Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Tegninger fra PLH Arkitekter og ingeniørvirksomheden Niras viser, hvordan en ny klapbro over Guldborgsund kunne komme til at se ud med kørestrøm til tog. Foto: PLH Arkitekter

Transportministeriet: Frederik IX’ bro i Guldborgsund skal være en klapbro

Mørke skyer letter måske i Guldborgsund. I forbindelse med anlæggelsen af den nye Femern-forbindelse skal Frederik IX’ bro udbygges til en dobbeltsporet elektrisk jernbane - og ifølge anlægsloven fra 2015 skal broen også efter udvidelsen være en klapbro.

Af Troels lykke |

Sejlerne på Guldborgsund modtog kort før jul en nedslående nyhed fra Sund & Bælt: Kong Frederik IX’s bro, der forbinder Falster og Lolland, skal i fremtiden ikke være en klapbro.

Uden en klapbro vil Guldborgsund blive spærret for gennemsejling ved Nykøbing Falster for alle skibe højere end fire meter.

Det vil være ødelæggende for lystsejlerne, lød det den 20. december fra Per Thomsen, koordinator for sejlklubberne i Guldborgsund Kommune.

Minsterium: Ingen planer om fast bro

Noget kunne imidlertid tyde på, at Sund & Bælt har glemt at konsultere den lov, som er hele grundlaget for, at der bygges et ekstra spor på Frederik IX’s bro. Her står helt klart, at jernbanebroen over Guldborgsund skal være en klapbro.

Det er der ingen planer om at ændre ved, skriver Transport- og Boligministeriet i en mail til TV2 ØST. (se tv-indslag)

- Transport- og Boligministeriet kan oplyse, at der ikke er truffet beslutning om at ændre den i anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-forbindelsen med tilhørende landanlæg i Danmark angivne enkeltsporede jernbaneklapbro over Guldborgsund til en fast jernbanebro, lyder det i mailen fra ministeriet.

En sådan ændring kan kun ske ved, at Folketinget vedtager en ændring af loven, forklarer Transport- og Boligministeriet.

- Før det i givet fald kan ske, skal der foreligge et beslutningsgrundlag med en nærmere beskrivelse af en fast jernbanebro. Et sådant beslutningsgrundlag foreligger ikke, skriver ministeriet videre.

Løsning om klapbro i 2011

I 2011 kunne ingeniørvirksomheden Niras præsentere et projektforslag for byggeriet af klapbroen til elektriske tog over Guldborgsund.

Projektforslaget, der blev omtalt i fagbladet Ingeniøren og for nylig i Folketidende, blev beskrevet således:

- Det har ikke været nemt, men løsningen er blevet simpel som en russisk rumraket – underforstået, at den endelige løsning er meget simpel, lød det i 2011.

Stor betydning for sejlerkommune

Transportministeriets udmelding vækker glæde i Guldborgsund Kommune, hvor borgmester John Brædder fra Guldborgsundlisten står fast på, at Frederik IX’ bro skal være en klapbro.

- Det er meget vigtigt med en klapbro. Der er mange, der sejler omkring Lolland og Falster. Har du ikke en klapbro, vil mange slet ikke kunne komme igennem, siger han og fortsætter:

- For os betyder det uendeligt meget som sejlerkommune - og som en kommune, der gerne vil udnytte vandet mere - at der er en gennemsejlingsmulighed, siger John Brædder til TV2 Øst.

Kilde: TV 2 Øst

content-loader
content-loader
content-loader