Gå til hoved-indhold
Per Braad var taktikker på denne Xp 38er, der er udstyret med Raymarine-instrumenter. Foto: Mick Anderson/sailingpixUdstyr
Per Braad var taktikker på denne Xp 38er, der er udstyret med Raymarine-instrumenter. Foto: Mick Anderson/sailingpix

Eksperter: Instrument-sejlads har fået større betydning

- Både over 35 fod mærkes ikke godt på roret, derfor er instrumenter vigtige, så man sejler efter VMG og finder en layline, siger B&G-ekspert Bo Skaaning. Raymarine-ekspert forklarer også.

Af Troels Lykke |

B&G agent for Danmark, Bo Skaaning,  påpeger at instrument-sejlads er vigtigt i både fra 35 fod og opefter. B&G instrumenter  har i mange år blandt andet været brugt i Volvo Ocean Race, America's Cup og Vendee Globe.

- Fra  35 fod begynder man ikke at kunne mærke båden  så præcist, så man ved om man sejler hurtigt nok eller rammer target speed. Med de rigtige instrumenter kan man hente den sidste halve knob og 2-3 grader højere til vinden på kryds. Det er idag sjældent at en X-Yacht eller anden dyrere  båd  ikke  har de rigtige instrumenter om bord. Det tager  kun et par timer at indstille instrumenterne før de er kalibreret eks. indstille dybde, vind og heading, siger Bo Skaaning til BådNyt.

Skaaning sejlede med under X-Yachts Gold Cup på en Xp 44, der havde B&G-udstyr for 75.000 kroner. For de penge får man nemlig to tolv tommer B&G kortplottere, en ved kortbordet og en oppe i cockpittet, samt en 4  tommer skærm, der viser vind, log og lod.

- Det lyder måske af meget men priserne er nærmest halveret på instrumenterne de sidste to år fordi konkurrencen er så hård og samtidig er instrumenterne blevet hurtigere med flere funktioner og med touch, siger Bo Skaaning til BådNyt. Han forklarer her hvad udstyret blandt andet blev brugt til under X-Yachts Gold Cup.

- På  B&G  kortplottere vises med en stor pil om der er mod- eller medstrøm og også hvor den kommer fra. Det sidste er ret vigtigt, fx når man sejler ind i et strømskel, hvor man aldrig kan gætte sig til, hvor strømmen kommer fra, forklarer Bo Skaaning, der er vældig begejstret for vindhistogrammet, der viser de sidste ti minutters vindspring og vindhastighed på banen og hvor man fx kan se om vinden er konstant faldende, så man kan forberede et sejlskift.

- Vi kan se vind og vindspring på en kurve og se hvordan rummere og skraldere udvikler sig, siger Bo Skaaning.

Vigtig layline-funktion

Når man  sejler  mod  et mærke diskuterer  man ofte layline, altså om  tispunktet er den rigtige man vender på, så man akkurat kan  runde topmærket.

- På B&Gs instrumenter bliver bagbord layline vist med rød og styrbord med grøn, efter man har plottet topmærket ind. Med layline  vinkler på skærmen så ved besætningen helt præcist om man er på layline, da systemet har lagt en tolerance ind, så man er sikker på at kunne runde mærket og derved skal taktiker og rorsmand ikke diskutere om hvornår man skal vende til topmærket. Vi brugte også instrumenterne til layline på læns, da vi sejlede med gennaker med skærende kurser, siger Bo Skaaning, der også har ægtepar, der takker ham for at de sejler med layline på kortplotteren, da de derved undgår diskussioner om bord.

Instrumenterne viser også VMG, der betyder Velocity made good, der på dansk betyder den mest optimale kurs /fart  i forhold til et waypoint.

- Hvis du følger VMG-farten behøver du ikke 'tænke' selv, da den viser dig den optimale kurs du skal styre båden og det har stor betydning, hvis du vil vinde en sejlads, det nytter fx ikke at du slækker for meget ud på sejlene for at vinde fart på kryds, for så kommer du for langt væk fra topmærket.

Xp 38 brugte fjernbetjeningen

Taktiker på den vindende båd, Xp 38eren Veolia, Per Braad, havde nok at se til på de små baner under X-Yachts Gold Cup. Han brugte udstyr fra Raymarine, hvor især fjernbetjeningen, med display i blev brugt.

- Jeg så fart gennem vandet og fart over grund for at tjekke strømmen, men det var den historiske udvikling af vind og vindretning, som jeg kunne bruge aktivt. På fjernbetjeningen kunne jeg se en graf med vindhastigheden og vindretningen, som den havde været 30 minutter tidligere. På den måde kunne vi se hvordan tendenssen i vindretningen var i forhold til faldende eller stigende tryk eller om der var tale om en mere permanent vinddrejnig, der ventede forude og forudsigelserne holdt for det meste, siger Per Braad, der også brugte den historiske vind og retning lige før starten.

- Når vi startede handlede det 60 procent om placering på linjen og 40 procent om hvor vi skulle hen på banen og til det sidste brugte vi bl.a. instrumenterne til at indsamle data. Før starten havde krydset op af banen og dermed kunne vi se tendenserne og bruge disse til at lægge strategien, siger Per Braad, der fortæller at man i dettte stævne ikke brugte instrumenterne til at time startlinjen med, ved at plotte luv og læ startmærke ind.

Layline til mærket blev heller ikke brugt, selvom funktionen fandtes i Raymarine Wireless taktik-pakke.

Rorsmanden Torsten Bastiansen på Xp 38eren sejlede hele tiden på vinklen til vinden og bådens hastighed, da han havde nøgletal at sejle efter.

Rorsmanden Torsten Bastiansen på Xp 38eren sejlede hele tiden på vinklen til vinden og bådens hastighed, da han havde nøgletal at sejle efter, som han kunne se på instrumenterne på masten.

Bruger iPad

Udover den vindende Xp 38er i X-Yachts Gold Cup sejlede den endnu mere suverænt vindende Xp 33er, Abena, sejlet af Villiam Friis-Møller, også med Raymarine Wireless (Tacktick) instrumentpakke PP40 til 41.500 kroner.

For de penge penge får man tre Maxi-instrumenter med skærme på masten, et Multidata display, en trådløs betjening med display og skrog-transmittere med log, lod og vind, samt NMEA interface. Derudover en kortplotter e7 med syv tommer display til en værdi af 12.000 kroner.

- En af styrkerne ved systemet er, forklarer importør Michael Krumbæk fra Raymarine Danmark, er at det meste er trådløst, så man undgår tunge kabler i masten. Det hele styres via WiFi og en unik trådløs protokol som Tacktick udviklede år tilbage, man kan tilslutte sin iPad, hvor man trådløst får alle oplysningerne ind fra kortplotteren, det kræver blot at man downloader en Raymarine App fra App-store. Mange gør det også til deres iPhone, så de på længere strækninger kan følge bådene nøgletal mens de sidder og bøffer på siden.

Maxi-instrumenterne på masten kan i øvrigt indstilles, så de opsættes med fire forskellige skærmbilleder, der skifter automatisk, fx med nedtælling, lige efter starter, efter krydsmærket og bundmærket. Mange af de store Xc-både sejlede med Raymarine ST70 instrumenter under X-Yachts Gold Cup.

- Det handler om at sejlerne har instrumenter som er nemme at betjene, sejlerne efterspørger enkelthed, så længe det ikke er professionelle sejlere, skal man ikke give sejlerne mere end de har behov for, det øger muligheden for at man bliver forvirret og man risikerer at taste tal ind, som ødelægger beregningerne, siger Michael Krumbæk, der fortæller at sejlerne i dag blandt andet bruger instrumenterne til at time time startlinjen og når de skal finde layline til krydsmærket.

Artiklen har været bragt i BådNyt, skrevet af Troels Lykke.

content-loader
content-loader
content-loader