Gå til hoved-indhold
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Test af Hallberg-Rassy 50 med Seldéns kulfiber-rullemast og danske Elvstrøm-sejl

Lige før jul var det umuligt at få journalister til Bohuslän at teste Hallberg-Rassy 50 i Skagerrak. Minbaad.dk var også inviteret, men meldte afbud kørt før jul på grund af Covid-19, der er udbredt ikke mindst i Sverige. Men ejer af Hallberg-Rassy, Magnus Rassy, testede båden.

 

Af Troels Lykke |

Det er selvfølgelig et subjektivt indtryk fra producenten, men her er Magnus Rassys rapport fra testsejladsen af den nye Hallberg-Rassy 50, der fuldt udrustet koster 14,9 mio. danske kroner med moms:

På Hallberg-Rassy 50 har vi den første rullemast i kulfiber fra Seldén Mast. Vi har arbejdet tæt sammen med Seldén i Sverige og Elvstrøm i Danmark for at skabe noget, der bedst kan beskrives som en wow-effekt til tursejlads. 

Denne Hallberg-Rassy er både moderne og klassisk på samme tid. To rat og to ror siger at dette er et moderne design.

Samtidig er Hallberg-Rassy 50 en båd med det smukke spring, med den blå stribe omkring skroget og cockpittet, den typiske forrude, teakpladen og teakdækket kombineret med de magiske proportioner i German Frers-linjerne.

Noget, der giver et klassisk indtryk. Så ja, det er muligt at kombinere moderne og klassisk i samme båd, fortæller Magnus Rassy.

Effektive sejl fra Elvstrøm - udviklet med Hansen

Sejlene er Elvstrøm Epex FatFurl med Pentex-fibre og dobbelt sort tafta, hvilket giver meget stive, sejl med en god levetid. Mastetoppen udvides kraftigt, også i kulfiber, så hækstaget ikke konflikter med storsejlets store bue.

Vi udviklede FatFurl-storsejlet for næsten ti år siden på den første Hallberg-Rassy 412. Dette var også i tæt samarbejde med Søren Hansen fra Elvstrøm Sails i Aabenraa. 

Navnet FatFurl var faktisk en idé, jeg havde. Derefter havde vi sejlet regattaen Tjörn Runt i et par år sammen med Jesper Bank. Med det nye rulle-storsejl på Hallberg-Rassy 412 vandt vi i vores klasse mod lettere racing orienterede både. 

Vi blev den første båd over målstregen i klassen og vandt klassen i korrigeret tid med stor margin. Det var første gang, en båd med rullemast vandt en større kapsejlads. De nye sejl på Hallberg-Rassy 50 er et klart skridt fremad til et niveau, som ingen troede var muligt.

Alle sejl trimmes fra ratpiedestal

Alle sejl kan trimmes med knapper fra ratpiedestal ved rattet. Første gang sejlene udfolder sig, er det klart: Wow! Denne båd er meget stiv. For hvert vindstød accelererer båden. Båden er velafbalanceret og kontrolleret.

Loggen viser 8,1 knob ved 90 graders vindvinkel på kun 8 knob med ægte vind. Kan instrumentet virkelig være rigtigt?

Vi kontrollerer kalibreringen, går i forskellige retninger og sammenligner hastighed over grunden og hastighed gennem vand. Ja, det er hurtigt.

Det er en kombination af en veldesignet båd med det nyeste inden for skrogdesign, rorform og placering, kølform, sejlplan, masteposition, rig- og sejl. Denne moderne skrogform er mere symmetrisk, når den vippes, end en traditionel skrogform med et smalt agterspejl.

Stabilt skrog

Bådens skrog er designet til at bære vægten fra starten. Vi sejler ud mod det urolige Skagerrak. Vinden stiger, da vi kommer væk fra Skærgården. Det er forbløffende, hvor blødt hun bevæger sig ind i bølgerne.

Skrogformen er ret flad i sektionerne bag om kølen, hvor du ikke rammer bølgerne. Men foran kølen er skroget afrundet, næsten ægformet, hvor det rammer bølgerne og giver en glat, blød indgang, uanset krængningsvinklen. 

Nogle gange vil du høre en moderne skrogform er mindre søværdig end et ældre design, men det kan ikke siges af nogen, der har prøvet den nyeste generation af Hallberg-Rassy-lystbåde.

Det er ret koldt og himlen er mørk denne decemberdag, kort før jul. Vinden gør temperaturen endnu koldere end den faktisk er. Det er rart at have et godt ly bag forruden i hærdet glas til at tage skumsprøjt.

Lavere tyngdepunkt med kulfibermast

Kulfibermasten fra Seldén i Göteborg er stivere og har mindre vægt, hvilket reducerer pendulbevægelsen og reducerer pumpning sammenlignet med en traditionel aluminiummast under barske forhold. 

Dette kombineret med mindre krængning og en båd, der er lettere at styre, betyder, at livet ombord i hårdt vejr simpelthen er mere afslappende.

De fleste mennesker vil tro, at en kulfibermast er noget for kapsejladsorienterede mennesker, men dette viser, at en kulfibermasten kan være endnu mere nyttig for en krævende tursejler.

20 knobs vind - der rebes automatisk

Vi krydser mod vinden, der friske op til 20 knob. Vinden mærkes ved roret, men ikke dramatisk. Båden er stadig nem at kontrollere, men rorindikatorerne fortæller os, at vi ikke længere sejler effektivt.

Det er tid til at rebe storsejlet. Det styres let fra piedestalen. Den elektriske rulle, sejlet ruller ind til den ønskede position.

Det elektrohydrauliske rebesystem kan justeres selv under fuld belastning. Det gælder også for rullefokken efter at genuavognen justeres med tamp fra cockpittet.

Den elektriske furlex-rulle, der er monteret under dækket, ruller i forsejlet. Derefter strammes det kraftige elektriske spil. 

Når det er så let at rebe, reber du altid på det rigtige tidspunkt. Når vi falder af for at vende tilbage til Skærgården, sætter vi fuldt sejl og når 12,5 knob uden problemer, med slæk på skøderne, forklarer Magnus Rassy, direktør og ejer af Hallberg-Rassy.

Med enkelt knap tænder lys i kahyt

At komme ned i kahytten er en varm og indbydende oplevelse. Ved at trykke på en enkelt knap tændes næsten hele bådens lys.

Når du rejser dig, ser du ud gennem de store, klare sidelys i hærdet glas. Det er mørkt nu, men om dagen er der masser af naturligt lys fra tre vinkler, dæksluge, vinduer i overbygningen og vinduer i skroget.

Skrogvinduerne er i øjenhøjde, når du sidder i kahytten. Der er også masser af ventilation. Ud over at åbne dæksluge kan du åbne de fremadvendte vinduer i overbygningen, ideel til luftcirkulation til ankeret, men ikke til en kold decemberdag.

Lys europæisk eg med vandret struktur

Interiøret er lavet af lys europæisk eg med en vandret struktur. Lænestole og sofa er dækket af gråt Alcantara, blødt og behageligt at røre ved, og farverne passer godt sammen.

Jeg sidder i en af ​​lænestolene med fødderne på puffen midt i salonen. Det er afslappende! Et 50-tommer smart-tv er skjult i loungen, men løftes ved et tryk på en knap.

Det solide sofabord har et rum til flasker med åbning fra toppen. Hvis du vender låget om, er undersiden dækket af varmebestandig kork.

Tidligere var der ret høje skotter mellem salonen og kabyssen og mellem salonen og korttabellen. De var der for at stive skroget af. I disse dage er skrogbøjlen, som tidligere kun var under dørken, blevet udvidet helt op til dækket.

Dette åbner båden og får det rummelige skrog til at føles endnu større. Masten og hovedskottet er placeet godt bagude, og salonen er derfor meget bred.

I kombination med lys, vandret struktur fungerer alle vinduer og de hvide lakerede træpaneler omkring skroglysene vidundere for en god pladsfølelse.

Båden kan ses på boot Düsseldorf fra 17. til 25. april 2021.

Hallberg-Rassy 50
DesignerGermán Frers Naval Architecture
CE-kategori A - Ubegrænset sejlads på havet
Skroglængde               15,23 m 
Maksimal længde        16,34 m  
Vandlinje i hvile           4,80 m  
Bredde uden skinne      5,00 m  
Bredde med skinne        5,02 m  
Dybgang, tom              2,35 m - fås også med lavere køl  
Vægt                           21 ton 
Kølvægt                      7,4 ton
Motor               Yanmar 110 hk
Dieseltank                 1000 l 
Ferskvand                   940 l 
Pris       11,3 mio. kr. - fuldt udrustet testbåd: 14,9 mio. kr.

Læs hele testen her: www.hallberg-rassy.com/yachts/new-hallberg-rassy-50/

content-loader
content-loader
content-loader