Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Katamaranen til højre skal bruges i 34. cup.

Røssberg om 34. Cup: Det bliver noget hø

America's Cup-sejleren Mikkel Røssberg har ikke meget til overs for BMW Oracles tiltag om katamaraner og vingemast i verdens mest prestigefulde sejlads. Røssberg siger det er super ærgerligt og taler om kun fem udfordrer.

Af Troels Lykke |

Det bliver et onemansshow fra BMW Oracles side i den næste America's Cup.

Det mener KDYeren Mikkel Røssberg, der før har deltaget i America's Cup for Victory Challenge i Auckland og Desafio Espaniol i Valencia.

At der nu skal sejles i katamaran i AC i den 34. cup, er dybt uretfærdigt, mener Røssberg, der bor i nærheden af Vedbæk.

"Oracle har en kæmpe fordel, siden 2008 har de udviklet deres vingemast, de er lysår foran i research, test og udvilking. Det bliver en ulige match næste gang," siger Røssberg til minbaad.dk.

Hvad siger du til at der skal sejles i en 72 fods katamaran?

"Jamen, hvorfor skal der sejles i katamaran. Det kan jeg virkelig ikke se og det bliver uden matchrace, men et dragrace."

Men det bliver jo sejlads med mere fart på?

"Det er jo lige meget med farten bare sejladsen er tæt, på tv kan man alligevel ikke se farten, det er det samme som i Formel 1, om de kører 270 eller 350 km/timen er jo lige meget. Nu kommer man til at savne spilerdueller, starten og mærkerundinger, hvor der er action. Det kunne have været godt i en 70 fods enkeltskroget båd."

Mikkel Røssberg afviser dog ikke, at han kunne findes om bord på en katamaran i den næste cup, da et russisk hold overvejer at sejle med.

Røssberg mener dog alligevel, at der kun vil være omkring fem udfordrer til vinderne BMW Oracle Racing.

Han nævner Team New Zealand, Mascalzone (der måske støttes af BMW Oracle), Artemis, russisk hold og måske britiske Origin med Christian Kamp om bord.

Læs interview senere med cup-sejleren Michael Hestbæk, der roser BMW Oracle for at være fremsynet.

content-loader
content-loader
content-loader