Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Silverrudder står ved sine beslutninger - men lytter til kritik

- Vi fortryder ikke at vi startede indenfor broen, selvom der var flere havarier. Det var den mulighed vi havde på det tidspunkt, forklarer Ole Ingemann, stævneleder i Silverrudder. Interview.

Af Troels Lykke |

Vores kolleger på baadmagasinet.dk skrev at Silverrudder var gået på grund.

Det er nok for stor tabloid-retorik om verdens største solo-sejlads, der i år blev udsolgt på 38 minutter med 418 sejlere fra 13 nationer.

En sejlads, der i år har mest mediebevågenhed i Danmark, efter VM for OL-klasserne i Aarhus.

Der var da også rigeligt med drama. Solo-sejlads blev det i 12-15 m/sek. med endnu kraftigere pust. Det blev sejlads for havets jernmænd, men ikke alle kunne styre deres både, kunne man tydeligt se på live-dækningen.

Se skarpe skud fra starten af Nicolajsen Fotografi

Først udskød Svendborg Amatør Sejlklub sejladsen med 22 timer, da der blev lovet pust på 25 m/sek. En populær beslutning hos alle sejlere.

Dagen efter gik starten. Her havde 189 meldt sig til start lørdag morgen kl. 8.15, fordelt i fire starter. Heraf stillede 136 både op, hvor af at kun 53 både gennemførte.

Nogle gav op allerede inden de kom ud til broen. Man havde nemlig klogt valgt at sejle styrbord rundt om Fyn, da der fredag ville stå 12-15 m/sek. fra vestlig retning ved Fyns Hoved, hvilket ville give et for hårdt kryds for solosejlerne i store bølger.

Her på siden viste vi billeder af både, der sejlede direkte ind i en mole. Vi kunne også høre at en båd havde ramt broen. Vi kunne også se at sejlerne kæmpede med færgerne i kraftig medstrøm.

Sejlere gik også på grund, ikke mindst fordi det var 75 centimeter under normal vandstand.

Men skal de frivillige i Svendborg Amatør Sejlklub hænges ud for de havarier? Er det ikke primært sejlernes ansvar om de kan gennemskue at sejle i trafikeret farvand?

Det har der været meget delte meninger om på de sociale medier. Ole Ingemann har selv følgende kommentar til minbaad.dk:

- Vi fortryder ikke at vi startede indenfor broen, selvom der var flere havarier. Det var den mulighed vi havde på det tidspunkt. Og vi mener det var den rigtige vej om Fyn som sejlerne skulle sejle, da de ellers ville få kraftigt kryds fra Fyns Hoved i store bølger. Samtidig ville der være kæmpe modstrøm, hvis man skulle have sejlet bagbord om Fyn, siger Ole Ingemann.

Men I kunne jo have startet efter broen?

- Nej, det kunne vi ikke bare lige gøre af flere praktiske hensyn. Men det ville vi kunne gøre næste år, når vi har forberedt det. Men havde vi startet efter broen, ville sejlerne også kunne gå på grund på et stenflak vest for Egholm, hvor der er meget store sten, siger Ole Ingemann.

I kunne også have startet bådene i mindre starter, så der var mere plads før broen?

- Ja, men det var også vigtigt at få sejlerne afsted, da vi var presset på tid, da stævnet skulle slutte senest klokken 15 om søndagen, hvor Meeting Point skulle ryddes. I det hele taget valgte vi og fastholde de beslutninger, ud fra de muligheder vi havde, og det er mit indtryk at flertallet af sejlerne har bakket op om vores beslutninger, det samme har vores, men nu evaluerer vi snart på stævnet og lytter til sejlerne og deres behov, forklarer Ole Ingemann, der står i spidsen for 90 frivillige.

Sejladen blev i øvrigt hjulpet af fem marinekuttere, der smart havde valgt at lægge øvelsen i den weekend. 

Ole Ingemann fra Svendborg Amatør Sejlklub er stævneleder for Silverrudder. Foto: Claus Nicolajsen

Se hektisk start og bropassage her:

<iframe width="600" height="423" src="https://www.youtube.com/embed/8QG0LxJweSw" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
content-loader
content-loader
content-loader