Gå til hoved-indhold
Guld-49er i QingdaoKapsejlads
Sejlunionen har efterhånden fået massiv dårlig omtale i år. Det startede med 49er-bogen. Foto: Troels Lykke

Hvor længe kan dansk sejlsport holde til det? - Stadig kæmpe debat

KOMMENTAR. Onsdagens artikel i Berlingske Tidende viser endnu en gang, at dansk sejlsport hænges til tørre i landsdækkende medier, når KDY-Dansk Sejlunion-konflikten kører for åbent tæppe. Koster det sponsorer på sigt?

Af Troels Lykke |

Først var der hele konflikten om 49er-bogen, hvor der i dagevis kørte tv-indslag og helsider i danske aviser om kritik af Sejlunionens håndtering af Warrer og Kirketerps OL-udtagelse.

Den konflikt blev siden overtaget af KDY.

Vi ved positivt, at Dansk Sejlunions og KDY's folkevalgte taler om at få tingene til at glide, men konflikten mellem Danmarks største og mest innovative sejlklub og Dansk Sejlunion er kørt helt af sporet.

Vi er priviligeret i dansk sejlsport. Torm Fonden støtter med adskillige millioner til unge og til landsholdet, men hvor længe gider de det, når kontrakten udløber.

Torm ved det godt

Torm holder til i Tuborg Havn, hvor også KDYs hovedsæde holder til. De ved udemærket, at Sejlunionen og KDY er på kollisionskurs.

I dag skrives om konflikten mellem de to parter, hvor Anders Kristensen fra KDY er lagt på is af Michael Staal og Sejlunionen, fordi han har udtalt sig om, at der skal være langt højere til loftet.

Balladen startede i al offentlighed på DS' generalforsamlingen i Odense, hvor KDY-direktør Morten Lorenzen ønskede et advisoryboard, der kunne rådgive og var med til at beslutte div. elitesatsninger herhjemme. Den sag har vi ikke set noget til siden, hvorfor det?

Ignoreres Danmarks største sejlklub?

KDY mente heller ikke det var smart, at de ikke blev spurgt om de syntes det var en god ide at satse på Tera og Feva-joller, med stor Torm-støtte.

Senest har Sejlunionen indført et nyt udtagelsesmetode til dansk matchrace. Også her følger KDY sig taget på sengen, selvom KDY ubetinget besidder den største ekspertise.

Noget hånligt overfor KDY, ansatte Sejlunionen den ukendte matchrace-sejler og tidligere Opti-træner Jess Anderson fra Matchracing Denmark i Middelfart.

Han skal nu træne KDY-kvinderne, selvom Anders Kristensen har total streetrespekt i sejlermiljøet efter han var blandt verdens bedste matchrace-gaster for America's Cup-sejleren Jesper Radich.

Skurken?

Hvem der er den største skurk, tør vi ikke at udråbe, men det virker bestemt som om, at Sejlunionen ikke lytter til KDY. De vil vise, at DE bestemmer. Og det gør de.

Hvordan løses det og hvem gør det? Fire personer udgør kernen af konflikten.

Elitechef Michael Staal og KDY-direktør Morten Lorenzen er på kollisionskurs. Det samme er landstræner Pete Conway og KDYs cheftræner Anders Kristensen.

Og alt imens de folkevalgte taler for døve ører, fortsætter konflikten til stor skade for vores sport. For hvem gider være hovedsponsor for en Sejlunion, der konstant er på kant med KDY? Prisen er høj.

Troels Lykke, redaktør

content-loader
content-loader
content-loader