Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Som eneste dansker på eliteniveau er André Højen tvunget til udlandet. 200 rejsedage har sejleren årligt. Foto: Nikolaj Schwaner
Kapsejlads
En nordmand og en sejler fra Schweiz har de sidste år udgjort Højens faste træningsgruppe. Foto: Nikolaj Schwaner
Kapsejlads
P. Christensen i Risskov har gjort Højen godt kørende, ligesom barndomsklubben Neptun Vejle udgør en stærk støtte for sejleren. Foto: Privatfoto

André Højen kæmper for sin drengedrøm ved EM - vil sikre sidste dansk OL-billet i Finn

To chancer har landets bedste Finnjollesejler for at sikre sig en plads på OL's startlinje i 2020. Den utvivlsomt største får han ved næste uges europamesterskab, hvor alle sejl er sat mod en præstation i absolut verdensklasse.

Af Sara Sulkjær |

Timeglasset er ved at løbe ud for Finnjollesejlerne. Når den olympiske ild tændes i Tokyo i 2020, bliver det for sidste gang med den traditionsrige klasse på deltagerlisten.

Kun fem europæiske Finn-billetter mangler fortsat at finde deres ejermænd til legene. Billetter, som nogle af verdens bedste Finnjollesejlere jagter side om side med dygtige underdogs som danske André Højen Christiansen:

- Det er en drengedrøm, jeg har haft, siden jeg var helt ung. For mig at se er OL det største, du kan opnå i sejlsport, forklarer den 26-årige sejler til Minbaad.dk.

Tre eksperter på sidelinjen

Skal drømmen blive til virkelighed, må danskeren levere en pragtpræstation ved den kommende uges europamesterskab i Athen. Her uddeles fire OL-pladser, som bestemt ikke hentes hjem uden sejlads i den absolutte topklasse og en stor tro på egne evner: 

- Jeg skal gå ud, gøre det simpelt og stole på dét, jeg kan. Jeg ved, at jeg kan sejle hurtigt gennem vandet og lave gode starter, som bliver afgørende, forklarer Neptun-sejleren, der desuden kan drage nytte af de skiftende vejrhold, som præger området.

Siden sommerens VM i Aarhus, hvor danskeren sluttede på en 35. plads, har tre trænere skiftevis været med på sidelinjen.

Tidligere Finnjolle-sejler Stig Steinfurth har rådgivet om strategi og hjulpet Højen mentalt, jollesejler Mads Bendix har delt sine guldkorn til sejlads på læns, mens Per Baagøe har vejledt omkring trim. Alt sammen for at sikre en sidste, dansk OL-billet i Finn-klassen:

- Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke tænkte på det, men jeg prøver så vidt muligt at lade være. Sejler jeg godt, er pladsen min, og jeg har gjort alt for, at det skal lykkes, understreger hovedpersonen selv.

60 procents chance for OL-billet

Sejlet godt har Højen netop gjort i foråret. Ved årets første stævne på Mallorca tilbragte danskeren flere dage i top-16, mens han fornylig under et stærkt besat optaktsstævne i Athen i flere dage lå på fjerdepladsen. 

Et resultat, der kom bag på sejleren, og som på ny har pustet ild til Højens indre OL-flamme:

- Jeg har overhovedet ikke afskrevet mig selv, men det er klart, at det er nogle garvede herrer med mere erfaring, jeg er oppe imod, påpeger han.

60 procents chance mener sejleren selv, at der er for en dansk OL-billet ved EM, mens den officielle målsætning ved mesterskabet lyder på en placering blandt de ti bedste. 

OL-exit er ikke nødvendigvis velovervejet

En målsætning, der i sig selv vil være imponerende i en klasse, der har fostret verdensstjerner som Ben Ainslie og vores egen Paul Elvstrøm. 

Men næste sommer er det slut. Uden de olympiske lege som lokkemad vil klassen med al sandsynlighed vinke farvel til sine største stjerner – også selvom flere unge sejlere, ifølge André Højen, havde set sig lun på jollen. 

Særligt deltagere i Laser-klassen var begyndt at få øjnene op for den mere krævende Finnjolle. Alligevel valgte beslutningstagerne ved det runde bord i sidste ende at skubbe klassen ud i den olympiske kulde:

- Det er ikke nødvendigvis fuldstændig velovervejet, men omvendt har jeg sagt til mig selv, at dem, der sidder i World Sailing (den internationale sejlunion, red.), må vide noget, som vi ikke ved, fremhæver Højen loyalt.

The Ocean Race er målet

Når den olympiske ild slukkes i Tokyo næste sommer, må en række Finn-sejlere derfor spejde efter nye udfordringer.

Ingen af de nuværende joller på OL-programmet udgør nemlig et oplagt match for de tunge herrer, der i stedet må kigge mod de større kølbåde:

- Jeg kunne rigtig, rigtig godt tænke mig at sejle The Ocean Race (tidligere Volvo Ocean Race, red.). Men det er et tough game at komme ind i, forklarer en realistisk André Højen, der ligeledes har blikket rettet mod America’s Cup og SailGP.

Først gælder det dog europamesterskabet og de fire OL-billetter i Athen. Et mesterskab, der skydes i gang lørdag og løbende kan følges her på Minbaad.dk.

content-loader
content-loader
content-loader