Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kim Christensen blev næstbedste danske skipper ved VM i år i Middelfart. Foto: Mick Anderson/Sailingpix

Kim Christensen om Melges 24: Vild som en jolle

Portræt. Bliv klogere på Melges 24eren til 450.000 kr. og den danske mester Kim Christensen, der i 2013 tog VM-bronze i den benhårde prof- og amatørklasse.

Af Troels Lykke |

Kim Christensen er en vindertype. 15 danske mesterskaber har har den 45-årige Egå-sejler på sit CV i klasserne Optimist, Europa, Laser, ScanKap 99, Luffe 37 og nu også to gange i Melges 24.

En bådtype han købte i 2011. Mest opmærksomhed vakte det dog da han i 2013 sejlede VM-bronze hjem i San Francisco i USA. Javel, han havde en købt prof-gast med, den britiske Finnjolle-sejler og Melges 24-ekspert Jamie Lea, der står stor respekt omkring i den internationale klasse.

- Han kørte al taktik ved VM, det eneste jeg fik lov til var, hvor jeg ville placere mig mellem to både i starten ellers bestemte han alt. Jamie er virkelig struktureret og holder vores energi nede indtil vi har brug for den. Han er meget rolig og holder mig rolig og jeg har ellers et iltert temperament. Samtidig udvikler han mig også som sejler, men han kan også være hård, mens vi sidder mellem to sejladser kan han pludselig finde på at sige: pak madpakkerne væk, vi skal tjekke strøm og vind, forklarer Kim Christensen, der lige havde sendt sin 10-årige datter Sara ud og træne. Forinden havde vi set ham rette bindslerne på masten, så sejlet stod toptrimmet.

Som tidligere dansk mester i Optimistjollen skal det virke, også når hans datter sejler.

- Jeg kan ikke lade være med at justere på sejlet, siger han og griner bag de mørke solbriller og sejlerkasketten. I år går han også efter et stort resultat ved VM i Melges 24 i Middelfart i juli måned, hvor over hundrede både stiller op. I år har han varmet op til VM med stævner i Hellerup, Middelfart og Kiel.

Alle stævner vandt Egå-sejleren, der oprindeligt kommer fra Rungsted og stadig taler sjællandsk. Kim Christensen flyttede til Aarhus i 1995 og som civilingeniør startede han sin virksomhed Advansor, han bankede op og ansatte 70 mand.

For få år siden solgte Kim Christensen virksomheden til et amerikansk firma, der gerne ville beholde ham som direktør. Det er han så stadig, men sejlsporten brænder han for. Især de gode resultater.

Kim Christensen hjemme i Egå, hvor han hjalp sin datter med at rigge Optimistjolle til. Foto: Troels Lykke

Derfor Melges 24
Kim Chrisensen er før blevet europamaster i J/22, men nu er han gået steppet op i Melges 24 hvor han købte en to år gammel for 325.000 kroner.

En ny koster sejlklar 450.000 kroner, men så følger der også en trailer med. I dag kan båden, der kom frem i 1993, kun fra ny af  i USA. Den produceres i øjeblikket ikke i Europa.

- Melges 24eren er overrigget, allerede fra 5 m/sek. skal du depowere sejlene. Kølen er smal og båden skal sejles fladt. Det tiltaler mig at den er så levende. Det er det nærmeste at du kommer på en jolle. Den har meget sport over sig. Båden ligger også godt på roret, den er luvgerrig som den skal være. Og så er en nok den hårdeste entype-klasse Danmark har lige nu, hvis man ser bort fra OL-klasserne.

Ved et DM kan dygtige sejlere som Peter Warrer, Chris Houmann, Marc Wain eller Jesper Bendix vinde og ved VM forventes at 20 danske Melges 24-hold vil stille op. Så hvis man kan tåle at få nogle tæsk, så er Melges 24eren den rigtige klasse, hvor du også kan møde nogle af verdens bedste sejlere uden for Danmark, forklarer Kim Christenen.

Ved VM sejles der også om en amatørpokal, da omkring 60 procent af feltet udgøres af amatører. Sejleren slår også fast at klassen er social og at der er mange  40-50 årige i klassen, men også yngre.

- Og samtidig er der mange kvinder i klassen og det giver en  god stemning mener han om klassen, der især har et stort felt i Hellerup. Om at sejle med Peter Jakobsen, Jesper Jespersen, Henriette Frislev og Celine Carlsen, siger han.

- Jeg sætter virkelig pris på min egen besætning, som jo er essentiel for at kunne præstere som et team. Jeg er privilegeret ved at kunne sejle sammen med dygtige sejlere, det også er mine kammerater, siger Kim Christensen om klassen, der må sejles af op til fem personer, men de må højst veje 375 kilo og under stævnerne er der stikprøvekontrol, typisk af de forreste besætninger.

Derfor vinder Kim Christensen
Egå-sejleren vil virkelig gerne vinde og indrømmer at han klart er en dårlig taber.  Især i hårdt vejr er han god. Og derfor er den fysiske form i orden for den 1,88 meter høje sejler, der vægttræner tre gange om ugen, derudover cykles tre gange om ugen.

- Rorsmanden skal have en stærk overkrop og kan næsten ikke have en ryg, der er stærk nok, da storskødet skal hales, siger rorsmanden. Derudover er han meget systematisk med at få båden klar.

- Der går nok lidt ingeniør i det. Erfaringen viser mig at jo mere forberedt du er, jo færre uforudsete situationer kommer du i. Jeg har heller aldrig udgået af en sejlads fordi der er noget der er gået i stykker. I sejlsport er det rigtigt vigtigt at man er systematisk.

Melges 24 første bygget i 1993
Længde  7,3 m
Bredde   2,49 m
Dybgang  1,5 m
Skrogvægt  809 kilo
Storsejl  24,5 m2
Fok   11,7 m2
Gennaker  62,0 m2  
Opfundet             1993 
Designer                     Reichel/Pugh
Mandskab     2-5 personer/375 kg
Nyt stel sejl    50.000 kr.
Nypris sejlklar  450.000 kr.
Brugtpris god stand 200.000 kr.
Organisation    www.melges24class.dk

Melges 24eren ses her under VM i Middelfart i juli i år. Foto: Mick Anderson/ www.sailingpix.dk

content-loader
content-loader
content-loader