Gå til hoved-indhold
Test
Krydsvinklen målte vi til mellem 45 og 50 grader, hvilket ikke er en speciel høj kurs mod vinden, men farten var oppe på 6,5 knob på kryds. Foto: Troels Lykke

Test: Oceanis 35 er til sikker sejlads og god plads

Med to ror har Beneteaus brede turbåd Oceanis 35 godt greb i vandet. Masten er samtidig placeret midt i båden for at give god rorbalance på kryds, viste test. Læs hvad du får for 900.000 kr.

Af Troels Lykke |

Beneteau har for tiden stor succes med Oceanis 38, der blev Årets Båd i Europa i 2014, kåret af BådNyt og andre europæiske bådblade. Samtidig blev der lynhurtigt solgt over 100 af 38’eren.

Og der er stadig kraftig efterspørgsel på båden, forklarer produktchef fra Beneteau Thomas Gaillard under en test på Mallorca af den nye Oceanis 35. Lillesøsteren går da også samme vej, hvor båden kan vælges i tre indretningsvarianter.

Nemlig som Dagsejler med åben salon uden aptering i agterkahytter samt Weekendsejler med åben salon med apterede kahytter og sidst som Cruising med åben salon med lukkede kahytter.

Vi testede den sidste model. Samtidig kan der til- og fravælges mange indretningsdetaljer, der normalt ikke ses i denne type både.

Oceanis 35 koster fra 899.900 kroner, mens Oceanis 38’eren koster fra 1.054.900 kroner.

Altså 155.000 mindre skal man give for lillesøsteren, men man får stadig en 10 meter lang båd, der virker større om læ, da forkahytten kan være åben i weekend-versionen, og fordi båden er 3,7 meter bred fra midten af båden og agterud.

To ror giver godt greb i vandet

Vi sejlede ud i Palmabugten i let mellemluft. Dramatisk var det ikke ligefrem, båden på 5,53 ton har nemlig et bredt, stabiliserende skrog og en T-køl, der stikker 1,87 meter.

Og med to ror sikres et godt greb i vandet, når krydsstellet på 54 kvadratmeter er sat på den 15 meter høje mast. Overrigget kan man ikke beskylde turbåden for at være. Rattet gik let, og der var kun en svag, tilpas luvgerrighed at mærke på kryds, og båden er i balance.

Og det er der en forklaring på, fortalte bådens designer, Pascal Conq, der har designet Beneteaus mindre sejlbåde fra 35 til 45 fod.

Targabøjlen er der fordele ved, men også ulemper. Fx forstyrres udsynet. Foto: Troels Lykke

»Vi har sat masten i midten af båden, og storsejl og forsejlet har lige mange kvadratmeter. Det gør båden lettere at trimme, da båden dermed er i bedre balance. Og vi har sørget for, at der først skal rebes på storsejlet fra otte m/sek.,« forklarer designeren.

Vi fik farten op på 6,4 knob på kryds og gik lidt under 50 grader på kryds, hvilket ikke er specielt højt til vinden, men acceptabelt for en turbåd. Båden er primært skabt til at blive sejlet af to voksne, det ses ved, at genuaskødet er ført tilbage til rorsmanden. Vendingerne gik derfor smertefrit, når der blev halet hjem på de selvskødende Harken-spil.

For og imod targabøjle

Når vinden faldt til under tre m/sek., var Oceanis 35 ikke hurtig i optrækket, men når den var oppe i fart, gik det fint, og man kunne nyde sejlegenskaberne fra rorsmandens plads.

Her kan man sidde på agterbænkene, der kan vippes op, så der er lettere adgang til den store badeplatform. Udsynet forstyrres en anelse af den store targabøjle, der er 1,75 meter høj, og man skal derfor huske at bukke hovedet, når man går ned i kahytten. Til gengæld er storskødet placeret oppe på targabøjlen, så det ikke generer i cockpittet. 

»Targabøjlen betyder, at vi kan skøde storsejlet længere tilbage, da det ikke skal sidde fremme foran nedgangen til kahytten, og det betyder samtidig, at nedgangen er større, dermed kan vi lave en trappe, der kun har en 40 graders hældning i kahytten,« forklarer Pascal Conq, lige før vi satte mere sejl på fra Elvstrøm Sails, der leverer til Beneteau.

Farten steg til 7,5 knob, efter at vi rullede genuaen ind og satte gennakeren, der først blev hejst op i en smal pose. Med gennakeren oppe kom de to ror til deres ret, da båden nu krængede mere, efter at vi gik 60 grader til vinden på en skarp skæring. Også her var båden i fin balance.

Beslaget i stævnen er ikke videre elegant, og det gør det ikke specielt let at gå om bord. Designeren har skabt Oceanis 35 med et højt fribord, der til gengæld tillader, at ruftaget er lavt, så udsynet er godt. Designeren har samtidig prioriteret, at ruftaget går næsten helt ud til fribordet.

Man kan dog uden problemer gå på sidedækket, der er mere end 30 centimeter bredt, men man fornemmer tydeligt, at Beneteau er gået efter et stort, bredt cockpit og en stor kahyt.

Cockpitbænkene er dog halvanden meter lange, og for nogle vil det være for kort, hvis der skal solbades. Cockpitkarmene er dog tilpas høje til at give en god rygstøtte, og der kan med lidt god vilje sidde seks voksne ved det stationære cockpitbord.

Naturligt lys i kahytten

Går man ned i kahytten ad den mindre stejle nedgangstrappe, kommer man i en meget oplyst kahyt med fire store skrogvinduer. To i salonen og to i forkahytten. Fornemmelsen af kælder, der især findes fra både fra før 1980’erne, er væk.

Sideruderne giver nemlig et godt udsyn. På denne Cruiser-3 kahyts-version har man valgt et stort, langsgående pantry i styrbord side med dobbeltvask, mens salonen er placeret overfor.

Salonen, der har meget naturligt lysindfald, især fra sideruderne i skroget, har en ståhøjde på 1,89 meter.  

Vælger man f.eks. Cruiser-model med kun én agterkahyt, fås den med dette toilet plus en separat brusekabine længere tilbage i styrbord side. Vindue til udluftning findes også.

Det giver ro i salonen, og praktisk er det også med god plads, når der skal laves mad. I bagbord side er også navigationspladsen placeret. Salonen er prioriteret til at være stor, mens forkahytten er relativ kort.

Men fjerner man skottet ved forkahytten, og det kan gøres på 20 minutter, så virker den straks større. I forkahytten har man, som på Oceanis 38’eren, gjort plads til specieldesignede brune kvalitetskufferter, der blot kan åbnes og hænges op i forkahytten. Vældig smart.

Ikke ægte træ

Apteringen er ikke i ægte træ, som ses på en Hallberg-Rassy, det er i stedet skabt af Beneteaus specielfremstillet lyse Alpi Blond-marinefiner, som ikke arbejder i fugt, men kunsttræet kan formes i bløde buer.

Og som det er på nye både i dag, så er der energibesparende LED-lys, selv i targabøjlen i cockpittet er der placeret en. Foran navigationspladsen er et smalt, højt skab til at hænge tøj i, noget, der mangler i de fleste 10 meter lange både.

På modsatte side er placeret et toilet med brus, men vælger man en model med en agterkahyt, fås den med separat brusebad, og samtidig fås en kæmpe agterkahyt i bagbord side og god plads til cykler og fendere i styrbord side.

I båden, vi testede, var der to store, brede agterkahytter på hver halvanden meters bredde og to meters længde, og i styrbord side et mindre rum i styrbord cockpitbænk til fendere og andet.

Konklusionen er, at plads ikke er en mangelvare på den franske båd.

Oceanis 35

•Længde: 9,98 m
•Vandlinje: 9,7 m
•Bredde: 3,70 m
•Vægt: 5,53 ton
•Kølvægt: 1,56 ton
•Dybgang: 1,45 el. 1,85 m (standard)
•Mastehøjde: 15,44 m
•Storsejl: 27,6 m2
•Genua: 105 pct. 26,77 m2
•Asymmetrisk spiler: 83.46 m2
•Ståhøjde kahyt: 1,91 m
•Motor: Yanmar, 30 hk
•Diesel: 129 liter
•Antal kahytter: 2 eller 3
•Pris sejlklar, leveret i Aarhus: 899.900 kr.
•Forhandler www.Risbjerg.dk, Silkeborg
•Værft Beneteau.com, Frankrig
•Hastigheder: 6,4 knob på kryds.
•Vind under test: 6 m/sek. og krappe bølger

Med to rat og to ror er skipper sikret gode styreegenskaber selv i dårligt vejr. Foto: Troels Lykke

Salonen, der har meget naturligt lysindfald, især fra sideruderne i skroget, har en ståhøjde på 1,89 meter. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader