Lorenzen efter dødsfald: America's Cup aflysning, nedskalering eller "full on"
Efter sejlerverdenen mistede en af sine store helte Andrew "Barth" Simpson på Artemis, står America´s Cup overfor store beslutninger. Skal man fortsætte som om intet er hændt?
Skal man helt aflyse America's Cup? Eller skal man skalerer ned og gå tilbage til AC45'erne ?
Efter min mening er en aflysning af Americas Cup ikke realistisk eller nødvendigt.
Sejlsport er per definition farligt, et enkelt forkert skridt eller bevægelse og vi ligger i vandet. Og derfra er der ikke langt til katastrofen. Det ved alle der sejler, ikke mindst de top professionelle sejlere i Americas Cup.
Larry Ellison og Russell Coutts har fra starten sagt, at de ønskede at bringe sejlsporten et godt stykke videre med denne udgave af Americas Cup, og det må man sige de har gjort.
De har rykket vild på nogle grænser og har helt sikkert også overskredet en række fysiske love.
Men de har gjort det med øjnene helt åbne, og det samme har alle de sejlere der er tilknyttet de forskellige syndikater. Alle har vidst hvad de gik ind til og ingen er blevet tvunget til at stille op.
Dermed ikke sagt at det er rimeligt at der sker fatale uheld der koster mennneskeliv. Det er der ingen mening i.
Udstyr til at trække vejret under vand
Jeg har fulgt AC udviklingen de seneste år tæt, og jeg har specielt været imponeret over de sikkerhedssystemer der er blevet udviklet.
Sensorer overalt i skrog og appendix's, der fortæller hvor meget systemerne er belastet.
Personlig udrustning der bl.a sikre at en sejler der er fanget under vandet kan trække vejret i nogle minutter, samt service og redningsfartøjer der følger sejladserne tæt og kommer til undsætning når noget går galt.
Præcist hvad der gik galt forleden er nu ved at blive undersøgt, og vi skal nok få forklaringer og årsager frem når AC direktøren Ian Murray er klar med sin rapport.
"Bart" ville sejle sejle videre
Men een ting er jeg overbevist om. "Bart" ville ønske at der blev sejlet videre. Jeg har ved flere lejligheder mødt Andrew, og altid har jeg været imponeret over hans rolige men stålsatte temperament.
Han VILLE noget med sin sport, og nød at være med HELT fremme hvor udviklingen foregår.
Og han gik forrest, ikke med de store armbevægelser, men som en solid støtte som alle hans holdkammerater kunne stole på.
Andrew "Bart" Simpson døde med støvlerne på, imens han udførte det han levede for - og jeg er sikker på at han ville ønske at det hele fortsætter, ikke som om intet er hændt, men med skyndig hensyntagen til øget sikkerhed ombord og omkring sejladserne.
AC45'erne kan komme i spil
Uanset udfaldet på de undersøgelser der pt foregår, så er jeg overbevist om at AC folkene lige nu overvejer alternativer til monster bådene AC 72. Og der er eet alternativ som har vist sine evner.
AC45' erne er gennemtestede og giver fantastisk sejlads, som sagtens kan blive en acceptabel erstatning for AC72'erne såfremt man finder at de er for farlige at slippe løs på vandet ud for San Francisco.
Og så er der en mulig stor gevinst ved at bringe AC45'erne ind på Centercourt. I stedet for tre, måske fire syndikater, kan vi få helt op til 10 syndikater med til udfordrernes serie, Louis Vuitton Cup. Det ville da være fantastisk.
Jeg håber at man seriøst vil overveje denne løsning, der vil give ro på hele organisationen, og samtidig gøre America Cup i San Francisco til en meget større begivenhed. I denne sammenhæng er størrelsen på båden ikke vigtigt, men antallet af deltagere er.