Paasch blogger om foils og udvikling i Little Americas Cup
Nu hvor udviklingen i America's Cup er bundet af flere one-design komponenter, er C-Cat og dermed Little Americas Cup til september igen den mest åbne udviklings katamaran klasse.
Historie
Tilbage i 1959-60 blev ”International Catamaran Challenge Trophy” (ICCT) sat i verden, for at afgøre en strid mellem USA og England om hvem der var bedst til at designe katamaraner. Meget i stil med Americas Cup, og deraf navnet.
I 1962 udgaven stillede danske Elvstrøm/Fredericksen op, men det lykkedes dem ikke at kvalificere sig til finalen.
Endelig 7 år senere, i 1969, lykkedes det Fredericksen/Wagner-Schmitt at vinde pokalen på deres C-Cat ”Opus III”, hvorfor sejladserne foregik i Skovshoved i 1970. Det lykkedes dog ikke at forsvare titlen med deres nye båd ”Sleipner”, og det er det sidste vi har set til danskere i finalerne.
Her et videoklip fra Opus III sejren i 1969
Allerede i 1974 kom den første C-Cat med 100% vingesejl, og resultaterne fjernede en hver form for tvivl – vinger er effektive. I 1976 lykkedes det for sidste gang at vinde med ”bløde sejl”, med en båd der var markant lettere end konkurrenterne, men siden da har alle seriøse bud på en C-Cat været med fast vinge.
Efter 1996 kom der ikke flere udfordringer, og efter 8 års venten, blev formatet ændret og nationalitetskrav og andet fjernet, for igen at puste liv i Cup’en. ”The International C-Class Challenge Cup” (ICCCC) blev formet, og der kom igen gang i sagerne. Siden da har der været ”Little Americas Cup” hvert 3. år, senest i 2013. Og til september i år går det løs igen med ”Little Cup” på Geneve søen.
C-Cat klassen
Tilbage i 1950’erne dannede IYRU A, B, C og D klasserne, som i bund og grund er en simpel boks regel. En C-Cats max længde er 7,62 m (25 fod), max bredde er 4,267 m (14 fod) og max sejlareal er 27,868 kvadratmeter (300 kvadratfod) og den skal sejles af to personer – det er stort set det!
Trods størrelsen og vægten af en fast vinge (ca. 13m høj), vejer bådene mindre end en F18 katamaran (180 kg) – det er ret imponerende. Det gør dog også at især vingen er ret skrøbelig, og en kæntring medfører ofte flere dages kulfiber/epoxy arbejde.
Det er næppe den store overraskelse at foils også har haft sit indtog i klassen, og således var begge bådene flyvende i finalen i Falmouth.
Her et videoklip af Groupama C (der er sket lidt siden 1969…):
Little Cup 2015
Ved sidste udgave af Little Americas Cup i Falmouth/England blev niveauet hævet da Frank Cammas’ Groupama hold og Hydros fra Schweiz kom på banen.
Amatør ”wing nuts” som gennem årene havde rodet med at optimere deres C-Cats blev udfordret af teknologisk og finansielt stærke hold. Og ikke nok med det, så kom sejlere som Frank Cammas, Billy Besson, Mischa Heemskerk om bord på de nye både.
C-Cat klassen har været præget af ”Open source” tankegangen, hvor alle glædeligt deler deres erfaringer og konstruktioner med hinanden, men den pibe har nu fået en anden lyd. Der er i langt højere grad tale om hemmelighedskræmmeri op til Little Cup 2015 end hvad der plejer at være tilfældet.
Indirekte dansk deltagelse
Team ”Sentient Blue”, som er basseret i Berlin og stiller op for Berliner Yacht Club, har købt ”Alpha” som vandt Cup’en i 2007. Tyske Nils Bunkenburg er blevet udnævnt som skipper og danske Thomas Paasch som gast.
Ved Little Americas Cup i 2010 blev båden sejlet af verdensklasse sejlerne Glenn Ashby og James Spithill, og alligevel blev den slået af amatørene/C-Cat entusiasterne Fred Eaton og Magnus Clarke fra Canada – så den mangler lidt potentiale. Pt. er båden under ombygning til foiler, og vingen er ved at blive reetableret efter et crash i slutningen af 2013 sejladserne.
Vi kommer til at gå til start uden så meget træning som vi havde kunne ønske os, men gør hvad vi kan for at få mest muligt ud af båden.
Alpha er købt som en test platform for at udvikle en top moderne båd til 2017 Cup’en. Sentient Blue er grundlagt og drevet af folk med baggrund i flyindustrien og Formel 1, så flowberegninger og styrkeberegninger af composit konstruktioner er kernekompetancer. Disse beregninger vil blive holdt op imod belastningsmålinger af Alpha efter Little Cup, og derved danne grundlag for en ny båd.
Nu hvor udviklingen i Americas Cup er blevet bundet af flere one-design komponenter, er C-Cat’en og dermed Little Americas Cup igen den mest åbne udviklings katamaran klasse – det bliver spændende.