Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
22-årige Anne Skovbølling arbejder til daglig som lærer på en specialefterskole. Foto: Mads Christian Kirkegaard

Sejlsportspolitiker Anne på 22 år: Uden de unge bliver sejladsen ensformig

Unge i sejlsport: Skal sejlere i alle aldre fortsat mødes på havnen, må de ældre turde overlade ansvar og de unge engagere sig. Det mener Anne Skovbølling, der som tyveårig blev det hidtil yngste bestyrelsesmedlem i Dansk Sejlunion.

Af Sara Sulkjær |

I en ny artikelserie dykker Minbaad.dk ned i sejlsportens måske største udfordring: De manglende unge sejlere. Anne Skovbølling, bestyrelsesmedlem i Dansk Sejlunion, fortæller her, hvorfor det er så afgørende, at de unge bliver en aktiv del af Sejlerdanmark.

Sommerfuglene holder fest i 20-årige Anne Skovbøllings mave. Som den yngste i Dansk Sejlunions historie kan den unge vestjyde om få timer sætte sig om bordet med de øvrige otte valgte bestyrelsesmedlemmer:

- Jeg var helt vildt nervøs. Mange af de andre var jo fra store sejlklubber, højtuddannede og har været i sejlsporten i mange år, forklarer Skovbølling i et interview til Minbaad.dk.

Unge skal inspirere

Sveden kæmpede sig frem i håndfladerne, men den unge sejler fra Bork Bådelaug i Vestjylland var ikke i tvivl om, at hun skulle dreje startnøglen og taste adressen i Nyborg ind på GPS’en:

- Hvis unge ikke deltager aktivt i sejlsporten, bliver den alt for ensformig. Vi har brug for engagerede unge, der i første omgang kan inspirere andre til at komme på vandet og derefter til at tage del i klub- eller bestyrelsesarbejde, understreger den i dag 22-årige kvinde.

I et Sejlerdanmark, hvor den gennemsnitlige hårfarve bliver stadig mere grålig, er de unges afgørende engagement ikke en uvæsentlig point.

Også selvom ’unge’ og ’den næste generation’ tilsyneladende figurerer på listen over de hyppigst anvendte termer i landets klublokaler og dermed tydeligt indikerer, at de ældre har et stort hjerte for de yngre medsejlere:

- Det er helt fantastisk, og derfor er det netop vigtigt, at vi har unge, der har fingeren på pulsen og kan udfordre og vejlede. Dét, der var fedt for tredive år siden, da de ældre generationer var unge, er jo ikke nødvendigvis fedt i dag, forklarer Skovbølling.

Opbakning er vigtig

Det nyopstartede Youngsters og Uge 29 Ungdomscruise er blandt de populære initiativer, der i de sidste år har lokket unge landkrabber på dybt vand.

Events, der er skabt af unge til unge, men som er muliggjort på baggrund af opbakning fra ældre sejlere, blandt andet i landets sejlunion. 

- Alligevel skal vi turde satse endnu bredere i Dansk Sejlunion. Selvom vi er blevet bedre, er det vigtigt, at vi lader unge, der har energien og idéerne, få plads – selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser, understreger det unge bestyrelsesmedlem.

Det stiller krav. Ikke kun til de unge, men i særdeleshed til de ansvarlige aktører i sejlsporten, der tillidsfuldt må overlade dele af ansvaret eller en plads om bestyrelsesbordet til den kommende generation.  

Ingen kan undværes

To år er gået, siden Skovbølling første gang tog plads ved sidstnævnte bord. Utallige møder er fulgt i kølvandet, og de flagrende sommerfuglene har fundet nye hjemsteder.

Samtidig har læringskurven været stejl. De oplærende spørgsmål er færre, og Skovbøllings indspark og bidrag til de opstillede dagsordener er øget. 

Bidrag, som hun drømmer om fortsat at give videre til de danske sejlere, hvorfor den unge Trio 80-sejler og kap-dommer genopstiller ved den forestående generalforsamling på lørdag den 23. marts.

Ikke kun for at bibeholde det friske pust i unionen, men ligeledes for med et ungt blik at udvikle forholdene for landets mange små sejlklubber og højne antallet af kapsejladsledere, således at sejlsporten også fremover kan kendetegnes på sin mangfoldighed:

- Ingen kan undværes. Den 70-årige sejler er med til at skabe stabilitet og har en masse røverhistorier og gode råd på lager, mens den unge kan udfordre og skabe liv, slutter Skovbølling.
 

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites