ville, med det var OK, jeg havde jo ikke travlt. Jeg havde sat min L23 til salg, og den blev solgt 18. maj, så nu havde jeg jo ikke noget at sejle i, men kunne så give den gas med at blive færdig.

Jeg havde fået monteret vinduer af Plexifix.dk fra Køge før jeg startede med at male, det er bedst de har fat i gelcoaten .

Malearbejdet gik rigtig fint og jeg fik givet skroget 3 gange light primer. Overbygningen fik også primer overalt.

Malet med Hempels dæksmaling

Båden skulle være hvid på skrog og dæk, men grå på dæk og ruf. Jeg malede skroget 4 gange med Hempel 2-komponent samt overbygning 3 gange. Dækket blev malet 1 gang med Hempel dæksmaling.

Nu skulle alt jo hærde, og jeg kunne holde en lille pause hvor jeg så kunne måle på en masse andre H-både for at finde ud af hvor alle beslag skulle sidde. Beslagene blev indkøbt i Harken og 2 nye spil fra Andersen til fokken, fortæller Jesper Andersen.

Før.

Efter.

Bunden skulle jo også have en tur, og imens at malingen på skrog og dæk hærdede op i den gode varme vi havde i sommers, blev bunden slebet og primet og fik et meget tyndt lag VC-17, da båden skal ligge fast i vandet.

Jeg kunne nu begynde at samle/montere båden med beslag, røstjern mastefod og diverse luger.

Sejlere fra Hvidovre H-båds Liga hjalp med beslag

Jeg havde Jan Larsen og Poul Aunsholm fra ”Hvidovre H-båds liga” med på råd til placering af diverse beslag, og det var rart at være flere øjne på sagen så det hele kom til at sidde helt rigtigt 1. gang. Jeg fik monteret ny skydeluge samt låg til kistebænke, lavet af Plexifix i Køge.

Nu manglede jeg så alt det indvendige. Båden trængte i den grad til en opfrisker under dæk.

Før.

Efter.

Jeg sleb overalt og lappede huller, spartlede og skiftede diverse træ, derefter blev den malet og nye hynder skåret ud. Jeg malede med én-komponent Hempel Multicoat.

Klar til søsætning

Nu var jeg omsider blevet klar til søsætning, kranen var bestilt og kom tidligt d. 31/7. Den blev søsat, og det var spændende da den jo ikke havde været i vandet i en årrække, men tæt var den.

Masten blev monteret men stor hjælp og samråd fra min far Hans Andersen, som også er tidligere H-båds sejler.

Masten kom fra en anden H-båd, og havde ikke siddet på båden før. Men med lidt justering og tilpasning kom den til at stå lige efter trimguiden.

1. sejltur skulle være aftensejladsen i Køge. Der var desværre ikke meget luft, men vi fik da afprøvet det meste. Den efterfølgende aftensejlads var der så alt for meget vind. Sejladsen blev aflyst, men vi tog dog på vandet for lige at afprøve det hele igen. Det hele så rigtigt ud.

Vandt Sailors Cup i Brøndby

Nu manglede vi bare de nye sejl fra Høj Jensen Sails, de var på vej. Vi besluttede os for at lægge båden til Hvidovre for at træne med H-bådene der inden vi skulle sejle Sailors Cup i Brøndby.

Her fik vi 2 gode aftensejladser hvor vi fik prøvet fart og trim, og det så rigtig godt ud. Vi var nu klar til Sailors Cup og 3 H-både samt en IFér var sat i løb sammen her på lille bane. Vi vandt løbet og var godt tilfredse med båd og sejl samt farten.

Jesper Andersen vinder Sailors Cup i Brøndby i H-båden fra 1969. Foto: Mogens Hansen

Den 1. sæson sluttede af med sejladsen 30 sømilen fra Køge, hvor man starter på omvendt handicap og alle mod alle. Der var 32 både til start, alle forskellige typer og størrelser. Vinden var let og der var skarp skæring med spiler en del af vejen, derefter kryds tilbage til mål.

De store både hentede os, men vi blev nr. 2 af de små både lige efter en 806ér, og nr. 13 i alt. Det var vi godt tifredse med.

Båd sejler rigtigt godt - opgraderet som de nye

Båden sejler rigtig godt, og jeg er rigtig glad for den. Den er fuldt funktionsdygtig og opgraderet som de nyere H-både. Jeg er sikker på at jeg vil få rigtig meget glæde af den fremover til både tur og aftenkapsejlads. Vi har også planer om at sejle VM udtagelses stævne i Hundige i foråret, samt Sjælland rundt ”twohandet” i 2015.

Det kan anbefales at finde en ”gammel” H-båd. Bare kom i gang…… den er ikke så stor, men den sejler skønt, sejl til båden er ikke dyre, og brugte er nemme at finde!

Kostede cirka alt inklusiv

Cirkapriser:
Båd med mast                         4.000,00
Maling/primer                        5-6.000,00
Beslag Harken/Andersen          10.000,00
Vinduer/luger                            5.000,00
Sejl Høj Jensen, nye og brugte   25.000,00
I alt cirka                                 50.000,00

Jeg havde selv en del beslag og fittings fra tidligere både, b.l.a motor, skøder og lidt hynder samt udstyr i kahyt.

Timeregnskabet har jeg ikke gjort op, da båden stod i min forhave mens jeg byggede og det kan anbefales da man sparer meget tid på transport o.s.v, men skal jeg gætte er det vel ca. 30-40 Hele dage!

Jeg har til gængæld nu en båd som er lige som jeg vil have den, i store træk som ny og fungerer perfekt.

Vi glæder os til sæson 2015.

Stor sejlerhilsen fra ”Team Sif” fra Køge sejlklub

Jesper Andersen

Læs om H-båden på www.h-boat.dk

Jesper Andersen er til dagligt specialarbejder hos Hvidovre Kommune.

Jesper Andersens far, Hans, tester den 'nye' H-båd fra 1969. De skal sejle Sjælland Rundt sammen two-handed, mod en Hvidovre-besætning med Jan Larsen som skipper.

Næsten færdig.

Helt færdig før beslag.

content-loader
content-loader
content-loader