Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Finnjollen DEN 116 på bedding i Jesper Strandbergs bådebyggeri. Foto: Michael Staal
Kapsejlads
Dagens tilbud eller ’kør igen’? Foto: Jesper Strandberg
Kapsejlads
Stort arbejde at fjerne gammel maling. I sit nye liv skal DEN 116 stå i blanklakeret mahogni. Foto: Jesper Strandberg
Kapsejlads
107,25 kg skrogvægt uden sværd, men efter tørring. Foto: Jesper Strandberg

Bådebygger vil forvandle faldefærdig Finnjolle til hurtig kapsejler

OK-sejler og bådebygger Jesper Strandberg har nærstuderet klassereglerne i arbejdet med træjollen, der skal på omgangshøjde med nyere, moderne Finnjoller. Jollen har tidligere hjulpet sejler til OL.

Af Sara Sulkjær |

I efteråret 2018 mødtes to gamle bekendte i Rørvig: Jesper Strandberg og Finnjollen DEN 116.

Mødet var sat op af Finn-sejler Einar Olsen, der mente, at Jesper Strandberg havde forudsætningerne for at renovere den gamle jolle.

Det skriver Dansk Finnjolle Klub.

Kør igen

- Al fornuft sagde: Kør igen! På den anden side var jeg lidt tiltrukket af at rode med en træjolle, da jeg til daglig næsten udelukkende arbejder i glasfiber, kulfiber og lignende, fortæller Strandberg til Finnjolleklubben og fortsætter:

- Og så kunne jeg jo se, at det var den samme jolle, som jeg i en årrække havde set forfalde på Roskilde Havn. Allerede dengang kriblede det i mine fingre for at få lov til at renovere jollen.

Inden 2018-mødet med DEN 116 i Rørvig havde Strandberg da også deltaget i Finnjollesejlads fra Veddelev, hvor han blev tiltrukket af Finnjollens måde at sejle på.

Et sjovt supplement til OK-jollesejlads, der er Strandbergs normale domæne, tænkte sejleren dengang. Et nej til jollen syntes derfor som en umulighed, og Strandberg kunne påbegynde renoveringen, der i skrivende stund fortsat er i gang.

Jolle sikrede ejer OL-billet

For DEN 116 begynder historien langt før mødet med Strandberg. Helt nøjagtigt i årene op til OL i 1972, hvor Steen Kjølhede kæmper med blandt andet Jørgen Lindhartsen om udtagelsen til OL.

Den dygtige sejler køber på et tidspunkt et tomt Finnjolleskrog hos Sommerfeldt i Tyskland, der på dette tidspunkt byggede hurtige joller i diagonallimet mahogni.

Kjølhede forestod selv aptering og færdiggørelse af det indkøbte skrog, der blev til DEN 116, og som han lykkedes at vinde OL-udtagelserne i.

Dengang stillede OL-arrangøren Finnjoller til rådighed for sejlerne, så jollen har ikke selv sejlet til OL.

Tabte spor

Efter OL i 1972 bliver DEN 116 solgt til Hvidovre, hvor den sandsynligvis handles et par gange i løbet af 70’erne. I 1980’erne taber Finnjolleklubben sporet af DEN 116, men i 1990’erne dukker den op i Jægerspris.

Her bliver den aktiv igen og har sandsynligvis deltaget i Kastrup Sejlklubs traditionelle Polyester Cup for Finnjoller i begyndelsen af 00’erne.

I samme periode har jollen ligeledes skiftet trædæk. Derefter fortaber sporet sig igen, indtil Strandberg over en årrække ser DEN 116 lide en kummerlig tilværelse på Roskilde Havn for til sidst at forsvinde.

Detaljer fra OK-jollen

Efter igen at være dukket op til overfladen og kommet under Strandbergs kyndige bådebygger-hænder ser tilværelsen for jollen nu atter lysere ud.

- Det er min intention at sejle kapsejlads i den renoverede jolle, og derfor forsøger jeg at bringe jollen på omgangshøjde med de nye joller, der hvor det lader sig gøre, og uden at det går ud over ’træ-looket’. Jollen kommer til start ved Finn Masters 2019 i Skovshoved, lover Strandberg.

Efter at have målt, vejet og undersøgt jollen stod det hurtigt klart, at de eneste dele, som var egnede til at fortsætte med at være Finnjolle, var beklædning og indvendig kantliste.

Selv enkelte dele af beklædningen måtte udskiftes. Det har givet mulighed for langt flere ændringer af den indvendige opbygning og dæk, hvor Strandberg vil prøve sig frem med detaljer fra OK-jollen.

OL-mast og sejl

Klassereglerne er ligeledes nærstuderet af Strandberg, der løbende har konsulteret med Finn-sejler Jens Kristian Andersen for at bygge en moderne jolle i en gammel skal, der kan måle ind efter klassereglerne.

'Ny vin på gammel flaske’ er sandsynligvis det mest dækkende navn for projektet, der desuden indeholder en god motor i form af en ex-OL-mast og sejl.

Kilde: Finnjolleklubben

content-loader
content-loader
content-loader