Så stor er Cilles familie blevet efter en lillebror kom til for få uger siden. Familien er nu på vej mod Bahamas. PrivatfotoTur

Cille fortæller fra Bianca 420: Man forelsker sig i Portugal

Langtursblogger Cille Rosentoft ser tilbage og fortæller her om store oplevelser i Spanien og Portugal. Hør også om familiens længste stræk. Lige nu er familien dog ankommet til Bahamas.

Af Cille Rosentoft, Bahamas |

Efter skippers solotur over Biscayen ventede der os et par måneder med store oplevelser både i Spanien og i Portugal. Oplevelser, hvor familien langsomt voksede og blev klar til nye og større udfordringer.

Specielt Portugal forelskede vi os alle i og vi kunne nemt være blevet hængende i Porto, hvor vi fik morgenbrød leveret på båden i marinaen hver morgen, gik lange ture i den charmerende by og smagte god portvin. Men den der tidsplan...

Vi måtte holde godt øje med vind og vejr, for der ventede et stræk fra Portugal til de Kanariske øer.

Fik venner for livet i Portugal

Vi forsøgte at forlade Portugal et par gange, men vejrudsigterne holdt ikke hvad de lovede og vi måtte opgive og lægge nye ruter.

Derfor fik vi set det meste af Portugal og endte i Lagos, hvor vi ventede på det helt rigtige vejrvindue, fik venner for livet og blev klar på den nye udfordring.

Familiens længste stræk

Et stræk på ca 680 sømil. Og dermed den her lille families længste stræk på havet på daværende tidspunkt. Det var ikke uden sommerfugle i maven der blev tænkt på og snakket om den tur.

Og vi forberedte os og provianterede og tjekkede vind og mødtes med andre sejlere og sammenlignede vejrudsigter. Og pludselig var der et vindue. Og pludselig var det helt tydeligt at den her familie var klar. Og spænding er okay. Og vi glædede os.

Vores beslutning om ikke at sejle med over Biscayen var så rigtig.

For hele familien var vokset med at skulle klare en sejltur på 5-6 dage. Vi var kun kommet hertil, ved at holde det tempo, der var rigtigt for os. Ved ikke at gabe over for meget. Og ved at tage hensyn til alle ombord.

Endelig kom dagen

Da dagen kom var vi 5 både der sejlede ud samtidig, to fra Tyskland, en fra Holland, en fra Sverige og så os. Alle med kurs mod de Kanariske øer.

Det var trygt og dejligt og der blev lavet musikquiz på vhf'en, pralet med den største fangst og fart og vi gled en aften i møde med ro i maven og i tankerne.

Turen blev som vi havde drømt om. Vi havde tid og ro. Alle deltog på hver deres måde og skipper var tilfreds med båd, besætning og eventyret.

Trætte, sultne, lugtende - men et fællesskab

Da vi kom i land på Tenerife, lugtede vi, var trætte og sultne. Men det havde været en helt fantastisk tur.

Vi fik hygget med højtlæsning, spillet virkelig meget UNO (og jeg skyldte helt utroligt mange slikposer væk i taber-straf), sunget sange, kastet flaskeposter, set delfiner, fanget en enkelt tun, snakket og haft tid til at fordøje de sidste måneders eventyr.

Lige der - midt i alt trætheden - følte jeg for første gang på vores eventyr, at nu kunne verden bare komme an. For her stod vi, vores familie - verdens bedste fællesskab og team.

Skippers logbog fra turen kan læses her

Sådan ser familiens Bianca 420 ud.

Hvem, hvad og hvor om familien Rosentoft fra København

Christian Rosentoft 39 år, Cille Rosentoft 39 år og børnene Gustav på 15, Bertram på 11, Liva på 8 og lillebror Sylvester på snart 5 uger. Sylvester blev født her på St. Martin og er en vaskeægte bådbaby.

Vi sejlede fra Svanemøllen i Danmark i august 2016 med planer om en tur jorden rundt. Planerne blev dog ændret og vi har i stedet brugt de sidste 20 måneder på at opleve dele af den store verden og have tid til at møde mennesker og kulturer.

Familien har været i Portugal og Spanien blandt andet. Siden krydsede vi Atlanten og sejlede til Caribien. Vi har været på Barbados, St. Vincent og Grenadinerne, Grenada, Martinique, Dominica, Guadeloupe, Montserrat, Saba, St. Martin, St.Barth, Tobago & Trinidad, Bonaire, Curacao, Aruba, Colombia, San Blas, San Andrés, Jamaica, Cuba, Turks & Caicos og nu St. Martin igen.

Om et par dage trækker vi ankeret op og sætter kurs mod BVI's og derefter Bahamas, hvor vi regner med at cruise rundt den næste måned.

Hjem til Danmark over Atlanterhavet

Derefter er der et Atlanterhav der skal krydses. Måske med en samlet besætning på 6 - måske med en halv besætning sejlende og den anden halvdel flyvende. Det vil tiden - og turen til Bahamas - vise.

Sikkert er det dog, at hele familien sejler ind i Svanemøllen havn til sommer. Så starter et nyt eventyr i en dansk hverdag med skole, sengetider, sko og tykke sweatre.