Hanse 315 test: Rummelig med fin fart
Vi tester Årets Båd i Europa. Hanse 315 sejler fint uden at være kedelig, og med højt fribord tages sovepladserne seriøst. Tyskeren koster fra 600.000 kr.
Med en skarp, oprejst stævn, smalt ruftag, der elegant sænkes jo længere det når mod stævnen og smagfult teakdæk, er det første der møder mig.
Udseende er som bekendt ikke alt, men sejlbåde skal helst være flotte. Men sejle kan Hanse Yachts' mindste sejlbåd også. Vi hev hjem i de danske Epex-sejl fra Elvstrøm.
Og det var let nok. Samtidig sidder man sidder godt inde i båden, da cockpitkarmene er vinklet bagud og med 30 centimeters højde føles rygstøtten behagelig.
Det samme gælder, når man sidder ude på siden af båden, hvor der er god rygstøtte fra et polstret søgelænder. Til gengæld er cockpitbænkene korte, så kun tiårige børn kan ligge udstrakt, men der er god plads helt agter, hvor gæster om bord ikke generes af bommen, der stopper ved løjgangen.
Den smalle, høje fok, der hales hjem på ruftaget, er kun på 17,5 kvadratmeter og vender selv på en skinne foran masten.
Det opdager jeg i min første vending, hvor jeg skal holde igen på den flotte, buede rorpind i ægte træ i flere lag. For med for store ryk i rorpinden bevæger Hanse 315 sig så hurtigt, at man kan smide sin fordæksgast i vandet, da båden reagerer kraftigt på det fritstående spaderor.
Med to rat får man mere plads midt i cockpittet, da den lange rorpind går pænt ind i cockpittet og samtidig er løjgangen placeret højt, hvilket gør den praktisk at justere, men samtidig skal man løfte benene, hvis man vil ud agter og hoppe i fra badeplatformen, der kan vippes ned. Med rat på er løjgangen i niveau med dørken i cockpittet.
Storsejlet er lige under 30 kvadratmeter og med fin udveksling er det også let at hale ind. Til gengæld er det svært at slække ud, da storskødeblokken sidder for tæt på dørken i cockpittet, men det kan hjælpes med en længere sjækkel.
Samme problem havde jeg også, da agterstaget skulle slækkes ud. Agterstaget blev brugt, da vi blev ramt med syv m/sek. Dermed blev rorpresset for meget, uden det var anstrengende, men farten droppede til under seks knob og med et fladere storsejl, og dermed mindre krængning, strøg farten op på 6,3 knob og holdte sig der stabilt på det flade vand.
I forhold til konkurrenterne vejer Hanse 315 mindre end Delphia 31 på 5,1 ton og Dufour 310 på 4,9 ton og Oceanis 31 på 4,8 ton. De to sidstnævnte har da også hhv. tre til fem kvadratmeter mere krydsstel end den tyske båd.
Samtidig har designerne valgt at gøre fribordet højere. Det giver mere plads om læ og man behøver ikke kompensere med et klodset ruftag, der går næsten helt ud til fribordet.
Med den hastighed larmer motoren med 75 decibel i kahytten, hvilket er acceptabelt. Rorpinden ryster noget for motor, men det slipper vi for at mærke, da vi aktiverer selvstyreren på bagsiden af styrbord cockpitkarm.
Godt tænkt af Hanse Yachts, der prioriterer store køjer fremme og i agterkahytten, hvor køjen er lagt på tværs. Begge køjer er er over to meter lange og der er pænt højt over dem.
Indirekte LED-lys scorer Hanse 315 også point på, de er placeret i en håndliste, der løber under ruftaget, rødt orienteringslys om natten er der også placeret i kahytten.
Håndlisten i ruftaget er samtidig god at støtte sig til, når man bevæger sig i salonen i store bølger. Midterkøjerne er 1,9 meter brede og det betyder at den 31 fods båd har seks regulære sovepladser.
Apteringen i kunsttræet Alpi-mahogni er fint og trækker ikke vand. Båden bemærker sig også ved et stort bade- og toiletrum. Noget de fleste sejlere sætter stor pris på.
Hanse 315
Længde overalt 9,62 m
Skroglængde 9,10 m
Vandlinje 8,70 m
Bredde 3,35 m
Dybgang1,85 m
Vægt 4,70 ton
Kølvægt 1,50 ton
Mastehøjde over vand 11,80 m
Storsejl 29,50 m2
Fok selvvende 17,50 m2
Gennaker 67,30 m2
Motor Volvo Penta 13 hk
Vandtank 230 l
Dieseltank 160 l
Fakalietank 35 l
Pris for testbåd906.000 kr.
inklusiv Elvstrøm Epex-sejl, teakdæk, foldepropel, ankerpakke, instrumenter, varmt og koldt vand, luksusmadrasser, stof på salonsofa, autopilot, løjgang, badeplatform, natlys ved trappe, LED-lys, persienner ved skyligths, stereoanlæg, ekstra spil i cockpit
Standardpris sejlklar fra 600.000 kr.
DesignerJudel/Vrolijk
Forhandler www.reesemarin.dk, Aabenraa
Værft Hanse Yacht, Greifswald, Tyskland
Der er lige pladser til rødvinen inde i salonbordet. Under salonkøjerne er der også plads til at opbevare ting og det er der brug for, da skabspladsen er lidt begrænset i salon og forkahyt.
Hanse 315 fås i mange farver, fortæller Hanse Yachts - båden sælges fra Reese Marin i Aabenraa.