Gå til hoved-indhold
Test
Bommen er højt placeret, hvilket giver mere sikker sejlads. Foto: PR-foto

Test: X4⁹ tænder drømmene - fx sejlads til Caribien, med god fart og komfort

X4⁹ har de smukke linjer, 23 høj mast og masser af sejl, men også de praktiske løsninger. Siden januar er der solgt sytten af båden, der sejlklar, fuldt udstyret koster små seks mio. kroner.

Af Troels Lykke |

Nogle både tænder de vildeste drømme. Den danske X4⁹ er en af dem. Båden er små 15 meter lang og har en 23 meter høj mast, med masser af sejl klædt på. 

Den flytter sig. Båden er skabt til at sejle hurtigt, men stadig uden at smide sig ned på siden, når det blæser. 

Det er hele X-Yachts filosofi. Smuk uden på, stærk bygget, sikker at sejle, men stadig med sejlegenskaber, som gør du er blandt de hurtigste turbåde.

Og X4⁹ er hurtig og stærk fordi skroget er stift, bygget i Polen på X-Yachts fabrik. Skroget er bygget i epoxy med vakuum og infusion, så der ikke er overskydende polyester. En produktionsmetode, hvor du også lettere kan styre skrogets vægt.

Ikke så hurtig som Xperne

Båden er dog ikke hurtig, som værftets performance Xp-serie, der er lettere og har mindre fylde for og agter og lidt lavere fribord, for at få vægten ned.

Men sløvt går det ikke med en X4⁹, hvor vægten er forsøgt placeret så dybt som muligt af hensyn til sejlegenskaber og med centrerede vand og dieseltanke. 

Med den båd ligger du ikke bare og sejler fem knob, men det dobbelte eller tredobbelte, når man fx sætter en 230 kvadratmeter gennaker. 

Under testen på Palma de Mallorca sejlede vi desværre ikke meget mere end 5,4 knob. Vinden var omtrent to m/sek. og vi oplevede kun en fin acceleration med båden, der virker levende og sjov. Se sejladsen her på YouTube

Men det vil være upassende at udtale sig om bådens sejlegenskaber i hård vind, efter en test i let vind, men et gæt vil være, at det er en ganske herlig oplevelse i en båd, der er i balance og sejler over 7,5 knob på kryds.

Båden bevægede sig roligt i de dovne bølger i Middelhavet. Et sted, hvor X4⁹ bestemt ikke er den største, som den vil være det i mange havne i Danmark.

Der er solgt en X4⁹ til Danmark og 17 i alt siden båden blev vist frem på Boot i Düsseldorf, forklarer X-Yachts direktør Kræn Nielsen til minbaad.dk i denne uge.

- I det hele taget har vi haft et godt salg, herunder med 17 solgte X4⁹ og 7 solgte X4⁶ere, denne gode sommer har betydet et godt salg af X-Yachts. Vi kan ikke klage, siger Kræn Nielsen, der viser den nye X4⁶er frem på Ishøj Flydende udstilling i næste uge.

Skabt til at sejle stærkt, trods 12,9 tons vægt. PR-foto

Kan sejle verden rundt

Men hvis eventyret skal begynde med den danske dame bliver det dyrt, du skal smide små seks mio. kroner, men så er båden også med teakdæk, Epex Elvstrøm Sails, instrumenter, bovtruster og meget andet. 

X4⁹ sejle verden rundt og er er CE-godkendt til havgående sejlads. Med den kan sejle langt væk. Langt væk fra den trivielle hverdag. 

Ud på det åbent hav. Først ned til De Kanariske Øer, derefter over til Caribien til den eksotiske befolkning og derefter sejle rundt blandt palmerne, og bade i det klare turkisblå, klare vand og krydre dagen med de farlige rompunch. 

Dinghy-garage

Badning foregår let, da båden har en stor badeplatform og foran den er der en stor dinghy-garage, når du skal sejle ind til land. 

Og når du går rundt i bare tæer, slår du dem ikke, når du går på dækket. For skylights er i niveau med teakdækket, og skødeskinnen er flyttet op på ruftaget. 

Fald, trimliner og skøder snubler du heller ikke over, de er gemt væk. Det samme er vantskruerne delvist også på den brede, tilpas høje lønning. 

Også rulleforstaget er gemt væk under dæk, og et permanent bovspryd gør det let at træde om bord, og under det hænger ankeret. Elegant, X-Yachts. Specielt til os i Norden er det vigtigt at man let kan træde om bord i stævnen.

Superyacht-agtig

Den 12,9 tons store X4⁹ oser med andre ord af luksus og superyacht. Designer Niels Jeppesen har muligvis ladet sig inspirere af de store Wally-både med det rene dæk, der har dannet mode.

X-Yachts har med denne båd skabt en båd, der er praktisk at sejle, hvor skøder og hal er ført tilbage til rorsmanden, og er sejleren ikke til hårdt fysisk arbejde, kan man vælge at få elektriske spil, når 72,2 kvadratmeter kæmpe storsejl i top på den danske, tjekkede John Mast.

Det fungerede også upåklageligt med at styre båden, konstaterede vi under letvindssejlads på Palma de Mallorca. De to rat fra danske Jefa Steering kørte uden friktion, for sådan er det typisk med Jefa-produkterne.

Ratpiedestalerne er placeret i siden på cockpitbænkene. Det ser elegant ud og med den konstruktion, går piedestalerne ikke ned og generer dinghy-garagen nedenunder.  Storskødet er fikseret et sted midt i cockpittet. 

Her ser man at der er tale om en turbåd, da man ikke har en løjgang, som det ses i X-Yachts Xp-både, der i højere grad bruges til kapsejlads end den nye serie, der også tæller X4³, X4⁶, og den største X6⁵.

Ny X-serie guld værd for X-Yachts

Serien har vist sig at være guld værd for X-Yachts, der har ramt massemarkedet for sejlere med den store pengepung.

Den nye serie er ikke for ekstrem og heller ikke for langsom. Sådan er også med den seneste båd, viser salget, der har skabt sorte tal i Haderslev-virksomheden for første gang i flere år.

Efter testen var det svært at forlade X4⁹. Det er nemlig umådelig svært at sige noget dårligt om den danske båd, bortset fra prisen, der er for høj til en sejlsportsjournalists pengepung. 

X-Yachts leverer i dag primært til Audi-segmentet og opefter, det er der at det primært kan betale sig at bygge nye både i dag.

X-Yachts mindste Xp33 er fx udgået af produktion i 2017, man tjente ikke éen krone på at bygge dem, har salgsdirektør Flemming Ancher før udtalt til minbaad.dk.

Selvom man er CEO for et par hundrede ansatte skal man stadig selv polere før der skal testes på på Mallorca, måtte Kræn Nielsen erkende. Fotos: Troels Lykke 

El-spil gør det let at hæve storsejlet op på John Masten. 

B&G instrumenter er praktisk placeret ved de to rat. Bovtruster styres til venstre.

Spillene er ført tilbage i båden, dermed kan passive gaster blot se på, når der hales hjem.

Elvstrøm Sails leverede sejl til denne X4⁹er. Bemærk at forstagsrullen er sænket.

Selvslående fok gør det til en leg at vende den 12,9 tons båd.

Man behøver ikke at falde over søglænderet, det kan nemlig åbnes.

Smukke linjer.

Chinen, knækket ved agter, ser godt ud, efter vores mening.

Tre siderudder skaber lys om læ. Bemærk den stejle stævn og at ankeret er gemt væk under det permante bovspryd. 

Masser af naturligt lysindfald finder man på X4⁹.

Pantryet tager ikke for meget plads.

Her navigeres der og der er god plads til det.

Forkahytten har god plads fremme.

Der findes to toiletter om bord. Begge med bruser.

12 volts stik findes der også og VHFen ses til venstre.

Her er pladsen godt udnyttet.

 

To toiletter med bad er der på båden.

Fakta om X4⁹

Længde overalt     15,08 m

Skroglængde         14,50 m

Vandlinje               13,58 m

Bredde                    4,49 m

Dybgang standard    2,4 m

Dybgang ekstra        2,7 m

Vægt                     12,9 ton

Køl                           5,45 ton

Mastehøjde over vand   23,35 m

Storsejl                    72,2 m2

Fok  106 procent        57,2 m2

Fok 88 procent           48,1 m2

Gennaker                 230,0 m2

Vandtank                  310 l

Dieseltank                 300 l

Holdingtank            2 x 55 l

Ce-kategori              A

Pris sejlklar uden sejl 4,56 mio.

Pris testbåd              cirka 5,8 mio. kr.

Design Niels Jeppesen og X-Yachts

Værft   www.x-yachts.dk Haderslev

content-loader
content-loader
content-loader