Gå til hoved-indhold
Båden blev vendt om for at gøre arbejdet med kølen nemmere. Foto: Søren Buhl.Udstyr
Båden blev vendt om for at gøre arbejdet med kølen nemmere. Foto: Søren Buhl.

Køl knækkede af - genopbygges nu på Horsens Yachtværft

En køl brækkede af under en grundstødning i Tyskland, og værftet Horsens er i gang med genopbygningen af bundstokke og køl. Maria fra minbaad.dk følger projektet.

Af Maria Ravn Jürgensen |

Drømmen kan ende brat. Det gjorde den også for danske bådejere, som skulle på langfart i deres Etap 39s.

I Cuxhafen, Tyskland, stødte båden på grund i en storm. Ingen kom noget til, men båden mistede kølen og knækkede roret.

Specialtransport til Danmark

Etap's både bliver som nogen af de få fyldt med skum i inderskroget/hulrum, og derfor sank båden ikke til bunds. 60 cm af skroget var over vandoverfladen, og derfor er de indvendige skader begrænsede.

Et tysk værft bjærgede båden, og vaskede båden af indvendig for saltvand, plus reddede motoren. Herefter blev den overdraget til et dansk forsikringsselskab. Forsikringsselskabet erklærede båden totalskadet, da kølen manglede.

En dansker valgte dog at købe båden af forsikringsselskabet for at sætte den i stand igen.

Da båden er over fire meter bred, krævede det specialtransport at få den fragtet til Danmark. Hvilket man skal huske, også er en udgift som skal ligges oven i købsprisen.

Lige nu står båden altså på Horsens Yachtværft, hvor de er i gang med genopbygningen af kølområde, samt montering af ny køl.

Gode muligheder

Søren Buhl fra Horsens Yachtværft fortæller:

- Det sker tit at både bliver erklæret totalskadede, men her har en dansker altså set en god mulighed for at gøre et godt køb, og give båden et nyt liv. Det kræver dog, at man som ny ejer har mod, evner og tid til at give den en skalle selv, siger Søren Buhl til minbaad.dk.

Båden blev vendt om, for at gøre arbejdet med at slibe og spartle nemmere. Alle løsdele og motoren, en Volvo Penta MD2040C, blev alligevel taget ud for renovering, samt alt berørt elektronik og elektriske installationer er fjernet for udskift eller optimering.

Det gør arbejdet væsentligt nemmere at der kan arbejdes oppefra. Samtidig med at skaden indvendig er minimal, er det en kæmpe fordel at få den vendt.

Kølen optimeres

Der ligger cirka 250 timers arbejde + nyt udstyr i genopbygningen af kølen for Horsens Yachtværft og den ny ejer.

Dertil kommer en ny køl til båden, som vil blive leveret i løbet af vinteren til værftet. I dette tilfælde optimerer værftet kølen med en mere moderne bulpkøl. Dette kan give en vægtbesparelse på et par 100 kg samt en stivere båd.

Overkommelig pris og lidt 'gør det selv'

Søren Buhl mener, at man sagtens kan købe både som bliver totalskadet af forsikringen. Typisk kan sådanne både købes til en meget overkommeligt pris, og hvis man er lidt handy så kan man lave meget selv.

Horsens Yachtværft står gerne til rådighed med professionel vejledning og bistand, hvis man kaster sig ud i sådan en opgave. Søren Buhl har set flere både blive reddet på den måde, og hvor ejeren har fået en super båd til billige penge.

Følg renoveringen på Horsens Yachtværfts Facebook side.

Der ligger cirka 250 timers arbejde for Horsens Yachtværft i genopbygningen af kølen. Foto: Søren Buhl.

Dét er hvad en grundstødning i en storm kan gøre ved kølen. Foto: Søren Buhl.

Værftet er igang med opbygningen af nye bundstokke. Foto: Maria Ravn Jürgensen.

content-loader
content-loader
content-loader