SKAT: Yderst vanskeligt at kontrollere udenlandske forsikringer på danske både
En rapport fra skatteministeriet betegner kontrollen med udenlandske forsikringer på danske både som »yderst vanskelig«. Leif Nielsen, forretningsfører hos Danske Tursejlere ærgrer sig over, at de danske og tyske myndigheder ikke arbejder bedre sammen, så afgiften bliver betalt til Danmark.
I 2013 afgjorde Skatterådet, at kaskoforsikringer på danske både er afgiftspligtige i Danmark – selv hvis en tysk virksomhed har købt tre procent af båden.
Alligevel fortsætter virksomheden Club Maritim 09 GmbH i Flensborg uhindret med at tilbyde danske bådejere at købe tre procent af deres både, så bådejerne kan få en tysk forsikring fri for den danske afgift.
Det skriver Flensborg Avis.
I disse dage behandler Folketinget et lovforslag, som som skal sænke afgiften fra de nuværende 1,34 procent til 1 procent af bådens forsikringsværdi.
Danske Tursejlere gjorde i den forbindelse skatteminister Karsten Lauritzen (V) opmærksom på, at der stadig er danske bådejere, som slipper uden om afgiften ved hjælp af tyske forsikringer på trods af Skatterådets afgørelse fra 2013.
Kontrol er vanskelig
Men ifølge skatteministerens svar er der ikke meget, de danske myndigheder kan stille op over for virksomheder som Club Maritim 09 GmbH.
Karsten Lauritzen henviser til en rapport fra skatteministeriet fra 2017. Her står, at kontrollen med udenlandske virksomheder, som ikke betaler forsikringsafgiften, er »yderst vanskelig«.
De danske myndigheder skal være i besiddelse af konkrete oplysninger om forsikringstagere eller forsikringsvirksomheder, før de kan få svar fra de tyske myndigheder.
Det fremgår desuden, at de danske skattemyndigheder ikke har mulighed for at bede danske bådejere fremlægge deres forsikringsforhold.
Danske Tursejlere: Ærgerligt at samarbejde ikke fungerer
– Det er en meget vanskelig situation, da det ikke er lovpligtigt at have kaskoforsikring, så det ville være helt til grin at sige, at man har det, hvis man bliver bedt om det. SKAT kan godt nok henvende sig til danske forsikringsselskaber, men så får man kun fat i dem, som overholder loven. Så det er virkelig en gordisk knude, siger Leif Nielsen, forretningsfører hos Danske Tursejlere til Flensborg Avis.
Han ærgrer sig over, at de danske og tyske myndigheder ikke arbejder bedre sammen, så afgiften bliver betalt til Danmark.
Ved at sælge de tre procent af båden til Club Maritim 09 GmbH får de danske bådejere en forsikring hos Württembergische Versicherung, som anser bådene for afgiftspligtige i Tyskland, da de er registreret i det tyske skibsregister.
Leif Nielsen foreslår, at Danmark flytter lystfartøjsforsikringsafgiften fra kaskoforsikringer til ansvarsforsikringer, og samtidig gør det lovpligtigt at tegne en ansvarsforsikring på sin båd.
– På den måde kunne man kompensere provenu-tabet, og så var der måske pludselig 200.000 sejlere, som er dækket ind, siger Leif Nielsen.
Kilde: Flensborg Avis