Gå til hoved-indhold
Tur
Hardtop, dodger, hundehus, kært barn har mange navne. Hovedsagen her er, at jeg er ved at bygge en permanent og massiv overbygning til min B31. 

Sidse fra Egå bygger en Hardtop

Jeg er en optimistisk gør-det-selv sejler, og mine bådprojekter bærer præg af at være en blanding af research, “det muliges kunst” og at jeg asfalterer mens jeg kører. Det her er en byggeguide til dig der har modet, men måske ikke helt evnerne - endnu. 

Af Sidse Birk Johannsen |

Med fare for at lægge mig ud med landets bådebyggere og alverdens “jeg-har-altså-sejlet-hele-mit-liv-mænd” (og kvinder) vil jeg her fortælle om, hvordan jeg har grebet projektet an. Jeg kan godt afsløre, at jeg har bygget min hardtop anderledes, end de fleste professionelle ville gøre. Men inden jeg får hele “mole-universitetet” på nakken, så vil jeg vove at påstå, at min hardtop nok skal holde et godt stykke tid. Der findes mere end én løsning, og jeg har gjort det, der var muligt for mig. 

Vil du også bygge en hardtop? Overvej dette! 

1. Hvilke håndværksmæssige evner har du i forvejen?

2. Hvilke faciliteter har du adgang til? 

Det der er nemmest for en bådebygger, er ikke nødvendigvis det, der er nemmest eller praktisk muligt for dig. Min hardtop er en sandwichkonstruktion med krydsfiner i midten og 2-3 lags glasfiber på hver side. Jeg har valgt at arbejde med epoxy frem for polyester på grund af temperaturen udendørs i det tidlige forår. Jeg har adgang til et værksted, men ikke et opvarmet et af slagsen. Polyester kan arbejde ved 15 grader og epoxy ved 5 grader (afhængig af mærket).

Jeg har tid til at lave hardtoppen nu, og derfor valgte jeg at arbejde med epoxy. Desuden foretrækker jeg epoxy, frem for polyester ved indendørs arbejde på grund af lugtgener og giftstoffer. Jeg har valgt en vævet biaksial glasfibermåtte, da den er stærkere end eksempelvis hugget måtte. Desuden synes jeg at de er lettere at arbejde med, end hugget en  måtte hvor jeg af uransagelige årsager altid ender med halvdelen af måtten på mine handsker, skosåler og i mit hår.

 

Fremgangsmåde 

1. Byg en konstruktion af pap for at se den rummelige konstruktion. 

2. Byg et skelet af lister af fyrtræ på båden. 

3. Beklæd skeletet med birkekrydsfiner. 

4. Flyt til værkstedet: Rund alle kanter med sandpapir. 

5. Spartel alle samlinger med epoxy og beklædt dem med glasfiber. 

6. Beklæd oversiden med glasfiber og spartlet ujævnheder. Fjern skelettet og tjek den til båden for finjustering af formen.

7. Tilbage til værkstedet: Monter lister ved indgangen og spartel kanten.  Beklæd undersiden med glasfiber og skær ud til vinduer. 

10. Spartel, slib, mal og fug vinduer (vinduesmateriale er endnu ikke besluttet - forslag modtages)

11. Monter på båd. 

 

Prioriteter i designet: 

Jeg har forsøgt at lave en hardtop, der var nogenlunde i tråd med bådens linjer og knap så firkantet. Når det så er sagt, så vinder funktionaliteten altid over skønheden i alt hvad jeg laver på min båd.  Det nytter jo ikke noget at lave noget der er pænt, hvis der ikke virker. Jeg har derfor designet min hardtop ud fra følgende prioriteter:

1. Den skal være fri af bommen og storsejlsskødet.

2. Den skal være lav nok til at jeg let kan se hen over den stående i cockpittet.

3. Jeg skal kunne sidde oprejst under den og se ud.

4. Jeg skal let kunne bevæge mig mellem cockpittet og dækket.  (Det er derfor, den er vinklet indad ved “indgangen”, desuden stabiliserer det konstruktionen) 

Stort tak til klubben 

Der skal lyde en stor tak til Egå sejlklub for at lade mig låne værkstedet, uden det tror jeg ikke, at projektet havde været muligt. Jeg er efterhånden blevet accepteret af havnens ældre garde, der dagligt tjekker ind på projektets fremgang. Det er i grunden gået hen og blevet helt hyggeligt, omend teknikudvalgets selvudnævnte “7 sure gamle mænd” måske ikke helt vil indrømme det. 

Et af de største problemer, når jeg laver bådprojekter er, at sund og næringsrig mad jo ikke laver sig selv. Og når jeg først er gået i gang, bliver jeg ofte så opslugt, at jeg glemmer alt andet. Så også en stor tak til de af mine venner, der kommer forbi med rugbrødsmadder og bestiller pizza, fordi helten her igen har glemt at spise.  

Der er mange, der kigger forbi værkstedet men også online er der mange som har fulgt med i projektet. Der er stor opbakning hvilket betyder meget for humøret. Langt de fleste er positive og nysgerrige på min fremgangsmåde og men jeg øver mig på at lære af de få kritiske røster i mængden. 

Der er rigtig mange rigtige måder at lave bådarbejde på (og sikkert også mange forkerte). Da jeg stod bund-forvirret af de 4000 forskellige råd jeg fik da jeg sidste år havde min båd på land for første gang, sagde en ældre herre noget ret skarpsindigt til mig:

- Sidse hvis du ikke bryder dig om mit råd, så skal du bare spørge en anden for han siger helt sikkert noget andet end mig. 

Jeg gør det ikke nødvendigvis forkert, bare fordi du ville have gjort det anderledes. Det er altid spændende at lytte til andres erfaringer om bådarbejde og forhåbentligt bliver alle klogere undervejs. Jeg vil rigtig gerne høre jeres mening og lytte til gode råd. Så skriv gerne en kommentar til mig.

Det muliges kunst 

Jeg er ikke håndværker eller udannnet i matematik men i litteratur. Inden jeg gik i gang med dette projekt, havde jeg arbejdet med epoxy og glasfiber en halvanden gang. Vi træffer vores valg ud fra den viden vi har i forvejen og de råd vi får undervejs. Selvom jeg godt ved, at mange vil vælge at støbe en hardtop så indrømmer jeg, at jeg ikke havde fantasi til at forestille mig, hvordan man skulle gøre det. Træ er derimod et materiale, jeg kender lidt bedre.

Jeg havde set en YouTube video med en, som byggede en hardtop af krydsfiner og beklædte den med glasfiber, og det var altså en metode, jeg kunne forstå. For mig handler det om ikke at knække halsen på et projekt, der bliver for kompliceret. Jeg skal gerne kunne nå i mål forholdsvis selvstændigt. Selve det at give mig i kast med at bygge en hardtop er allerede en gigantisk udvidelse af min komfortzone. 

Jeg kan se andre gode løsninger nu, hvor jeg er blevet en masse erfaringer rigere. Men mit råd til andre optimistiske gør-det-selv sejlere vil altid være at tage udgangspunkt i det, som er muligt for dig - med dine evner, faciliteter og økonomi. 

Hvis du er typen, der kan se det hele for dig og kan forudsige alle led i processen - Ja så kan jeg da godt forstå, hvis du synes, det er tosset, at jeg starter med at bygge min konstruktion i pap. Men nu er det jo MIG, der skal bygge MIN hardtop, og du er her jo ikke til at holde mig i hånden vel. Jeg er godt tilfreds med mit resultat indtil videre, og med fare for at få den samlede jyske jantelov på nakken, så synes jeg faktisk godt, at jeg kan være lidt stolt af mig selv og min hardtop. 

Hvad koster det

Det her projekt ender med at koste mig 6.000-7.000 kr hvor den dyreste udskrivning helt sikkert er epoxyen. Det havde været billigere at lave i polyester. Men så havde det ikke kunnet lade sig gøre på denne årstid. Epoxy fåes i forskellige varianter, men den type kan man arbejde med under lave temperaturer er ikke den billigste. 

Jeg har købt listerne til skelettet billigt i Jem og Fix, da de alligevel skal kaseres efterfølgende. En ting er kroner og øre, men hvis du ønsker at bygge din egen hardtop, så kræver det først og fremmest en masse tid. Jeg har nu været i gang med projektet i tre uger og jeg er ikke færdig endnu. 

Hvorfor overhovedet bygge en hardtop

Jeg sejler primært nordpå, ofte uden for sæsonen og ofte solo. Det hårdeste for mig er kulden - det er der, jeg kommer til kort. Jeg ved, hvor meget læ en hardtop giver (også væsentligt mere end en sprayhood). Jeg ønskede derfor at bygge en hardtop med en klap af kalechestof, så jeg kan sidde halvt ind halvt ude, med varme på nede i båden og autopilot slået til. Varme, hvile og samtidig muligheden for at holde udkig. Desuden er en hård og permanent konstruktion en god støtte, når man bevæger sig fra cockpittet til dækket, og det skal man jo en gang imellem. 

- Sidse 

content-loader
content-loader
content-loader