Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Dansk OK-jolle er Europas hurtigste

Vi tog langt ud på landet til Bukkerup og mødte bådebygger Jesper Strandberg på Strandberg Marine OK-værft, der har otte måneders ventetid på en jolle.

Af Troels Lykke |

Der er for tiden 117 betalende medlemmer af den danske OK-jolle klub

Så højt har tallet ikke været i mange år og det betyder at danskerne gerne smider 70.000 kroner efter den danske SOTA OK-jolle, der er stivere end de fleste OK-joller, har et smallere sværd og har vundet EM i 2013 med Bo Petersen.

Bo Petersens jolle var dog i træ og blev bygget af både Jesper Strandberg og Christian Hedlund.

SOTA-jollen er i udgangspunkt en jolle fra Aarhus-designer Jan Pedersen, der kaldte OK-jollen for en BIG OK-jolle, hvor man kunne købet et byggesæt i træ og selv samle det.

Siden har Hellerup-sejleren Christian Hedlund og Jan Pedersen sammen ændret på jollen, der derefter blev kaldt for en SOTA.

SOTA-jollen, der bygges i glasfiber, bygges på en effektiv måde af en mand.

- Jeg bygger tre ad gangen, det gør det mere effektiv, siger en smilende Jesper Strandberg fra Strandberg Marine i Bukkerup, man ellers ikke lige var kommet forbi.

En af de nye kunder er Christian Rasmussen fra Hellerup Sejlklub, han ønskede den hurtigste OK-jolle og det får han så når det er hans tur. Der er nemlig otte måneders ventetid på den populære SOTA OK-jolle.

Sværdet er med 16 mm bredde smallere end de fleste OK-sværd.

Jesper Strandberg er selv aktiv OK-sejler ved Herslev Strand, hvor der findes næsten 20 OK-joller. Lige nu vintertræner de hver weekend.

content-loader
content-loader
content-loader