Gå til hoved-indhold
Alle holdt vejret, da det så ud til at 49er ikke kom med til OL 2016. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Alle holdt vejret, da det så ud til at 49er ikke kom med til OL 2016. Foto: Troels Lykke

ISAF: Star og Elliot6 ude – skiff og multihull inde

ISAF har fastlagt det olympiske program for OL 2016. Skiff og Multihull er med, men ingen kølbåde længere i OL.

Af katrine bertelsen |

Tre dages intense ISAF møder er slut. Det har været meget travle dage med diskussioner både i mødelokalerne samt på gangene. ISAF havde udsat beslutningen om de olympiske events fra november 2010 og opgaven for de mange delegerede var at beslutte, hvilke events og udstyr, som skal anvendes ved OL 2016 i Bralilisen. Hans Natorp, DS formand og Dan Ibsen har deltaget ved ISAF Events Committee samt ISAF Council møderne.

Hans Natorp sagde ved mødets afslutning:

-Det har været det muliges kunst, vi her har været vidne til. Beslutningen er det bedste kompromis, som vi fra dansk side har kunnet opnå. Selve forløbet bærer præg af den meget kraftige påvirkning fra parter med særinteresser.

-Brasilien VIL have Star båden til Rio, alliancer mellem klasser og en meget sen udmelding fra ISAF Executive Committee. Det gav et udgangspunkt for dagens afstemning, som næsten lignede den berømte Gordiske Knude.

-Den nordiske delegation kom her til at spille en væsentlig rolle i at få enderne til at nå sammen. Der er stor tillid til vores motiver og stor respekt for vores arbejde – værdier som især Dan på bedste vis formåede at aktivere.

-Det vedtagne forslag var stillet af Japan, Kina, Portugal, Rumænien, Rusland, Spanien, Ukraine og Ungarn, men der var identiske forslag fra store lande som England, Frankrig og Italien. Forskellen til det danske forslag var ikke stor, her var 470-jollen foreslået som mix samt kølbåd match race.”

-Nu står vi så med et resultat, hvor Skiff for kvinder og mænd er inde – mens kølbådene er ude. Det er ikke en ønskesituation, at kølbådene ikke er med – men alternativet var, at High Performance risikerede at forsvinde. Og det ville have været et voldsomt tilbageskridt – 20 års indsats ville blive rullet baglæns. Så nu står vi i en situation, hvor vi tilgodeser de fleste hensyn og har et tilbud til alle. resumerede Hans Natorp.

OL 2016 events og udstyr bliver hermed: 

  • Board and/or KiteBoard Men - RS:X / KiteBoard - Evaluation
  • Board and/or Kiteboard Women - RS:X / KiteBoard - Evaluation
  • One-Person Dinghy Men - Laser Standard
  • One-person Dinghy Women - Laser Radial
  • 2nd One-Person Dinghy Men – Finn
  • Two-Person Dinghy Men (Spinnaker) - 470
  • Two Person Dinghy Women (Spinnaker) – 470
  • Skiff Men - 49er – Evaluation
  • Skiff Women - Evaluation
  • Two-Person Multihull Mixed – Evaluation

    Dvs. totalt 5 events for mænd, 4 events for kvinder og 1 mix event (m/k i same båd). Det totale antal sejlere i fuldt team vil blive 15 personer, heraf 8 mandlige sejlere, og 7 kvindelige sejlere. Der er således 4 events med samme udstyr til både mænd og kvinder.

Der er helt naturligt mange følelser omkring denne beslutning. Mange lande verden over mener, at kølbådene er for dyre m.h.t. såvel investering og udstyr, samt transport m.v. Andre primært vestlige lande er utilfredse med at kølbådene ikke længere er med.

Finn blev i princippet valgt til de tunge mænd på bekostning af kølbåden (= Star). Antal nationer i Finn er næsten dobbelt så stor ved f.eks. World Cup stævnerne. I Palma var der 27 nationer i Finn og kun 17 i Star. I Hyeres var der 32 nationer i Finn og kun 16 i Star. Når World Cup’en sejles i Melbourne kommer der normalt ingen Star. Når der kommer en World Cup i Asien, ville den også risikere at blive med meget lav deltagelse i Star.

Beslutningen vil helt sikkert give mange diskussioner i fremtiden, ligesom beslutningen om fjerne Multihull for 4 år siden. Mange udtrykte under mødet, at det formentlig ville have været meget værre, hvis Skiff var blevet slettet fra det olympiske program.

Alle de små lande støttede i modsætning til mange større lande, at OL behøver Skiff og Multihull m.h.p. at eksponere sejlsporten meget bedre. Og disse discipliner har ved de seneste 3 Olympiske Lege også været de discipliner som på globalt plan har haft størst opmærksomhed fra TV. Dansk Sejlunion har kraftigt argumenteret for dette i mange år, og gælder sig over, at vi er kommet et lille skridt videre m.h.t. at modernisere sejlsporten.

I november 2011 skal så diskuteres formater, baner m.v., og her bliver en yderligere mulighed for iat gøre sejlsporten mere medie og publikumsvenlig ved at implementere nye formater for afviklingen, helst så medaljevinderen er de første over mållinien i sidste sejlads. Dansk Sejlunion forventer at stille forslag til ISAF m.h.p. yderligere fornyelser.

Kilde: Sejlsport.dk

content-loader
content-loader
content-loader